/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Børnecheken
Fra : nosunshine5
Vist : 792 gange
50 point
Dato : 26-11-08 16:11

Jeg sidder her og spekulere på om børncheken er noget som er dansk. Eller kendes den i samme elelr ligende form i andre lande?
Daginstitioner også som i Dk, altså hvor det er muligt at få barnet passet hele dagen. Uden at det er særsyn. Er det udbredt?
Jeg har ikke opholdt mig i andre lande længe nok til at vide dette.
Så ejg håber der er et venligt sind der kan oplyse min uvidenhed om hvordan de faktisk er i nogle lande.

Det bunder i at jeg rendt over et læserbrev i en avis, hvor en forældre, med 7 børn, mener DK er blevet børnefjendsk. Blandt andet moms på maden fik et skud.
Om det så er i forhold til hvordan det er at have børn i DK i forhold til hvad det var. Eller omdet er i forhold til andre lande, skriver vedkommende ikke noget om.
Men det satte lidt tanker i gang. Da jeg ikke mener DK er børnefjendsk ud fra den erfaring jeg har.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-11-08 16:20

Tildligere havde man et skattefradrag, istedet for børnechecken.

Hvordan det er i andre lande ved jeg ikke, om der er fradrag, børnecheck, noget tredie eller intet ved jegikke.

Men dagistitutioner er brugt i mange andre lande.

Bestemt ikke altid i samme kvalitet som vores. Min veninde var i USA og studere deres pasningsmetoder, og de dyreste var længere fremme is koene end vores. Nærmest små skoler. Men det var også for de udvalgte børn.
Andre kunne være en mørk kælderlejlighed, uden meget udendørsplads. Nærmest et opmagasineringshjem.
De fleste dagplejere tjente pengene sort, og var ikke alle lige pædagogiske. Nogen skulle bare have pengene, så blæse være med børnene, og andre var selvfølgelig meget gode.
Kontrollen, med dem, var bestemt ikke på toppen,

Håbder det kan give dig lidt svar. Det er egenlig altid godt at kende lidt til andre kulturer, så vi ved hvor godt vi faktisk har det.

Mht momsen, så mener jeg også at vi skal have en diffeentieret moms som Tyskland, men lavere moms på dagligvarer. Sæt momsen på på luksusvarer, alkohol, slik og cigaretter, og sæt momsen ned på almindelig mad, mælk, frugt og tøj.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-08 16:23

I Sverige har de også børnecheck... men beløbet kender jeg ikke. Sverige har også varm mad til frokost i både børnehaver og skoler

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-11-08 16:31

Hvis danmark er børnefjensk hvorfor er der så så mange perkere med 5-10 børn ?
Hvis der er noget danmark ikke er så det børnefjensk.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-11-08 16:46

Tilskud til børnefamilier ses mange steder enten direkte via noget der ligner børnecheck eller indirekte via fradrag.

I mange europæiske lande har man diffrentieret moms således at moms på mad er lavere.

Der hvor det danske samfund nok er mest børnefjendsk sammenlignet med andre lande, er at det er en af de lande hvor man næsten er nødt til at have to fuldtidsjobs for at få det hele til at løbe rundt. Det er meget få lande hvor begge forældre arbejder så meget som i Danmark.

Og alt for mange børn overladt alt for meget til dem selv ser vi desværre de sørgelige resultater af.

En pasnings garanti som den danske ser man ikke ret mange steder men spørgsmålet er om det i virkeligheden er i børnenes interesse ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-08 16:56
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-08 17:01

Og Canada, har børne bonus, over skatten

http://forum.baby-gaga.com/about225675.html

Accepteret svar
Fra : Trille7

Modtaget 50 point
Dato : 26-11-08 19:44

Børnechecken som vi i DK kender som børnetilskud, er dank og kun dansk. I Tyskland fx betaler man skat og sygesikring efter at man har børn.

I Sverige har de som en nævner en bonus, som et fradrag pr. barn, men det gælder i mange lande, ligesom vi også har på nogle områder som fx når vi søger fri process i forældresager, får vi fradrag pr. barn vi har.

I USA har de noget andet, men det er mere som en slags inkluderet hjælp, så får man noget fra det offentlige, er det pr barn.

Men i mange lande er det en direkte børnebonus, som mange forældre i forbindelse på julen i form af en lille julebonus, det er en % del af hvad de i årets løb har tjent, ganget med det antal børn som man har, eller noget i den retning, som jeg har forstået det.

Men om DK er børnefjendsk, nej, vi er det land i verden som er bedst sikret i forhold til at have børn, og hvor vi som forældre har det bedste sikkerhedsnet, men det er også det land hvor der er længst sagsbehandlingstid på. Desværre, og de giver ikke penge ved dørene, da hver sagsbehandler tror at det er dem selv der skal betale ss

Men nej vi ligger blandt de lande der har det bedst muligt ved at have børn..

Håber at det gav svar nok..

Trille

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-11-08 19:51

Det er jo også rart, at man kan tage til læge, skdestue mm med sit barn når det er påkrævet, og ikke når der er penge i pungen.

Barselsorlov både til mænd og kvinder, er da også børnevenligt.
Her er der endda sket forbedringer. Det er ikke mange år siden man "kun" havde et halvt år og far havde 14 dage, og det for ca 24 år siden havde far slet ikke ret til orlov.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-11-08 23:43

I Sverige koster det ikke nær så meget at få passet sine børn som det gør i Danmark, og de får mad med i prisen.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 02-12-08 17:46

Tak for svaret Trille7.

Det altid rart at høre fra andre, hvad der egentligt røre sig. Jeg har ikke så meget erfaring med børnechek og andre økonomiske aspekter af det der forbindes med børn. Og går det som planlagt, får jeg det heller ikke.
men derfor er det rart at høre andet end det der rotere rundt under snublekyssen.