/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Kan hun feriere i mit samkvem?
Fra : Yakuzaen
Vist : 1190 gange
35 point
Dato : 09-11-08 18:20

Jeg har en stridighed med min 5 årige søns mor som er fuldstændig absurd efter min mening. Sagen kort fortalt:

2005: Min søns mor og jeg er næsten lige splittet op og jeg søger i statsamtet om samkvem hver anden weekend. hun har fuld forældre myndighed. Jeg får det samkvem jeg beder om af statsamtet.

2007: Min søns mor ringer til mig og fortæller hun ikke kan styre vores søn længere så jeg bliver nødt til at have ham, dette havde jeg dog også selv ønsket at få så det passede mig fint. Dog gik hun alligevel kun med til Samkvem 1 uge hos hver forælder samt delt forældre myndighed og jeg kom med papirerne til hende som hun underskrev og jeg derefter returnerede til statsamtet.

Nu:
Har hun sendt begæring indtil statsamtet om at mit samkvem nedsættes til hver anden weekend igen sammen med et brev med diverse mudderkastning om jeg er en værre en. Dette passer selvfølgelig ikke og netop fordi jeg har mit på det rene har jeg i brev tilbage til statsamtet modsvaret alt hvad hun har skrevet samt iøvrigt oplyst jeg mener det hele drejer sig om en stridighed mellem mig og hende hun så desværre kører over i vores søn.
Jeg har også anmodet om de hører hans institution i sagen, fordi jeg netop har mit på det rene og de dernede ved at jeg er 110% god far :) og jeg mistænker de iøvrigt mener hans mor ikke helt har styr på hvordan man er en god forælder.

Nå men sagens kerne i spørgsmålet:
Mit samkvem imorgen starter kl 16 og så én uge frem. Allerede for 2 dage siden skrev hun til mig han var forfærdelig syg så det ville være dumt jeg hentede ham imorgen - Jeg mistænker straks dette ikke passer da hun er (Bogstavelig talt) meget løgnagtig af natur. Finder ud af han selvfølgelig har været i institution og han iøvrigt bliver passet ude idag - og han intet fejler :) Da jeg deraf skriver til hende - jeg henter min søn imorgen kl 16. Hvis jeg bliver smittet er det da bare ærgeligt - uden at have fortalt hende jeg selvfølgelig har opdaget hun løj. Svaret er: " Nååå men jeg vil da lige holde forsinket efterårsferie med min søn nu. så du kan desværre ikke hente ham imorgen!"

JEG mener jo så, at sådan noget skal varsles...Samt at der iøvrigt nu der er tale om DELT forældremyndighed. At der skal være enighed om dette. og da jeg ikke kan se mig enig i at hun skal overlappe mit samkvem med hendes "Fantasi ferie for at holde min søn væk fra mig" mener jeg ikke hun kan gøre brug af denne dårlige undskyldning.

hvad mener i? har jeg ret i hun ikke bare kan sige dette?

Jeg har sagt jeg henter ham imorgen i institutionen kl 16, hvad gør jeg hvis han ikke er der?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-11-08 18:37

Da jeg kan forstå at i allerede har en verserende sag vedrørende samkvem er det vigtigt at du ikke foretager dig noget som helst som kan tolkes negativt.

Du skriver at i allerede har en aftale om samkvem. Med mindre denne aftale indeholder noget om at den ene har barnet i lige uger samt den anden i ulige og det endvidere klart fremgår af aftalen hvordan der skal aftales ferier, så er der ikke meget du kan gøre her og nu.

Det der er vigtigt nu er at du sikre dig at der kommer en så præcis samkvems aftale som muligt med en sådanne i hånden kan du i yderst fald få fogdens hjælp til at få gennemført dit samkvem.

Men du kan vel da hente dit barn uventet tidligt i morgen men husk du og barnets mor skal finde ud af at arbejde sammen de næste 13 år og det er primært barnet det går ud over når i ikke kan enes og så er det ret ligegyldigt hvis skyld det er.

Men jo mere du får ned på papir jo mindre er der at skændes om.

Accepteret svar
Fra : Trille7

Modtaget 45 point
Dato : 09-11-08 18:45

Hej Yakuzaen

Du ringer til fogeden, da hun i dette her tilfælde helt klart overtræder jeres skrevne aftale om samvær. Og så går sagen sin gang der, og det vil ramme hende kraftigt i den anden ende, specielt ved en ny samværssag. Så et eller andet sted, ja så skal du da kun glæde dig, hvis han ikke er, for det hjælper dig ret godt i den anden ende.

Og du har krav på at have ham, om han er syg eller ej, fædre i dag er fuldt ud i stand til at passe sine egne børn selvom at de er syge, så den undskyldning er heller ikke gangbar, medmindre at han er indlagt.

Men at hun nu vil holde ferie, med ham er hendes problem, det må hun jo så gøre i hendes egne ferier.. Men du skal ringe til hende, og konsekvent pointere, at du ikke vil acceptere at det går ud over dit samvær at hun vil holde ferie, og at du forventer at han er på sin bopæl i morgen kl. 16. Optag det evt på en diktafon, det er lovligt da du selv er involveret i samtalen.

Held og lykke.. Du er evt velkommen til at fange på i en privat besked, hvis du har andre ting.. jeg laver det her til dagligt i form af mit arbejde som Bisidder.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 09-11-08 18:57

Hej

Læste lige noget forkert, du skal selvfølgelig forvente at han er i instutionen kl. 16 i morgen ss ikke på bopælen.

En anden lille detalje er at, nej du skal ikke spørges om hun må tage på ferie med ham, jo i udlandet og det kræver pas. Eller det som her foregår i din samvær. Fælles forældremyndighed, er en løsning for dem som kan være enige.

Den følles gør, at i skal være enige om en masse praktisk, det vil sige skole, børnehave, dagpleje, tandlæge, (for at gå i små sko), og at i har lige meget rettighed til div oplysninger, både kommunalt, det vil sige skole, tandpleje, børnehave osv i den retning. Og at i begge har ret til at få breve og des lign. fra skolen, men hvem af jer har adressen, da det er afgørende for hvem der har retten til at bestemme klipning og sådanne ting. Den der har adressen er den der afgør hverdagstingene. Men desværre skal ikke alt accepteres af den anden, for så kan i jo i teorien diskutere længe om hvordan han skal klippes.

Men nej i teorien, kan hun gøre som hun vil i hendes samvær, venner, mad, ferie osv, men det gælder jo så også den anden vej rundt, hun kan ikke tillade sig at blande sig i hvem, hvad du laver.

Håber at du har fået et større indblik i hvad dine rettigheder er. Og at det kan hjælpe dig lidt..

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 09-11-08 19:08

Hej Trille du må meget gerne ligge dit nummer til mig. Da jeg så vil skrive dig en sms med det samme :)

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 09-11-08 19:14

Har skrevet mit nummer privat til dig. vidste ikke man kunne det her på kandu :)

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 09-11-08 19:28

Hov havde forstået dit "Privat besked" som sms besked :) det må du sgu undskylde. Jeg skriver i privat besked om ting jeg er i tvivl om hvis det er så :) mange tak for hjælpen. Lukker spørgsmålet når jeg ved du har læst det her.

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 09-11-08 19:28

Også til dig Thomas :)

Godkendelse af svar
Fra : Yakuzaen

Dato : 09-11-08 22:40

Super :)

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 15-11-08 02:00

Hej Yakuzaen.

Hvis du - som du skriver - er en 110% god far, så mener jeg, at du aldrig var havnet i denne situation.

Jeg skriver dette ud fra, at jeg har mange års erfaringer med, hvordan man får vendt konflikter
til et godt og fredeligt samarbejde.

mvh.

DkwM327

Jeg har også anmodet om de hører hans institution i sagen, fordi jeg netop har mit på det rene og de dernede ved at jeg er 110% god far :) og jeg mistænker de iøvrigt mener hans mor ikke helt har styr på hvordan man er en god forælder.