/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
ATM vs ROUTER
Fra : thecorner
Vist : 373 gange
20 point
Dato : 14-10-01 12:42

hej alle. mit spørgsmål går ud på, at jeg har adsl netexpres, i ved den gamle med atm kortet.
nu vil jeg lege lidt med linux og servere, og linux understøtter ikke rigtigt atm teknologien og deling af internet.

mit spørgsmål er så. hvis jeg skifter til netexpres 2 den med router, så får jeg 4 dynamiske ip´er kan jeg så via switch tilslutte 4 pc´er uden at køre internet deling ??? og kan de pc´er bruge hvilket som helst styre system bare det understøtter DHCP ???

håber virkeligt at i kan hjælpe mig , på forhånd tak (thomas)

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 30 point
Dato : 14-10-01 11:57

"thecorner" <thecorner.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:KVdy7.152$5v1.53329@news010.worldonline.dk...
> hej alle. mit spørgsmål går ud på, at jeg har adsl netexpres, i ved den
> gamle med atm kortet.
> nu vil jeg lege lidt med linux og servere, og linux understøtter ikke
> rigtigt atm teknologien og deling af internet.

Det er vist rigtigt nok.

> mit spørgsmål er så. hvis jeg skifter til netexpres 2 den med router, så
> får jeg 4 dynamiske ip´er

Ved ikke lige hvor du får det med 4 dynamiske IP adresser fra (?). Der er en
DHCP server i routeren som tildeler dine PCere en IP adresse, f.eks
192.168.1.6 - 192.168.1.7 - 192.168.1.8 - 192.168.1.9 - osv.

> kan jeg så via switch tilslutte 4 pc´er uden
> at køre internet deling ???

Yepz, det er jo lige det der er formålet med en router !

> og kan de pc´er bruge hvilket som helst
> styre system bare det understøtter DHCP ???

Det vil jeg våge at påstå, de mest kendte såsom Win/MacOS/Linux virker
ihvertfald !

--
Søren Andersen
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-10-01 12:01

"thecorner" <thecorner.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:KVdy7.152$5v1.53329@news010.worldonline.dk...
> mit spørgsmål er så. hvis jeg skifter til netexpres 2 den med router, så
> får jeg 4 dynamiske ip´er kan jeg så via switch tilslutte 4 pc´er uden
> at køre internet deling ???

Du roder nogle ting sammen.
NE2 har kun 1 IP. BB|ADSL kan leveres med op til 8 dynamiske IP'er og du
sætter blot modemet til din switch, så kører det. Maskinerne skal blot køre
DHCP

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/?usenet - Nu næsten uden indhold men med korrekt URL
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Godkendelse af svar
Fra : thecorner

Dato : 14-10-01 14:21

Tak for svaret Søren Andersen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-10-01 14:43

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message
news:3bc9711e$0$8083$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...

> Du roder nogle ting sammen.

Hehe Ja.

Men ikke for at være bagklog. Men TDC har sku da heller ikke gjort det nemt
for deres kunder at finde rundt i alle de tilbud og tjenester og adsl
forbindelser. Kun dem der følger rigtigt med, kan da hitte ud a d.

De kalder nu det hele for bredbånd. Både netexpress og Bredbånd. Tænkt ikke
på de problemer det giver. De sælger jo både Bredbånd og Netexpress i
telebutikken nu. Og der står bredbånd ved dem begge... De kan sikkert ikke
engang selv hitte rede i påstyret i Telebutikken.

> Martin Højriis Kristensen
> http://www.makr.dk/?usenet - Nu næsten uden indhold men med korrekt URL
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Hvad var det din stilling er i TDC? Markeds chef eller noget i den retning?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-10-01 16:31

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
news:3bc996f6$0$8077$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...
> Hvad var det din stilling er i TDC? Markeds chef eller noget i den
retning?

Hvorfor spørger du om det?
Jeg er ihvertfald ikke markedschef, men du kan selv se hvad jeg laver her:
http://www.makr.dk/?cv

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/?usenet - Nu næsten uden indhold men med korrekt URL
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-10-01 17:13

thecorner wrote:
> hej alle. mit spørgsmål går ud på, at jeg har adsl netexpres, i ved den
> gamle med atm kortet.
> nu vil jeg lege lidt med linux og servere, og linux understøtter ikke
> rigtigt atm teknologien og deling af internet.

Pjat, det funker da fint? Men en router er da klart at foretrække.

/Dennis

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-10-01 17:18

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message
news:3bc9b046$0$8082$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse

> Hvorfor spørger du om det?

Nysgerrig, og fordi jeg lige skulle om du ikke havde lidt anvar for de
forskellige produkter og begreber der er blandes sammen.. Med alle tdcs DSL
produkter efterhånden.

> Jeg er ihvertfald ikke markedschef, men du kan selv se hvad jeg laver her:
> http://www.makr.dk/?cv

Ok, projektleder.

Kommentar
Fra : thecorner

Dato : 14-10-01 22:38

dennis T hvordan får du installeret dit atm kort i linux, skal man så til at udskifte kernen i linux eller hvad,
hvilken linux bruger du da ???

undskyld hvis jeg spørger dumt

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-11-01 00:22

thecorner wrote:

> hej alle. mit spørgsmål går ud på, at jeg har adsl netexpres, i ved den
> gamle med atm kortet.
> nu vil jeg lege lidt med linux og servere, og linux understøtter ikke
> rigtigt atm teknologien og deling af internet.

Faktisk virker linux glimragende og fremstående med atm-kortet - der er
endda forfattet en netexpres-vejledning på www.koldfront.dk (virker også
med boomtown kan jeg afsløre).
Det kan dog være en større opgave hvis man er newbie ;)

Ganske kort kan det siges at en hardwarerouter er den nemmeste løsning
og burde benyttes hvis ikke man har bestemte grunde til at bruge en
linuxrouter -disse grunde (som jeg ser det) kan være:

-portmapping af større ranges
-avanceret routing og / eller firewalls
-services der skal køres på linux-routeren (som så begynder at blive en
server)

<snip resten af mailen>

Mvh. Troels