/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubunto server med mail problem
Fra : stone47
Vist : 541 gange
300 point
Dato : 15-11-08 22:41

Jeg har nu fået helt godt styr på den her UbuntuServer men:
Den sidder bag en TRE-for lysleder, web er ok og den kan ses udefra.
TRE-for suporter jo ikke mail så hvorfor ikke bruge serverens mailserver
Den kører fint og kan sende mail og modtage mails så langt så godt men:
jeg kan ikke hente mails fra den til mine andre PC'er, den tillader ikke logon i plan tekst.
Den svarer godt nok på port 25 og port 110 med telnet.
den vil også bruge ssh2 når jeg logger på med webmin admin.
Det går jo også med det.
Men hvordan får jeg den til at bruge almindelig logon til mail serveren ???

så finder jeg nok ud af at spærre så den kun kan sende fra mit interne net bagefter
Hej Hej så den ikke spammer.
hilsen Steen ( http://stoneplace.dk)

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 15-11-08 22:48

fra stoneplace
her lidt mere:
har fået den til at køre med desktop grænseflade og de andre maskiner kan se en USB disk på den,
MYSQL kører fint sammen med hjemmesiderne (dem jeg er færdig med)
Hej hej
Steen

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 16-11-08 20:29

Fra stoneplace.
Det viser sig at UbuntuServeren kører noget mail håndtering der hedder DOVECOT
her findes en fil /etc/dovecot/dovecot.conf som styrer login til mail.
læs : http://wiki.dovecot.org/QuickConfiguration
nu virker tingene!!!
lukker lige port 25 udefra hej hej
problemet er løst !!! Tak til dem der har læst med
hilsen Steen

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 300 point
Dato : 17-11-08 14:11

Hvorfor dog ikke lave det ordentligt således at du laver en mulighed for dine kunder at der også er mulighed for at kunne sende/modtage mails for dine domæner - Har lavet en guide til hvordan det skal gøres på Ubuntu inkl SMTP validering af brugeren - dvs kode mm for at kunne sende mail på en SSL-forbindelse mm!

Guiden kan hentes her: http://linux.pbj-design.dk/downloads/Mailserver.pdf

Håber det kan hjælpe dig lidt!

Godkendelse af svar
Fra : stone47

Dato : 18-11-08 19:30

Tak for svaret peque.
Du og jeg har vist udvekslet ting før.
Tak for brugsanvisningen som jeg vil læse med fornøjelse.
Jeg har så sent som i eftermiddag talt om at vise noget mere om SSL tingene.
Nu er jeg jo kun Hobby IT'er og serveren er kun for fornøjelse i min kælder.
Men spændende at finde ud af tingene
tak for det point til dig

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-11-08 20:26

Jamen Så sandelig selv tak - bliver da i tvivl om det er dig der er på min MSN

Heheheh - tja alt er en hobby - så længe det er interessant. Men absolut fornuftigt at køre med sasl authentification på udgående mails - således du ikke bliver åbent relay.

Derudover er der krypteret forbindelse imellem din klient og mailserver - optimalt mm.
Tja det er nu blevet lidt mere en hobby - så derfor må man jo efterhånden skrive ned hvad man laver