/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
Virkning af Zitromax
Fra : Radiatorkaj
Vist : 1411 gange
40 point
Dato : 14-11-08 15:52

Hejsa,

Ja dette er jo egentligt et lægeligt spørgsmål og nok ikke rette forum, men er alligevel nysgerrig.

Har fået Zitromax 1 gram + 1 x 500 mg (ikke for klamydia - men bihulebet. men virkningen er jo den samme) )og er blot interesseret i at vide om der er nogen der ved om man dagen efter indtagelsen er "IMMUN" overfor en evt smitte, hvis man nu skulle være så uheldig at være sammen med en der havde det......(og nej - dette er et teoretisk spørgsmål:)). Altså virker antibiotiaen stadig feks. 2. dagen efter indtagelse.

Pft
Kaj

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-11-08 16:00

Nej, det formodes at være almindeligt kendt, at antibiotika ikke kan/må anvendes profylaktisk.
Og hvis man alligevel forsøger dette, er man i ret stor fare for at oparbejde resistens.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-11-08 16:14

Det kan vist ikke siges kortere og mere korrekt

Kommentar
Fra : Radiatorkaj

Dato : 14-11-08 16:30

Meget muligt at det er almindelig kendt.......jeg kendte det dog ikke.....men logikken siger selvfølgelig det samme. Nu ved jeg ikke om du er lægefagligt uddannet, men jeg ville nok selv have givet et lignende svar ved at bruge min sunde fornuft - så derfor ønsker jeg stadig et fagligt svar (selvom du jo sikker har ret;)).

Jeg stiller jo ikke spm ved det smarte i at gøre - blot facts:)

Pft igen.... og god weekend

Kaj

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-08 16:34

Jamen så får du da et "fagligt" svar.....
Stol du bare på hvad "brokke44" fortæller....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-08 16:44

Citat
det formodes at være almindeligt kendt, at antibiotika ikke kan/må anvendes profylaktisk

Dog ingen regler uden undtagelse....

Kommentar
Fra : Radiatorkaj

Dato : 14-11-08 16:50

Hihi.....det er da vist "fredag" hva :D....

Tror jeg lader den "stå" ;)

Desuden er jeg lidt uforstående overfor resistensen......normalt så er det vel sådan at det er bakterien som sådan der oparbejder resistens og ikke en selv. Hvis det var tilfældet ville jeg jo ikke kunne tåle at få penicillin mange gange fordi jeg så er i fare for at blive resistent!??....Det er ihvertfald mod alt hvad jeg har fået at vide af læger ...da jeg netop har spurgt til dette, fordi jeg tit får penicillin pga astma.....svaret har altid været at det er bakterien globalt..der kan blive det...hvis penicilinen deles ud til højre og venstre...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-08 16:54

Citat
Hvis det var tilfældet ville jeg jo ikke kunne tåle at få penicillin mange gange fordi jeg så er i fare for at blive resistent!??

Korrekt - det ER en risiko

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-08 16:58

Medicen er som alle andre "droger".....

Mer vil have mer....

Tager du nok af det kan du risikere følgeskader såsom AFHÆNGIGHED eller at det SLET IKKE virker mere (resistens)..... (+ selvfølgelig en masse andre skader der i sidste ende kan føre til død)

Derfor er der recept på de fleste droger....

Det globale er vist set i et MEGET bredt spektrum...

Kommentar
Fra : Radiatorkaj

Dato : 14-11-08 16:59

Ok.....så har jeg sgu misforstået det hele......hmmm

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 40 point
Dato : 14-11-08 17:11

Jeg skriver heller ikke, at det er din krop, der oparbejder resistens.

Jeg er ikke læge, men alment siges der, at anvendelse af antibiotika skal være målrettet mod præcis den bakterie, der er årsag til sygdommen.

Hvis du anvender antibiotika profylaktisk, har du ingen garanti for, at den præcist "rammer" den (kommende) sydom, men kurerer den "halvt". De tilbageværende bakterier vil - på sigt - kunne blive resistente overfor behandling.

Det er bl.a. derfor, at mange læger er tilbageholdende med at udskrive bredspektrede antibiotika.
En anden ting er, at dit naturlige immunforsvar svækkes ved overdreven brug af antibiotika.

Kommentar
Fra : Radiatorkaj

Dato : 14-11-08 17:30

Se det var straks et svar jeg bedre kan forholde mig til;)

Godkendelse af svar
Fra : Radiatorkaj

Dato : 14-11-08 17:30

Tak for svaret brokke44.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-11-08 17:39

Selv tak - Hvis den klamydia er overhængede - så brug kondom

God fornøjelse