/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Fordel ved zaptor ?
Fra : Palmen
Vist : 1005 gange
100 point
Dato : 15-11-08 19:40

Jeg er en anelse forvirret efter at have læst lidt om zaptor og digitale tv-kanaler.

Jeg står foran at skulle købe et nyt LCD Fjernsyn som har alle de nyeste ting incl DVB C/T tuner osv

Jeg har læst et lign indlæg om problemstillingen og det gør mig lidt forvirret

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=117535

Jeg har læst på stofa’s hjemmeside flg :
-------
”10. Jeg har et tv med indbygget digital tuner. Behøver jeg så også en Zaptor-boks?

Ja, hvis du vil nyde alle fordelene ved Zaptors mange interaktive og digitale muligheder, er det nødvendigt at tilslutte en Zaptor-boks med et Zaptor-kort”
-------
Det svar synes jeg ikke er fyldestgørende. Kan man udlede af svaret at hvis man er ligeglad med Zaptors interaktive og digitale muligheder så har man ikke brug for boksen ??

De fordele der er med en Zaptor-boks er jeg fuldkommen ligeglad hvis det gælder bestilling af film osv.

Det eneste der interesser mig er at få tv-billederne i digital kvalitet.

De der kanaler som de tilbyder i HD-kvalitet er heller ikke det jeg efterspørger.

Hvad får jeg ved Zaptor som jeg ikke kan få ved mit almindelige split-nye fjernsyn når nu man er ligeglad med de kanaler de tilbyder i HD-kvalitet og ligeglad med bestilling af film og lign muligheder ?

Jeg har forespurgt Stofa og venter på 2. uge svar.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 19:57

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/tv-tilbehoer/dvbirdeto_irdeto_ca-modul_.htm

Er det virkelig rigtigt at jeg bare kan købe det her og så få alle kanalerne i digital kvalitet ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-11-08 20:08

Nej så enkelt er det ikke. Hvis du vil have TV digitalt så er du nødt til at købe en boks. Hvis du vil se alm TV, så behøver du ikke boksen. Men der er ikke ret mange kanaler der er digitale endnu.

Men hvis du ikke har købt TV endnu, så vent, om meget kort tid kommer der information med posten omkring alt det nye TV. Så hvis jeg skulle købe nyt fjernsyn så ville jeg vente indtil det nye kommer.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 20:20

Jamen hvorfor skriver HIFI-klubben så det de gør ?

Og SONY ? http://bravia.dk/Default.aspx?ID=23

Den information der skulle komme med posten er det fra STOFA ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-11-08 20:34

Husk på at alt den reklame og anbefaling, som du bliver fyldt med, her er det primære at score kassen.
Jeg kender lidt til STOFA, og har da det også her i huset. Men jeg vil ikke sætte penge i den sparegris til zaptor boksen, i hvert fald ikke på nuværende.
Vi har lige fået lang kanalerne om, og fået 10 mere. Men uanset hvilken af de 41 kanaler, så sover jeg lige godt på dem alle. (Og jeg vil ikke have digitaliseretmin søvn!)

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 20:38

Jeg er sådan set heller ikke interesseret i zaptor-boksen - jeg er interesseret i hvordan jeg kan få digitale billeder uden at få zaptor-boksen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-11-08 21:02

Det kan du ikke med et nyt fjernsyn nu, du skal vente til der kommer fjernsyn der kan tage MP4, dem der sælges i dag på tilbud kan kun tage MP2.
MP2 og MP4 er standarder for billedet.

Der er jo en grund til at TV er så billige i dag, de skal have solgt alle de TV de har på lager inden den nye billedstandard kommer i 2009. De billige tV kan kun køre med den gamle standard.

Der er ingen problemer med at have et TV med gamle standarder, du skal bare have en boks ved siden af.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-11-08 21:03

Her i byen hvor jeg bor, kan du ikke se digital tv over stofa, uden zaptor boksen; det såkaldte dvb-c.
Her skal du have et kort som du stopper i boksen, og som har info om hvilke kanaler der er valgt at kunne modtage.
Hvordan det så er i andre STOFA anlæg, ved jeg ikke; men jeg tror ikke det er meget anderledes.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 15-11-08 21:07

Det er rigtigt granner mpg4 er den nye standard, derfor falbyder de alle deres snart ubrugelige skærme, for ikke at brænde inde med dem.

Rent faktisk er det forbudt at sælge elektronik skrot, det skal afleveres på genbrugsstationen.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 21:10

Det passer altså ikke Granner. Du kan sagtens købe tv med mp4 ! ! Der er masser af dem til salg i øjeblikket ! !

Severino - jeg tror ikke at det forholder sig som du skriver. Mit nye tv har jo netop dvb-c og det er vist muligt hos stofa "kun" at købe zaptorkortet og en kortlæser. Det er ligesom der jeg vil hen, men det kender I ikke noget til kan jeg forstå.

Jeg tror desværre ikke rigtig at nogle af jer to egentlig ved ret meget om det jeg spørger om, selvom I uden tvivl svarer i en god mening.

Er der nogen, der kender lidt mere til de problemstillinger jeg beskriver ?

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 21:16

Suk - nej Severino - det er sku ikke rigtigt at de fjernsyn der er til salg i øjeblikket kun er med mgp2 og at mgp4 først kommer på markedet senere.

De sidste nye og gode modeller indeholder mgp4 - færdig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-11-08 21:23

Har du selv antenne, har du kabel TV, har du fibernet? Det kommer an på det. Og du kan ikke få andre kanaler digitalt end dem der sender digitalt.
Jeg ved lidt om hvad der kommer, så det har du ikke ret i.

Men vent du bare til der kommer nogen der har forstand på det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-08 21:24

I blander nogle ting sammen....

Hvis du har Stofa kabeltv er det ligegyldigt om dit TV er med mpeg2 eller mpeg4 (stofa omsætter det)
KUN his du har EGEN antenne skal det være mpeg4

Zaptor boksen er til HELT ANDRE kanaler end dem du har i forvejen fra Stofa

For overhovedet at bruge Zaptor boksen skal du som minimum have den "lille" kabelTV pakke fra Stofa i forvejen.

De kanaler du får med Zaptor er de andre Viasatkanaler som normalt IKKE er med i TVpakkerne...

Så du kan ende op med små 100 kanaler til en pris på 1000-1200 kr. om måneden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-08 21:28

ALLE der er på "udbydertv" eller fællesantenne kan ROLIGT købe tv med digitale mpeg2 tunere....

De virker fuldt ud ligeså godt som mpeg4 - også efter november næste år...

Forskellen på mpeg2 og mpeg4 er KUN komprimeringsformen - kvaliteten er DEN SAMME...

Men mpeg4 fylder mindre end mpeg2 hvorfor der kan sendes flere janaler i det samme kabel.

Derfor har man valgt mpeg4....

At forhandlerne så "forvirrer" køberne mere end godt er - se det er en anden historie....

De fleste af dem aner ikke hvad det drejer sig om.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 21:35

Granner - du har ikke forstand på ret meget når du skriver at man kun kan købe mgp2 fjernsyn. Det er jo så lodret forkert som noget kan være. Når jeg spørger i øst svarer du i vest.

Jeg har stofa. Jeg skriver i mit første indlæg at jeg har spurgt stofa om problemstillingen og nævner selv stofa flere gange senere i mine indlæg. Beklager det ikke fremgår mere tydeligt at jeg har stofa.

Jeg tror heller ikke at det refi er korrekt jvf hvad Stofa skriver på deres hjemmeside : http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=9

For nu at skære det ud i pap for 3. gang : Når man har et nyt tv med dvb c/t tuner, kan man så købe en programlæser og et programkort (zaptorkort med årlig abb) i stedet for zaptor-boksen - således at man får de modtagne kanaler i digital kvalitet fremfor ananlogt ?

Jvf. Stofa betyder et zaptor abb. at man får ALLE sine tv-kanaler i digital kvalitet !

På forhand tak for nogle svar fra nogen der ved noget om det. Beklager den harske tone men jeg er ved at være træt af at få svar fra nogen som ikke forstår hvad jeg skriver eller ved hvad jeg skriver om

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 21:39
Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-08 22:10

Citat
Jeg tror heller ikke at det refi er korrekt jvf hvad Stofa skriver på deres hjemmeside :

HVAD er ikke korrekt ?????

Citat
Når man har et nyt tv med dvb c/t tuner, kan man så købe en programlæser og et programkort (zaptorkort med årlig abb) i stedet for zaptor-boksen - således at man får de modtagne kanaler i digital kvalitet fremfor ananlogt ?

Hvad mener du ?????

Du kan ikke få et Zaptorkort uden Zaptorboksen (den følger med kortet)

Der hvor jeg ville hen med svaret var at Zaptor dækker flere andre TVpakker fra Stofa....

De TVpakker du har nu fra Stofa er reelt via din antenneforening (derfor forskellig rundt om i landet)
De øvrige kanaler til Zaptor er nogen Stofa formidler...

Enkelte mindre antenneforeninger kan slet ikke modtage med Zaptor....

Og du kan IKKE få de øvrige kanaler digitalt UDEN Zaptor (fra Stofa)

Citat
Jvf. Stofa betyder et zaptor abb. at man får ALLE sine tv-kanaler i digital kvalitet !

KORREKT - det kunne måske misforståes ud fra det første jeg skrev.

Zaptorkortet bliver programmeret til at dække de kanaler du betaler for....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-08 22:19

Citat
For lige at tage dem igen, så vi kan komme tilbage til det egentlige emne

Hvis du med spørgsmålet mener om du kan få dine NUVÆRENDE kanaler digitalt, uden Zaptorboksen men med et Zaptorkort, ved at montere omtalte kortlæser - er svaret ja - men hvor er besparelsen - Zaptorboksen er GRATIS (med abo) - denne dims koster

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 22:20

Refi:

Hvis du har ret, refi, så siger du samtidig at det hifi-klubben og det fra bravia ikke passer ??? Dvs hvad de skriver er helt hen i skoven ? Hvad har du egentlig som begrundelse for dine påstande ? Kan du linke til noget hos stofa som underbygger dine påstande ? Hvad er dine kommentarer til det de skriver ? Hvorfor kommenterer du ikke det - jeg har linket til dem af flere omgange for netop at få deres udsagn ind i debatten.

Efterhånden er jeg en anelse skeptisk overfor de svar der kommer på mit spørgsmål.

Man kan få digitalt tv uden zaptor hos stofa, selvom du skriver at man ikke kan - bare ikke alle kanaler : https://telia.dk/omtelia/presserum/pressemeddelelser/20060323/

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 22:24

Suk refi - gider du ikke lige sætte dig ind i det du skriver om også.

Zaptor-boksen er ikke gratis http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=11

Den koster ml. 600-1000.

Jeg undgår en grim boks i min stue, hvilket jeg sætter pris på - jo færre jo bedre.

Jeg undgår at tegne et abb. på deres pakker som jeg alligevel ikke vil bruge.

Det eneste jeg vil få af udgift er abb. til kortet 375 og en kortlæser.

Tror jeg nok. Det var det jeg søgte at få et svar på herinde, men der har endnu ikke rigtig været noget der har et konstruktivt svar - tilgengæld har man svaret på 177 andre ligegyldige ting.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-08 22:27

Citat
Hvis du har ret, refi, så siger du samtidig at det hifi-klubben og det fra bravia ikke passer

NEJ...

Det er dig der ikke forstår hvad de skriver...

Du læser tilsyneladende heller ikke de link DU SELV LÆGGER

Citat
Efterhånden er jeg en anelse skeptisk overfor de svar der kommer på mit spørgsmål.

Dit problem...

Jeg hopper af her - du VIL ikke forstå - blot brokke dig....

Så køb du din dims så kan du altid lægge et spørgsmål ud om HVORFOR den ikke virker som DU vil have...

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 22:31

Du er da udenfor enhver pædagogisk rækkevidde refi. Jeg argumenterer hvorfor hvad du skriver ikke passer.

Hvad du har skrevet har gang på gang vist ikke at være korrekt.

Du har intet argument for dine påstande. Du slynger bare rundt med faktuelle forkerte ting som nu er bevist.

Du forstår ikke hvad der spørges om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-08 22:31

Citat
Zaptor-boksen er ikke gratis

JO...

Det er pluspakken du betaler for....

Zaptorboksen er GRATIS da den KUN er til låns sålænge du har abo - fat det dog....

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 22:33

Zaptor boks 995 kr.
Kampagnepris* Zaptor boks ved online bestilling af PlusPakke 595 kr.
Kampagnepris* Zaptor boks ved offline bestilling af PlusPakke

Taget fra http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=11

Og Refi påstår at Zaptor boksen er gratis - hvem er det lige der har den ringe fatteevne

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 22:34

Zaptorboksen koster 995 hvis man ikke bestiller pluspakken

Refi dog

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 15-11-08 22:45

Hr. Palmen

Jeg har været med her på sidelinien i din tråd fordi jeg også er interesseret i det nye som kommer.

Det har skam været interessant. Meeeen Du kender åbenbart selv alle svarene. Tak for kigget.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 22:46

Desværre kom der intet svar på min forspørgsel, folk har svaret på alt mulig andet og debatten har endt i et uskønt svineri af bemærkninger.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-08 22:50

Hr. Smokei:

Jeg ved ikke om jeg kender svarerne, men jeg har sat mig lidt ind i det jeg skriver om, som den eneste på denne debatstreng. Jeg var dog usikker på om det nu kunne være helt korrekt, hvad jeg var kommet frem til, hvorfor jeg søgte råd her.

Dog har ingen egentlig svaret på hvad jeg spurgte om.

Tilgengæld har en masse ladet som om de vidste noget, og det blev en anelse trættende at høre på til sidst når jeg hver gang kunne konstatere at hvad der blev skrevet ikke var korrekt. Derfor blev min stemme en anelse (for) skarp, hvilket er meget atypisk for min måde at skrive på herinde.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 15-11-08 22:55

Hr. Palmen

Jeg er somsagt selv i tvivl, så vi må se hvad den nye tråd bringer.

mvh

Smokei