/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
fælles møbler
Fra : snusi
Vist : 959 gange
250 point
Dato : 23-11-08 22:24

Hej

Et par som har boet sammen i et par år (ugift, uden børn) går fra hinanden, de har haft fælles økonomi (dumt, ja).

Hele pigens løn og noget af hans er gået ind på budgetkontoen. De har kun et dankort, som står i hans navn og som bruges til alle indkøb (mad, frisør, møbler osv).

Nu da de går fra hinanden, siger han at alle møbler er hans, fordi han kan dokumentere at de er købt ud af hans konto. Ja selvfølgelig er de købt fra hans konto, da hendes jo som sagt er gået ind på budgetkontoen.

Han er fraflyttet lejligheden (ikke et krav fra hende). De har aftalt at de deler huslejen en måned endnu. Han vil nu komme og hente møblerne, er det ikke tyveri.

Han siger at det ikke er tyveri, da lejligheden står i hans navn, men det har jo ikke noget med møblerne at gøre. Rent faktisk kunne pigen jo bare flytte da hendes navn ikke står på kontrakten men hun holder sin aftale med at betale til lejligheden er opsagt

snusi

Kommentar
Fra : xaque

Dato : 23-11-08 22:33

Syndes hun burde gå til advokatvagten og spørge så kan hun også få et svar på hvad hun evt. skal gøre for det er da klart at hvis det er købt i fælleskab for fælles penge så må de jo dele det op

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 23-11-08 22:38

han mener jo det er købt for hans penge. Han glemmer åbenbart at hele hendes løn er gået ind på budgetkontoen

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 23-11-08 22:38

Han har jo et forklaringsproblem i en retssag, når hendes løn er gået ind på hans konto.
Men er hendes folkeregisteradresse meldt til lejligheden?
I så fald kan hun lave et hurtigt stunt:
Hyre en flyttemand til at hente alle møbler i hendes hjem til opmagasinering og efterfølgende spørge ham, om han er forhandlingsvillig.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-11-08 22:39

Som udgangspunkt skal de begge tage det med som de bragte ind i forholdet, de var vel ikke begge fuldstændigt uden bohave da de flyttede sammen.

Resten skal så deles. Hvis den ene af parterne kan dokumentere at han/hun har betalt for en given ting ja så tilhører den som udgangspunkt ham/hende.

Hvis den ene har betalt en uforholdsmæssig stor del af fællesudgifterne, så er det personens eget ansvar ikke at have gjort indsigelse mod dette mens forholdet kørte.

Det er en ærgerlig situation men en situation mange kommer ud i fordi de ikke sikrer sig i tide.

Der er ikke andet at gøre end at prøve at tale ham til fornuft og så i øvrigt se at komme videre.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 23-11-08 22:48

budgetkontoen er fælles og det er den hendes løn går ind på. Hun har ikke noget kort til en konto, da hun har problemer med at styre hendes forbrug. Hun har dog sin egen konto, hvor der bliver indbetalt nogle penge til et lån hun havde før de flyttede sammen, ligeledes har han en konto hvor de har et hævekort til som han kun kan bruge, så derfor vil det jo være fra "hans" konto der bliver købt forbrugsgoder og det mener han jo så er hans de ting.
Ja hun kunne godt få flyttet tingene men det vil jo så også, efter min mening, være tyveri. Han har sagt at han kommer og henter nogle af møblerne i morgen. Kan man melde det som tyveri

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 23-11-08 22:58

Så gælder det om at komme til advokatvagten, hurtigst muligt, hvis hun mener efter ovenstående udsagn, at der noget at hente hjem.

Eller også at indse at slaget allerede er tabt .
Så kan hun da også lade ham om at overtage regningen for huslejen.
Der er jo ingen grund til at præmiere ham oveni den lumpne måde han behandler hende.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-08 23:38

Citat
Som udgangspunkt skal de begge tage det med som de bragte ind i forholdet, de var vel ikke begge fuldstændigt uden bohave da de flyttede sammen.

Resten skal så deles. Hvis den ene af parterne kan dokumentere at han/hun har betalt for en given ting ja så tilhører den som udgangspunkt ham/hende

Det er rigtigt.....Når manden kan dokumentere, at betaling for møblerne er hævet fra en konto som står i hans navn, er det i lovens forstand ham der ejer møblerne, uanset hendes penge også er sat ind på kontoen, og sådan er det med alle de ting der er anskaffet i fællesskab...den der står med kvittering/slutseddel er ejeren af tingen, så at dele er der ikke engang rigtigt tale om.

Hun er som så mange andre faldet i "papirløsfælden" hvor der næsten altid er en der bliver økonomisk taber når forholdet skal ophøre.
Her så yderligere kompliceret ved, at hun ikke selv har haft råderet over egne penge på egen konto, men har ladet ham styre det hele i sit navn.

Det kan ikke engang betale sig, at hun via retten vil forsøge at få del i tingene eller økonomisk kompensation.....for der vil det være op til hende at skulle kunne dokumentere, at manden ikke ville have været i stand til at opretholde samme levestandard såfremt hun ikke var der til at bidrage økonomisk..og det kan de færreste, for der vil blive lagt vægt på, at hendes indtægt alligevel skulle have været brugt til hendes eget underhold som hvis hun boede alene.

Kommentar
Fra : qinigifo

Dato : 24-11-08 08:09

Hej Snusi

Jeg har været en del lignende igennem. Så jeg vil godt komme med lidt kommentarer.

I princippet har manden ret i at det han har anskaffet, tilhører han. Dog skal ægtefællen have økonomisk kompensation. Men i denne situation vil det jo helt klart være det eneste rimelige at de sammen deler tingene.
Når han allerede nu, forsøger at udnytte situationen, kan du roligt regne med at det kun vil blive værre.
Så hun bliver også nødt til at bruge de muligheder hun har. Hun kan enten se at få flyttet, hvad hendes egen samvittighed mener er rimeligt, eller hurtigst muligt få skiftet lås og navneskilt på døren. Så har hun enten fået sin del, eller han er måske blevet forhandlingsvillig.

Hvis det hele skal afgøres i retten, skal hun være opmærksom på at det kan tage adskillige år. (Mit tog ekssmpelvis 4 år) Jeg har hørt om andre væsentlig længere.

Hun skal også være forsigtig med hvad hun betaler "i hans navn". Hvis hun vil betale, skal hun i hvertfald sørge for at have kvittering for det. Har tænker bl.a. på lejligheden i hans navn.

Held og lykke

Kommentar
Fra : qinigifo

Dato : 24-11-08 08:23

PS. Og så er det jo iøvrigt temmelig dyrt, hvis det skal afgøres i retten.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 24-11-08 12:13

Hun kan ikke komme efter noget da hun ikke kan bevise noget. Desværre måske, men hun har ikke været alt for kløgtig.

Det bedste er at appellere til hans samvittighed - hvis hele hendes løn som sagt er gået ind på kontoen er han da en ualmindelig dum skid hvis han ikke vil dele noget. I så fald ville jeg, hvis jeg var hende, fjerne de møbler hun gerne vil beholde. Så står hun jo i en noget bedre forhandlingssituation.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-08 12:50

Hun har da været en klovn. Men hvis det var mig, så ville jeg fjerne nogle af møblerne i aften, få dem opbevaret et eller andet sted. Sove hos en veninde, for hun skal jo også have sin seng opbevaret.
Der er flere steder at opbevare http://www.cityselfstorage.dk/opbevaring/find-din-afdeling.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-08 12:53

www.cityselfstorage.dk Lej en måned gratis! Sikre, rene opbevaringsrum i alle størrelser

Det er kopieret direkte fra nettet i dag

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-11-08 13:01

Hvis hun fjerner møbler som han kan dokumentere han har betalt for så er det tyveri.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-08 13:50

Ja men det er en satsning, han har givet et ultimatum og hun har ingen ting at forhandle med. Og vil han lægge sag an? Han kan ringe efter politiet, men så skal hun bare stå med bevis for at alle hendes penge er gået til budgetkontoen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-11-08 14:03

Nej tingene er stadig hans hvis han har kvitteringen. Hvad hun vælger at indbetale på budgetkonto er hendes valg og ændrer intet på ejerforholdet til møbler købt af ham.

Her snakker vi ikke om hvad der er moralsk rigtigt men juridisk rigtigt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-08 14:15

Citat
Her snakker vi ikke om hvad der er moralsk rigtigt men juridisk rigtigt.

Nemlig...

Når man taler papirløst samliv er der nogen rettesnore såfremt man vil sikre sig selv i tilfælde af ophør af samliv:

ALDRIG fælles bankkonto eller fælles økonomi.
(Fælles bankkonto bør man så heller ikke have i et ægteskab, for det giver mange problemer for den efterladte såfremt den ene part dør)

Sørg for at få begges navne på dokumenter/kvitteringer o.s.v. såfremt begge bidrager økonomisk til det...det være sig lige fra slutsedlen på den nye vaskemaskine til skøde på et hus.

Den hvis navn står på tingene, står med det hele den dag forholdet er slut...den anden part er ikke berettiget til noget som helst andet end de ting vedkommende havde med sig ind i forholdet.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 24-11-08 15:16

For at give et et lille tip, i lovens øjne, er den der har papir kvitteringen ret til møblerne. Er der ingen kvittering, ja så skal de deles.. Længere er den ikke.. Og hvis han er flyttet ud, kan hun jo skifte låsen ud, og så er han jo tvunget til at skulle samarbejde. Men hvis hans postadresse stadig står på adressen, duer den..

Men bed din veninde finde alle kvitteringerne, for det er i sidste ende dem der tæller, ikke hvad han kan bevise der er betalt fra hans konto, da de har haft fælles økonomi..

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 24-11-08 16:25

Hvis han kommer hjem og ikke kan låse sig ind tager det nok max 20 min før han er inde med hjælp af en låsesmed. Han kan jo dokumentere at han bor der og bare har "glemt" nøglen.

Men tyveri af møbler står nok ikke øverst på politiets prioriteringsliste. Der kan jo være andre ting af værdi som kan bruges som forhandlingsobjekt. Fjern tingene og sig til ham at hvis han vil dele er det fint, ellers er det lang næse. Har I ikke set Søs Bjerres video

Juridisk er hun jo en skidt tyveknægt, ja. Men hvad kan han bevise? Han har jo selv givet hende en nøgle. Hun kan jo have glemt at låse døren, og så har alle jo adgang. Men kan han finde møblerne et sted opbevaret i hendes navn er det jo skidt selvfølgelig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-08 16:43

Citat
Men bed din veninde finde alle kvitteringerne, for det er i sidste ende dem der tæller, ikke hvad han kan bevise der er betalt fra hans konto, da de har haft fælles økonomi..

I det øjeblik pengene indgår på en konto i en andens navn, har vedkommende i juridisk forstand haft råderet over pengene der gennem tiden er blevet brugt.

Fælles økonomi skulle have indebåret, at begge stod som kontohavere, på denne her måde er pengene hans....

Accepteret svar
Fra : Trille7

Modtaget 250 point
Dato : 24-11-08 17:55

Dova

Har lige snakket med en kammerat, som selv var igennem det, og han havde kvitteringer, alt var trukket på hendes konto, men han vandt. Kvitteringer i ovens øjne beviser ejerskabet.

Da jeg selv blev skilt for en del år siden var det, det samme, jeg havde kvitteringer, altså var det mit. Jeg fik medhold i bodelingen, han fik så halvdelen, var ikke urimelig, men var nødt til at have noget at bytte med. Kvitteringer er sjovt bevis nok for ejerskabet.

Og da hun kan bevise at det er hendes løn der er gået ind på kontoen, er det godt nok, til at dokumentere at de har haft fælles økonomi. Loven er ikke så firkantet.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 24-11-08 18:42

Tiden og loven må have ændret sig siden 1978.
I 1978 flyttede jeg sammen med en pige i min lejlighed (havde haft den i 11år).hende jeg flytte sammen med havde en datter på 4 år.
Efter 3 år valgte vi at gå fra hianden igen, var stadigt gode venner.
Vores økonomi kørte sammen i en pærevælling. Jeg tjente det dobbelte af hvad hun tjente.
Vi var ved gratis Advokat, hos min fagforening. Fik følgende besked.
Hvad jeg havde inden vi flyttede sammen, var mit.
Hvad hun havde inden vi flyttede sammen var hendes.
Gaver som jeg havde modtaget,medens vi boede sammen var mit
Gaver hun havde fået medens vi boede sammen var hendes.
Alt andet skulle deles.
Når vi havde boet sammen minium 3 år, var lejligheden ligesåmeget hendes som min (hun stod ikke på lejekontrakten).
Eftersom hun havde en datter på 7 år, tilfaldt lejligheden hende.
Muligt jeg var dum,men vi skiltes som bedste VENNER. I dag har vi den samme omgangskreds.
hilsen vvdriver
Dette er ikke en fortælling fra en ven,men min egen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-08 19:57
Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 24-11-08 20:42

Tak for svaret Trille7.

mange tak for alle svar, som er meget forskellige. Det har været rigtig svært at finde ud af hvem der skulle have pointene. Jeg har valgt at give Trille7 mine point pga de sidste to linier i hendes svar. Jeg håber så på at det forholder sig sådan som du skriver.

snusi

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 26-11-08 20:28

Det glæder mig og jeg takker.. Og har fået den bakket op hos en advokat, han kan jo ikke kalde det hans indtægt, når hun kan bevise at det er hendes løn, men moralsk set, burde alt der er fælles købt, jo netop deles, han kan da ikke tillade sig at gøre krav på det hele, så kan man da kun være totalt idiot, men dem er der jo desværre så mange af ss

Held og lykke til din veninde, men lad ham ikke lave det nummer, det er ikke fair for nogen.

knuzz Trille