/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Lego mål / dimension
Fra : rudik
Vist : 7822 gange
100 point
Dato : 23-11-08 09:44

Hej kanduister.
Jeg Skal til at tegne en helikopter i Inventor, vel og mærket en lego helikopter.
Til det står jeg og mangler de originale måle på en flad lego klods og en høj legoklods. Ja gerne så mange forskellige typer lego klodser som muligt. Jo flere jo bedre.

Er der nogle af jer, der kan hjælpe mig med at søge lidt på google efter mål på legoklods.
Jeg har selv forsøgt i en del tid. Men jeg kan ikke finde noget. Har sågar tænkt lidt på at skrive direkte til lego og spørge efter dem. - Men jeg mener ikke at jeg vil forstyrre dem med sådan en spørgsmål. De har jo nok travlt nok i forvejen. Og svaret må kunne findes et sted på nettet.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 23-11-08 10:01

Her er hvad jeg har fndet, på en alm. brick. 2*8
Men jeg vil stadig gerne have flere dimensioner. og meget gerne på hvor står de der dutter er både for oven og inden i.
:P

Kode
A brick is a LEGO element that is at least 8mm long, 8mm wide, and 9.6mm high. Bricks are the basic building elements of LEGO System.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-08 10:14

En tur til nærmeste nabo med børn vil give dig mål på ALLE klodserne....

Der er IKKE mange børn der ikke har dem på "lager"....

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 23-11-08 10:15

Der er flere mål her

http://nicjasno.com/forum/viewtopic.php?t=653

Men hvilke klodser, der bruges til en helikopter, det ved jeg ikke.

Du kunne jo købe en lego-helikopter og selv måle, der er jo mange forskellige klodser der skal bruges.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-11-08 10:17

Måske kan du bruge noget her
http://www.owlnet.rice.edu/~elec201/Book/legos.html

http://www.ericharshbarger.org/lego/mosaics.html

Men mon ikke en masse "kanduister" har småbørn/legoklodser - så må de igang med at måle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-08 10:24

Ans har fundet den rigtige side til dig.
>>>>>>>>>>>en af undersiderne:
http://www.owlnet.rice.edu/~elec201/Book/legos.html

Men du skal nok spørge Lego om tolerancer som er det vigtigste i legosystemet.

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 23-11-08 10:33

hej
du kan også prøve denne side http://www.ldraw.org/GetStarted.html
mvh hardy

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 23-11-08 11:08

Hej hardy. Jeg har prøvet det der program og det er også meget godt, som sådan. Jeg kan finde alle mine klodser i det. Nu sidder jeg også at få konverteret dem om til STL filer. Så jeg kan åbne dem i inventor. - Og mål sætte dem der.
Jeg skal bare lige finde et gratis converterings program der virker.

og tak i andre for jeres svar. Der er meget jeg kan bruge i blandt.

Jeg skriver senere, når jeg har fundet en komplet løsning på problemet.

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 23-11-08 17:47

Tak for svaret folkens. Jeg er meget glad for jeres inputs de var utrolig brugbare. Men jeg må dog indrømme at jeg benyttede mig mest af Ans link. som var til en forum: http://nicjasno.com/forum/viewtopic.php?t=653

her er hvad jeg har holdt mig til:
One Lego Unit = (8mm)
Stud diameter = 4.5mm
Stud inner diameter = 3 mm ?
Stud Height = (1,6)

Brick/Plate Wall Thickness = 1.5
Brick Wall Depth = Varies (8.1mm)
Plate Wall Depth = (1.7mm)

Tube Inner Diameter = 5mm (5mm)
Tube Outer Diameter = 6.6mm (6.314mm from trigonometry)

Brick height = 9.6mm
Plate height = 3.2mm

Hvis i vil se et billed af det jeg har tegnet på den lille helikopter indtil videre, så er der et link her: www.netkit.dk/Downloads/losefiler/heli.jpg

Meningen med helikopteren er at jeg måske skal lave en step by step guide til hvordan man tegner den i inventor. Ved dog ikke endnu om den bliver for avanceret til en nybegynder bruger i Inventor.

mvh. Rudik
www.netkit.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-11-08 10:30

Tak, det glæder mig, at du kunne bruge mit link

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 14-01-09 18:06

Hej jeg ved ikke om i så hvad der kom ud af alle de mål. I kan se min lego hellikopter på min hjemmeside www.netkit.dk
Den sidste nyhed, beskrever hvordan man laver sådan en. Der er der nogle billeder af min model :D