/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linpus Light og SKYPE
Fra : tararam
Vist : 996 gange
40 point
Dato : 26-11-08 19:17

Har netop fået en mini bærbar med Linux Linpus Light præ-installeret

Da jeg intet kender til Linux vil jeg høre om nogen ved hvordan jeg installerer SKYPE. Når jeg prøver at åbne Skype i Linux version, så skriver den, at den ikke kender fil-formatet ???

Gerne en let forståelig forklaring - trin for trin, hvordan det installeres..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-08 20:27

jeg kender ikke linpus - men i min ubuntu skal jeg installere "wine" først.
Det er et program som kan køre windows baserede programmer som skype.

Hvis du kan gøre dette:

System > administration > synaptik pakkehåndtering >

så vend tilbage

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 40 point
Dato : 27-11-08 02:30

Tillykke med din nye Acer Aspire One (det må være den du har købt )
Eyvind du sidder da ikke i fuld alvor og siger at Skype skal køres med Wine ?
Linpus er en letvægts Linux og har ikke Skype indbygget, så den skal lige hentes først.
Skype kan hentes til Linux computere: http://www.skype.com/intl/da/download/skype/linux/ der er ingen til Linpus men den til Fedora 7 kan bruges, det kan være besværlig at få den til at virke.
Så du er heldig at Acer Aspire One support har den som opdatering: http://www.acer.com/aspireone/support/files/connect.html klik på Download Skype, du henter en fil som hedder Skype.sh, den dobbelt klikker du på og vælger at udpakke med Xarchiver, åben mappen Skype.sh som Xarchiver har åbnet og dobbelt klik på Skype.sh filen, du følger bare instrukserne på skærmen, så skulle den være hjemme.
Hvis ikke din computer er en Acer Aspire One, så kan du måske ikke bruge den fra det nederste link

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-11-08 02:32

Citat
men i min ubuntu skal jeg installere "wine" først
sludder og vrøvl Eyvind, hent Spype til Ubuntu og brug den i stedet for at kludre med Windows programmer på Linux

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 27-11-08 06:34

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 27-11-08 06:36

O.V.N
Ja, det er en Aspira One - til konen.

Jeg kan ikke finde en manual til brug af selve Linpus programmet, men det findes måske ikke ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-08 09:13

Jeg har lige installeret wine på min nytilsendte ubuntu 8.10 fordi jeg ikke kunne finde skype nogen steder, og så har jeg lagt en Dansk skype ind.

Jeg prøvede først med en skype til ubuntu 7.04 ..................men den var på engelsk.

I øvrigt bruger jeg altid wine, fordi jeg har lidt windows baserede programmer.

Tararam > husk lige at gennemgå indstillinger i Skype så der ikke kommer en masse væltene ind.

Ps. Jeg er ved at indstille min nye ubuntu, og skal til at lave backup med Acronis CD.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-11-08 11:13

Selv tak, en manual ? Nej det tror jeg ikke du kan finde, det bedste bud er et Linpus brugerforum, har du læst om Linpus ? http://www.linpus.com/about.php der er en manual: http://www.linpus.com/download.php , hvis den er til at hente, der sker ikke noget hos mig når jeg klikker.
I øvrig bør du altid prøve at finde et Linux program, der er (næsten) altid mulighed for at finde et program som kan det du ønsker, i stedet for at køre Windows programmer gennem Wine

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-08 11:31

Manual........................comming soon - står der

Måske man lige skulle prøve den på en af de gamle bærbare.