/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
DJR kontra DKK
Fra : TheRealDeal
Vist : 681 gange
15 point
Dato : 01-12-08 15:59

Hej med jer alle

Er det muligt nogen kan give en uddybende forklaring på hvad forskellen er på disse to stambogsførings forbund.
Jeg er blevet fortalt at DKK gør mere ud af udstillingssiden en det brugsmæssige i forhold til DJR hvor man egentydig går efter det brugsmæssige og os jægere der vil have en ordentlig jagthund, må vel så få en bedre hund i DJR

The Real Deal

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-12-08 16:25

Teoretisk har du da ret: Hvis man vil have en racetypisk hund, så går man til DKK, og hvis man vil have en brugshund/jagthund, så går man til DJR.

I DKK skal hunden almindeligvis have været udstillet for at blive avlsgodkendt. Det gør, at man har en vis sikkerhed for at en stambogsført hvalp har forældre, der dels er racetypiske af udseende, men som også er håndterbare i en udstillingssituation.
Hvis man ønsker mere end det, så har man mulighed for på Hundeweb at undersøge hvilke af forfædrene der har brillieret på udstillinger, OG om de har bestået diverse jagtprøver, mentaltests eller lydighedsprøver.

---DJR burde jo så være bedre, fordi de burde jo lægge mere vægt på hundenes brugsværdi.

Men når man ser på deres hvalpelister, så er der faktisk relativt mange af avlsdyrene, der overhovedet ikke har bestået nogen prøver. --Så kan jeg ikke rigtig se årsagen til at de skal bruges i avl...

---Og der er slet ikke registreret om bedsteforældre har bestået prøver...
Hvordan kan man så vide, om en avlshunds prøveresultat skyldes en dygtig træner eller om det skyldes avl på jagtegnede hunde?

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 01-12-08 22:24

Hejsa

Hmm nej der er ingen krav om udstillingspræmiering af retrievere i DKK for at stambogsføre et kuld hvalpe.

I sin tid blev DJR stiftet, da DKK tvang et krav om udstilllingspræmiering af alle retrievere igennem, på trods af et flertal imod dette på vores generalforsamlinger 3 år i træk.
DKK fastholdt kun deres krav i et års tid, da de mistede alt for mange penge på stambogsføringer, da folk enten skiftede til den nye klub, eller lavede ægte hvalpe uden stambog.

Der er stadig mange med rigtig gode markprøve hunde, som er blevet i DKK. Labrador er en race, som er delt i 2. Den slanke model som i folkemunde kaldes formel 1, og den brede type som er mere en udstillingstype. Derudover er der folk som gerne vil bibeholde begge dele, og som blander de to typer.

Sundhedsmæssigt kan man sige at DKK stambogen er mere sikker, da der er krav om foto af hofter, albuer og øjne for at kunne stambogsføre.

Venlilg hilsen Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 02-12-08 16:14

Tak for svarene indtil nu
Jeg har selvfølgelig været inde og se på de to retriverklubbers hjemmeside og den Dkk relaterede klubs hvalpeliste er der da ret så mange hvalpe efter tæver og hanhunde som kun har en simpel brugsprøve og måske en 2 premie for unghunde, men til gengæld er de højt udstillingspremieret, det hænger da heller ikke sammen.

The Real Deal

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 02-12-08 16:54

Har du kigget rigtigt på hvalpeliste 1? http://www.labradorhvalpeliste.dk/

Der kan man kun stå hvis der er præmiering på markprøve og bestået kvalifikationsprøve eller en udstillingspræmiering.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-12-08 17:02

Ja. På DKK kan man finde hvalpe, der ikke er jagtprøvede og som ikke har bestået nogen prøver.

Men det er jo fordi langt de fleste retrievere bliver solgt som familiehunde, som ikke skal bruges til jagt. Det kan jo ligefrem være en stor fejl at sende en hvalp af jagtlinier ud i en familie med f.eks. 3 børn og forventninger om at hunden skal være alene i 8-9 timer dagligt og så iøvrigt bare være "en del af familien".

Men DJR skulle jo netop være for JAGThunde, --derfor kan det godt undre mig, at der overhovedet er nogen af avlsdyrene, der slet ikke har taget så meget som en enkelt prøve..

---Jeg er lige så uforstående over, at der ikke kræves udstillingsresultat af en avlshund i DKK.

Måske er det for at der skal være et reelt alternativ til DJR, som jeg egentlig synes gør jobbet endnu dårligere for deres "kunder"..

Man er nok nødt til SELV at se sig godt for hvis det er en jagt-egnet hund, man vil have.

Og der er mulighederne MEGET bedre i DKK, på grund af Hundeweb.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 02-12-08 17:06

Nej Birgitta det er som jeg har skrevet før et spørgsmål om økonomi for DKK's vedkommende. Men der skulle jo også gerne være plads til alle, uanset udseende. Det et trods alt vigtigere at hunden er efter sunde forældre.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 15 point
Dato : 02-12-08 17:08

Listen er delt op i 1 og 2. Og det er kun på liste 1 at avlsdyrene opfylder racens "frivillige avlsgodkendelse" som bl.a. indebærer markprøve og udstilling.

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 07-12-08 10:21

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-12-08 11:22

Nu skal man jo heller ikke glemme, at du ALDRIG køber en jagt hund, men at du selv træner den så den bliver en jagthund.

Mange siger, at de har en jagtretriever (og så kommer en påstand ) alene af den årsag at den ganske simpelt ikke liger det standarden siger den skal. De pågældende mennesker beviser MEGET sjældent, at hunden har flere talenter end andre hunde i racen. Jvf. ovennævnte manglende markprøvepræmieringer af avlshundene.

Man kan diskutere generne i de enkelte linier, men de pågældende mennesker brilliere sjældent med viden om genetiske forhold.

Det optimale man som hundeejer kan gøre er, at sikre sig at hunden opfylder DKKs krav til sundhed og hundens ejer har bevist, at hunden kan arbejde på markprøve. altså er det vi kalder en dualhund.

Skal det være en top markprøve eller jagthund, må du selv slide for det.

Knæk og bræk
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-12-08 14:49

---Tak for accepten af mit svar, TheRealDeal.