/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Reklamation for firmaer?
Fra : Sygate
Vist : 3870 gange
400 point
Dato : 13-11-08 20:48

Jeg ved at forbrugere har 2 års reklamationsret på en vare.
Men har en erhvervsdrivende der f.eks køber et køleskab eller en computer online også reklamationsret? Hvor lang tid har de det? Også 2 år?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-08 20:54

Købeloven er ens om du er alm. forbruger, eller chef i et firma

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-08 20:56
Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 13-11-08 21:03

Nordsted1:

Der står intet om at firmaer der køber en vare har reklamationsret...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-08 21:11

Citat
Der står intet om at firmaer der køber en vare har reklamationsret

Hvorfor skulle de IKKE have reklamationsret??

Kan man så sælge skrammel til firmaer, uden de kan reklamerer??

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-11-08 21:12

Købeloven gælder både for erhvervsdrivende købere og forbrugere, men reklamationsretten gælder kun ved forbrugerkøb. Hvis man køber et køleskab til brug i virksomheden er det eneste krav at køleskabet skal overholde beskrivelsen.

Ofte giver producent/importør dog en garanti der ikke er begrænset til 'forbrugerkøb'

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 13-11-08 21:19

Jeg har ledt nettet tyndt for at finde et link, men uden held...

Der må da være en side ligesom forbrugerråder med for erhvervsdrivende...?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-08 21:28

Den toårige reklamationsfrist er desuden indført som generel reklamationsfrist for alle typer af køb – altså også handelskøb og civilkøb – uanset at dette ikke er et krav ifølge direktivet.Begrundelsen er, at det findes uheldigt, hvis der skal opereres med to forskellige frister – ligesom mange, især mindre, erhvervsdrivende ellers let kan blive klemt, når de tvinges til at yde to års reklamationsret til forbrugerne, hvis ikke der sker en tilsvarende ændring af fristen ved erhvervsmæssige køb. Det vil dog stadig være muligt for de erhvervsdrivende at træffe individuelle aftaler på dette punkt.

http://www.retochraad.se/neobuilder.200101221857_2525_3a6c7488d9f37.html&spec=053b9cbba1829bd3d94fa744e27be021&themeid=200107181722_8869_3b55a9b0393d3&art_id=2006010517334403800015000&type=a

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-11-08 06:41

firmaer i mellem har nomalt kun et år

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 15-11-08 16:49

Tak for de mange brugbare besvarelser. Jeg venter lige og ser om der ikke findes et direkte link til en lov på området.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 15-11-08 16:53
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 400 point
Dato : 15-11-08 22:50

På de fleste sider med nethandel er der en special aftale for erhvervshandlende - b-2- b = Business to Business. Om du har fortrydelsesret/reklamationsret kommer an på hvilken aftale, du har indgået med det pågældende firma.

Man skelner mellem privatkøb og erhvervskøb
se f.eks her
Citat
For erhvervskøb ydes der ingen retur- eller fortrydelsesret.
For forbrugerkøb er der 14 dages fortrydelsesret, fra det tidspunkt hvor varen er modt

http://www.vcore.dk/shop/external/terms.htm

Læs mere her
Citat
Fortrydelsesretten er kun obligatorisk ved 'fjernsalg' til private. At mange fysiske forretninger også tilbyder fortrydelsesret ved salg direkte i den fysiske butik er en anden sag. Det er bare en ekstra ikke-lovpligtig service de har valgt at give. Din PC-leverandør kunne også have valgt at give fortrydelsesret til salg til erhverv. Det har de altså ikke.
Kun ved 'fjernsalg' til private er det et krav. Her gælder fortrydelsesretten uanset at sælger evt. skulle påstå noget andet.

http://www.startfirma.dk/spm/3087

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-11-08 00:51

Utroligt at det jeg skrev for to år siden (sidst i HelleBirgitte's indlæg) stadig er gyldigt.

Nordsted1 >> Vedrørende at to års reklamationsfrist også skulle gælde i b2b-handler medmindre andet er aftalt: Ja, jeg kan godt se at din advokat skriver det, men er det nu osse rigtigt? Jeg har aldrig mødt den påstand andre steder. Det var bestemt min opfattelse at hvis der var et forhold i en handel mellem to virksomheder der ikke var dækket i en direkte aftale mellem parterne, så havde 'kutyme i branchen' mest at skulle have sagt - dernæst 'almindelig rimelighed'. At forbrugerbeskyttelse skulle snige sig ind på dette område overrasker mig meget. Har du stødt på denne holdning andre steder?

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 16-11-08 20:00

Tak for alle de gode svar...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-11-08 20:51

Takkker