/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Asus 900 Eee linux
Fra : lelani
Vist : 735 gange
500 point
Dato : 17-11-08 23:37

Hej jeg har købt en Asus 900 Eee og kan ikke få det trådløse netværk til at fungere på den.
Når jeg intaster krypteringskoden går den på "venter" og intet sker.
Det trådløse netværk virker fint på min anden pc med windows. Jeg kontaktede udbyderen cybercity men blev afvist fordi de ikke yder support til linux. Er der nogen der kan give et bud på hvad der kan være problemet?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-11-08 09:54

Det kommer jo meget an på mange ting.
1. der sidder en lille knap i bunden af maskinen ( mener jeg ) hvor du kan tænde dette .
kan du bekræfte den skriver - radien er tændt???

Derefter hvilken kryptering har du af dit trådløse netværk og er du sikker på det er det rigtige du vælger her ???

Hvilket accesspoint er det du har ???

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 18-11-08 16:58

Er der problemer med et netværk, så start altid med at stille opsætningen tilbage til den simplest mulige konfiguration.
Nul firewall, nul kryptering, nul password.

Herefter udfører du den nødvendige fejlretning, indtil du har en fungerende netværks forbindelse.
Eventuelt kan du blive nødt til at gå helt tilbage til scratch, hvor du bruger den indbyggede NIC (hvis det findes på sådan en bette maskine) og et kat5 kabel.

Det har ikke noget med Linux at gøre.
Men du skal selvfølgelig sikre dig, at din Linux kan snakke med alt det installerede hardware : tjek driverne.

Først når den simple netværks forbindelse fungerer, kan du bygge videre med firewall, kryptering og-jeg-skal-komme-efter-dig, 1 ting ad gangen så du kan se hvornår det evt. går galt.

Kommentar
Fra : lelani

Dato : 18-11-08 21:45

Tak for jeres kommentarer men problemet er desværre ikke løst endnu. Der er ikke andre knapper i bunden en dem der låser og åbner for batteriet. Accespoint er Zyxel.
Så kan jeg vælge mellem WEP og WPA når jeg bliver bedt om krypteringskoden. Jeg har forsøgt med begge og intet hjælper. Jeg har ikke firewall tilsluttet. Og krypteringskoden er givet fra udbyderen til mit personlige netwærksforbindelse. Som sagt virker det på mine windows-pc" er.
Jeg kan sagtens komme på nettet via ledning men altså ikke via trådløs.
Hilsen Lelani

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-11-08 21:50

Prøv lige at føre musen ned over trødløs net ikonet på din Windows-maskine, og vent til boblen kommer op med noget tekst i.
Prøv evt lige at skrive hvad der står i den boble.
Eller du kan scanne efter netværkene på din windows maskine og se hvilken slags kryptering det er der er på. Det kan være ASCI tegn eller andet. Men har din udbyder sat det op ??? Eller hvordan skulle det forståes - blev meget i tvivl over den kommentar. Så hvem har leveret dit internet og hvordan ?

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 500 point
Dato : 18-11-08 21:56

Hov - der havde jeg set dette med Cybercity.
Nej de er nogle voldsomme knuder derinde.
Men skal det forståes således at Cybercity har leveret en Router - Hvori du intet har gjort - for at få det trådløse til at fungere andet end den default kode - de har lavet ????

Nu ved jeg ikke lige hvordan de ellers gør tingene - Men jeg ville nok finde min router i deres support afdeling http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/opsaetningsvejledninger/routertilslutning_og_indstillinger/index.aspx
Finde den jeg har - Nulstille den og sætte det trådløse op selv

Så ved man hvad man har - og ingen andre ved det :D MEn samtidigt kan man indstille det således at Linux også kan koble på - alt efter de forskellige indstillinger for kryptering mm

Godkendelse af svar
Fra : lelani

Dato : 26-11-08 23:26

Tak for svaret peque.