/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
problem med udenl. tandlæge
Fra : snaken
Vist : 6519 gange
50 point
Dato : 09-11-08 15:10

Jeg læste denne her tråd med interesse: http://www.kandu.dk/spg127889.aspx, fordi jeg er løbet ind i et næsten håbløst problem med en tandlæge fra Flenborg som er løbet fra sit ansvar.
Jeg blev, i tidernes morgen via den meget useriøse og opreklamerede hjemmeside av min tand desværre "påvirket" til at lade mig behandle i Tyskland. Jeg fik lavet adskillige kroner samt en bro - pris ca. 35.000 kr. Inclusiv prisen blev der givet 5. års garanti på kronerne.
Her ca. 2 år efter er 2 af kronerne tabt af munden - er isat igen af samme tandlæge - og nu igen er de tabt. Samtidig er en flig gået af en 3. krone.
Tandlægen afviser nu at viderebehandle mig (altså at stå inde for sin garanti) men tilbyder blot at give mig pengene for de 2 kroner og dermed slut. Av min tand indehaveren bakker naturligvis tandlægen 100% op og mener han har fuldt ret til at tilbyde pengene retur og træde ud af samarbejdet. Hvis dette er tilfældet giver jeg ike meget for garantien.
Jeg har engang læst en artikel om at det er muligt at klage via et tysk patientklagenævn men er ikke så god til det tyske så det har jeg umiddelbart opgivet. En retsag har jeg slet ikke råd til - så nu står jeg tilbage som et sort får og skal have fundet en løsning da området hvor de 2 kroner har været (en i hver overmund) er begyndt at gøre alvorligt ondt.
Jeg vil kontakte tandlægehøjskolen - måske kunne jeg få lavet en ny behandling der med en lille besparelse (har s.. ikke for mange penge til rådighed) - mener det at kronerne "hopper af" kunne være grundlag for usædvanlig opførsel af tænder og dermed interessant for skolens elever.
Tandlægen og hjemmesiden burde virkelig sagsøges.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-08 15:23

Jeg forstår ikke helt hvad der er dit spørgsmål??

Du har ikke nogen garanti i DK for tandlægearbejde udført i Tyskland Og når du ikke har mod på at klage i Tyskland, hvilket jeg heller ikke tror du vil få noget ud af, da du har fået tilbudt pengene tilbage. Jeg syntes jeg du skal tage imod pengene.

Ligeledes er det en god ide, at forsøge at få udbedret "skaden" på tandlægehøjskolen, selv om det er elever der udfører arbejdet, bliver det lavet proff, da der er tandlægeproffessorer der skal godkende elevens arbejde

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 09-11-08 17:26

Prøv lige at kigge her:

http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/udland/klage/de/

Ærgerligt for dig at du har de problemer Rigtig god bedring.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 09-11-08 17:36

Jeg fandt lige lidt flere links, men det er nok desværre ikke så dum en ide at tage imod pengene - klagesager tager tid, og du har formentlig ingen garanti for at vinde! Patientrettigheder er desværre en skrøbelig ting!

http://patientforeningen-danmark.dk/tandgruppen

http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/udland/klage/

http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/udland/

http://www.sum.dk/sum/site.aspx?p=1295&ArticleTypeID=25&t=ForsideVisartikel&Articleid=3568

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/forbrugguider/guidersundhed/article360365.ece

http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/spoergsmaal_patient/

http://www.google.dk/search?hl=da&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Ada%3Aofficial&hs=K4C&q=patientrettigheder+eu+tand&btnG=S%C3%B8g&meta=

Håber at det er til hjælp for dig.

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 50 point
Dato : 09-11-08 19:37

Jeg har lige fundet lidt mere til dig:

...tandpinevagtordning på dagsorden...
http://www.regionsjaelland.dk/PresseOgNyt/Pressemeddelelser/2008/Sider/Tandpinevagtordning.aspx

...Kæmpe prisforskelle på tandlæger....
http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/levevis/article579086.ece

...Patienter får nu pengene tilbage...
Hvis man været til hudlæge i Sverige eller tandlæge i Tyskland inden for de sidste tyve år, så er det bare om at komme igang med at lede efter kvitteringen. Hvis man finder den, kan man nemlig få en del af sine penge tilbage.
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/10/09/133326.htm

....I Folketinget presser flere partier lige nu på for at få ændret brugerbetalingen på tandlægeområdet....
http://www.albertslundtand.dk/indexNewsP6.shtml

...Udenlandske tandlæger kan få lov at rode med dine tænder uden at vide, hvad de laver. Tandlægeforeninger vil have strengere kontrol........
http://avisen.dk/daarlige-tandlaeger-fra-udlandet-borer-loes_67092.aspx

Håber at du kan bruge noget af det

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-11-08 20:22

Hej
Hvis du mener at dine tænder opfører sig anderledes end almindelige tænder - og som en tandlæge forventer de skal opføre sig, er det da ikke underligt at han vil gi ' dig pengene tilbage.

Når du nu selv vil bruge den begrundelse for at blive behandlet på tandlægehøjskolen må der jo være noget om snakken, at dine tænder ikke er "almindelige" - hvis altså Tandlægehøjskolen er enig i at du har "særlige" tænder.

Min gemal har lige fået en tandbehandling herhjemme, som koster så meget som en mellemklassebil. Vi er begge fra Flensborg, men turde slet ikke binde an med en behandling i udlandet, selvom mange af vore venner syntes vi var godt tossede.

Gemalen har blandt andet fået et implantat, som ikke kunne bære kronen, da tandlægen regnede med det. Ifølge tandlægen skyldes det at gemalen har elastiske knogler. Men tandlægen går da i gang med en ny omgang implantat for egen regning, for som han siger: Jeg har jo skønnet at helingstiden var lang nok, hvilket det så ikke var.

Jeg håber at du får styr på det, men du skal nok ikke laste tandlægen i Flensborg.

Hilsen Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 10-11-08 06:26

Tusind tak for svaret Line99. Jeg harmåske været for naiv, men når jeg spørger tandlægen om disse kroner nu også kan holde fremover og han siger ja til dette og samtidig siger at der jo er 5 års garanti, er det for mig at se det samme som at stikke mig en løgn da jeg jo ikke kan bruge denne garanti til noget som helst når han alligevel stikker af fra sit ansvar.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 10-11-08 11:51

snaken

Jeg vil ikke sige at du er naiv, men synes derimod at det er en gave at folk er tillidsfulde. Og min holdning er at det burde vi kunne forblive ved med at være i Danmark og i resten af EU, og verden!! Desværre er den "tillidsfulde" måde at møde 'det andet' på sat på hård prøve fra tid til anden. Jeg vil håbe for dig, at du vil prøve at bevare den tillidsfulde side af dig, og så næste gang måske bare starter ud med at sikre dig en skriftlig aftale forud for; og i øvrigt sætte dig ind i love og regler forud for!! Mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige, men næsten umulige at bevise!

Måske mangler der en helt detaljeret på SKRIFT beskrivelse af HVAD der kan reklameres over, og HVORDAN man (f.eks. hvem) i givet fald afgør om der skal indtræde erstatning eller ej (formentlig f.eks. også fotos af før og efter). Private søgsmål, populært sagt: At skaffe sig en advokat, kan være såååå tungt at danse med. Det tager tid (måneder, år..) og det er for det meste p...e dyrt! Oftest er det kun advokaterne der bliver fede af sådanne noget! Patientrettigheder for tænder (og i øvrigt resten af kroppen), giver desværre rystende ringe sikkerhed for patienter. Underligt nok er man mange gange næsten bedre beskyttet, som forbruger, hvis man køber sig en mobiltelefon!!

I Danmark har der for år tilbage også vist sig at være problemer, da det i medierne kom frem at EN tandlæge ikke måtte kritisere en anden tandlæge!! Og hvordan er det så liiige at man kan få afgjort, bevise noget, hvis ingen tandlæger vil (læs: MÅ for Tandlægeforeninen) udtale sig negativt om andre tandlæger! Jeg tror nok at det endte med at folk måtte tage til udlandet og få en udenlandsk tandlæge til at diagnosticere og udtale sig!!

I sidste ende er det jo politiske beslutninger der afgør hvilke love og regler, der skal være gældende i et land. Der er i Danmark 'vinde' der peger i retning af at tænder også skal finansieres over skattebilletten, men det kan jo have lange udsigter!

Chancen er måske ikke stor, men det kunne jo være at ham hér, der har skrevet denne artikel er så sur på udenlandske tandlæger (læs: udlandet nupper jo dansk forretning fra danske tandlæger!!), at han er parat til at hjælpe dig. Ja, jeg ved det ikke, men måske kunne det være et kontaktforsøg værd ??
...Udlandske tandlæger kan få lov at rode med dine tænder uden at vide, hvad de laver. Tandlægeforeninger vil have strengere kontrol........
http://avisen.dk/daarlige-tandlaeger-fra-udlandet-borer-loes_67092.aspx

Hvem ved.. måske er det ikke ”strengere kontrol” der skal til, men derimod helt generelt bedre PATIENTRETTIGHEDER!

Ellers kunne det måske være dig, der skal starte en blog på Facebook eller et eller andet, og få sat fokus på ringe patientrettigheder i Danmark og resten af EU ?!?!?

Et eller andet sted er det temmelig vanvittigt, at borgere skal kæmpe enkeltvis for at have lige tilgang til sundhedsydelser!! Det nogen tror de sparer på vores alle sammens skatte-billet, ved at hver i sær køber sundhedsydelser og sundheds-forsikringer, mener jeg at man taber dobbelt ved at have en forsømt befolkning, der skal købe og betale sundhedsforsikringer. Jeg tror, at kun forsikringsselskaberne og advokaterne bliver fede ved den model!

Næææ snakken, ret du hellere ryggen og ikke KUN tage på dig at du er naiv, for sagen er at samfund (dk, eu) er snart ved at blive SÅÅÅÅ avanceret, at man skal være professor i alle emner for at kunne begå sig.

Nååå, det var så liiiige et lidt længere ’pip’ fra mig, du ønskes i hvert fald god vind fremover. Men det kan jo være at det er DIG der skal gøre noget ved det

Kommentar
Fra : toothnerd

Dato : 16-11-08 21:54

Hej Snaken.

Jeg ved ikke om det er en hjælp for dig i din nuværende situation, men jeg kan tilbyde dig en gratis undersøgelse og røntgen mht. dine tandproblemer.

venlig hilsen
Tandlæge John Lindgren Hansen
Strandvejens Tandklinik
--
kroner 2750.- implantater 6500.- www.grevetand.dk dansk garanti og tryghed

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-11-08 22:01

Hej Snaken
Det var da et tilbud fra Grevetand, som du ikke kan sidde overhørig!

Ej ej, måske får du endda en blå tand, siden de er "grevelige" - Undskyld John Lindgren Hansen
det skulle være en Joke
Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : mummi1

Dato : 10-12-11 02:30

ADVARSEL: Tandlæge John Lindgren Hansen fra Greve Tandklinik er en sundhedsrisiko i mine øjne!

Jeg hoppede på den billige behandling, og fik lavet implantat. Desværre er jeg jo ikke professionel inden for branchen og vidste ikke at den først oplyste pris kun indeholdt selve titaniums-dimsen der bliver sat op i knoglen. Dvs. der kommer diverse udgifter oveni, såsom knogleopbygning (knogle-transplantation af knogle høstet andet steds fra i kæben), abuttment, krone (selve den synlige tand), køb af præparater, etc.
Men udover det færdige resultat var grimmere end den krone jeg havde haft siden 90'erne, den del er ikke det værste.

John er teknisk ikke særlig dygtig.
Den transplanterede knogle 'forsvandt', så implantatet sad løst, hvortil forklaringen var 'du er bare den type'. Derfor anbefalede han IKKE ombehandling, men at jeg skulle beholde resultatet, MEN aldrig ville kunne bide i noget, og skulle spise ALT med kniv og gaffel resten af mit liv. Dette så jeg som et handikap, og ikke en løsning. Specielt da jeg senere fandt ud af at implantatet VILLE falde ud på et eller andet tidspunkt.
Det viste sig senere at han havde høstet forkert knogle (som desuden ikke var nødvendig -var simpelthen gjort i hast, imens jeg lå i stolen, for at tjene ekstra penge).
En anden og værre ting: Der gik betændelse i knoglen.
Dette prøvede han at fjerne ved at lægge 'klatter af penicillin op, og jeg fik besked på at komme hver 3 mdr. til røntgen og 'implantat-/tand-rensning' resten af mit liv.
Den første sådan rensning endte med at fåregå under bedøvelse, og efterfølgende smertestillende i en lille uges tid (anbefalet af john's assistent, samt nødvendigt pga. smerter efter rensning).
Punkt nr. et: en sådan infektion går IKKE væk af sig selv, da den bliver provokeret at implantatet; endnu værre: den kan sprede sig, og få kæbe-knoglen til at gå i opløsning. Dvs. det skal ud. Hurtigst muligt!
Ved tjek hos anden tandlæge viste det sig at betændelsen var det opstået fordi Krone og implantet IKKE passede sammen, så der var hulrum under kronen hvor bakterier hobede sig op.
Den brutale implantat-/tandrensning er heller ikke ønskværdig da tandkødet allerede var begyndt at trække sig, og vil gøre det endnu mere ved fortsæt brutalisering.

Jeg er nu i ombehandling hos anden tandlæge jeg har fået anbefalet af flere tandlæger. Ombehandlingen kan komme til at blive rigtig dyr eftersom der er en masse genopbygning efter John Hansens amatør-job. Men det værste er al den smerte jeg skal igennem igen, en sådan behandling tager jo næsten op mod et år.

Jeg er FULDSTÆNDIG uforstående over hvordan John Hansen kan byde andre mennesker dette. Enten må han være fuldstændig følelsesmæssigt afstumpet, eller også har han VIRKELIG ikke noget clue om hvad han står og laver.

Dvs. økonomisk er det IKKE værd at gå hos Greve tandklinik. Og John Hansen ER faktisk ikke specielt billigere end andre kæbekirurger/tandlæger.

Jeg kan klart anbefale Claus Rislin fra http://www.implantatklinik.dk/
Udover at andre tandlæger henviser til ham er han er meget dygtig, meget forklarende, ikke meget dyrere end Claus Hansen, og også meget forstående overfor budget.

Hvis nogen har spørgsmål eller andet til min 'case', er i velkommen til at spørge eller sende en e-mail på leamummi@yahoo.com.
Jeg har også info fra jounaler og billeder af de tekniske fodfejl der er begået.

Lige pt. er jeg ved at køre en klagesag for erstatning af udgifter ved behandling og ombehandling, hvilket er endnu en langvarig ting jeg skal bruge tid og energi på. Desværre får jeg nok ikke al den tid og smerte jeg har ofret tilbage.