/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
TV undertekster TV5 Monde
Fra : Oldboston
Vist : 3028 gange
50 point
Dato : 06-11-08 21:18

Kategori, - ja, jeg valgte "Andre operativsystemer", fordi kandu.dk tilsyneladende ikke har tænkt på, at nogle af brugerne ser fjernsyn. Men det gør jeg, og jeg håber nogen kan hjælpe her:

Jeg vil gerne se undertekster til en film på det franske TV5 Monde Europa. Når jeg går ind på TV5 Mondes vejledning på tekstsiderne, fortælles det, at man kan vælge franske undertekster på 891, tyske på 892 etc. Jeg vælger så de franske, som også kommer korrekt frem på den store skærm, men jeg er jo stadig inde på tekst-tv, så selve filmen kører kun i et lille billede oppe i venstre hjørne. Hvis jeg nu vælger OK, sker der ingenting, - dvs jeg har stadig det lille billede i hjørnet og teksten hen over hele skærmbilledet for neden. Hvis jeg vælger Exit, kommer jeg tilbage til filmen i fuldt skærmformat, men underteksterne er væk.

Så spørgsmålet lyder: Når jeg har fundet underteksterne, hvordan kommer jeg da ud af tekst-tv siderne og tilbage til filmen på fuld skærm, men med undertekster forneden.?

PÅ forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-08 21:36

Hmmm..

På 891 har jeg FULD billede med undertekster....

Så det må være en indstilling i dit fjernyn....

Tjek lige vejledningen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-08 21:42

Og ja - selvfølgelig er du stadig på tekst tv.... Det SKAL du være...

Ellers forsvinder teksterne jo

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 06-11-08 22:04

der plejer at være en mix funktion på fjernbetjeningen, hvor du kan blande billedet fra Tv og text

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 06-11-08 23:54

Problemet er at hvis man ser tv via en af de sjove bokse. De simple kan også vise tekst tv men kan ikke blande tekst med billede, og så må man vælge om man vil se billedet eller læse teksten.

Ale rigtige fjernsyn kan blande. Men de har sjældent tunere, som kanmodtage franske stationer, hvis man ikke lige bor i frankrig og nærmeste omegn.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 07-11-08 03:47

f.elsborg: Kan du beskrive, hvad den knap hedder på fjerbetj., der har funktionene med at blande teksttv og billede?
transor: jeg har Canal Digital-udstyr med dertil hørende boks af dansk fabrikat, en stor parabol, modtager flere hundrede stationer. Hvor meget betyder mon afstanden til Frankrig (eller til satelitten)?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-08 09:35

Citat
Hvor meget betyder mon afstanden til Frankrig (eller til satelitten)?

Det har INTET med sagen at gøre....

"Fejlen" ligger i dit fjernsyn/betjeningen

Som sagt fungerer det 100% her (det sker automatisk) når jeg går ind på side 891 og 892....

Der er flere andre stationer (tyske) der bruger samme princip....

Vist nok også danske der tekster for hørehæmmede...

Du må have fat i brugsanvisningen og der tjekke hvorfor billedet IKKE bliver blandet.....

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 07-11-08 21:23

Den kan sikkert hedde meget forskelligt efter mærke/model.
F.eks har jeg haft et tv, hvor gentagne tryk på "hold" mixede billede og text, et andet havde en dedikeret knap, der hed "Mix".
Det TV jeg har nu (LG) har tilsyneladende ikke denne funktion - jeg har i alt fald ikke fundet den.
Når du ser TV5 (fransk TV) formoder jeg det er over kabel tv eller sattelit. Du må have et eller andet stykke elektronik til at hive det frem/ned med. Har du ikke en manual til dette?

Vh.
Finn

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 19-11-08 23:49

Tak for svaret transor. Det var måske ikke et svar, der løste mit problem, men det var realistisk, så jeg ikke spilder mere tid på sagen.