/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Palle Sørensen (politi morder)
Fra : Trine08
Vist : 5335 gange
50 point
Dato : 04-11-08 19:59

Beklager kategorien, kunne ikke finde den rette "hylde"

Anyway.

Kan nogle huske Palle Sørensen, som i 68 slog 4 politi folk ihjel ?

Så hvidt jeg ved fik han livstid. 12 - 16 år eller hvad det nu er.
grunden til han kom til at sidde i op til 32 år var.... i følge min hukommelse, at han blev ved med at
påstå at...hvis han kom i samme situation igen...så ville han gøre det igen. (slå dem ihjel)

Derfor blev straffen så lang.
For ifl pshykologer var han egentlig helt "normal" i hoved.

Husker jeg forkert ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-11-08 20:05

Straffen blev så lang fordi det var politi folk han skød. Det er det tydelig vis ekstra straf for at gøre i dk.
alimak

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 20:11

Nej, han fik livstid. Normaltvis tages den slags op efter et vist antal år. I Palles tilfælde kan man nok sige at samfundet ville "hævne" sig lidt. Siden 68 er formuleringen lempet betydeligt og livsvarigt i dag er 16 år. Det var det ikke i 68.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 20:13

Palle Mogens Foged Sørensen (født 26. marts 1927 i København) var en småkriminel, der den 18. september 1965 blev massemorder ved at dræbe fire politibetjente på Amager. Det skete i forbindelse med at blive stoppet af patruljevogne på vej hjem efter en indbrudsturne med kammeraten Norman Lee Bune.

De to indbrudstyve blev først stoppet på Amager Strandvej af en politibil fra Tårnby politistation, da de efter indbruddene kom kørende i Palle Sørensens hvide bil en Simca versailles. Palle Sørensen, som havde medbragt en pistol i et skulderhylster, dræbte de to betjente, hvorefter Norman Lee Bune stak af.

Palle Sørensen fortsatte efter drabene alene i sin bil og blev i Vermlandsgade indhentet af en politibil fra Københavns politi. De to betjente, som ikke kendte til de tidligere drab, blev ligeledes skudt af Palle Sørensen.

Alle de fire betjente var unge mænd i tyverne, 3 af dem var 24 år og den sidste 28 år.

I forbindelse med drabene affyrede Palle Sørensen i alt 15 skud, hvoraf de 12 ramte ofrene.

Efter en intensiv politieftersøgning meldte Palle Sørensen sig selv, da han henvendte sig til den vagthavende sagde han: "Man vil vist tale med mig". Vagthavende spurgte: "Hvad er Deres navn?" "Palle Sørensen", lød svaret. Minutter efter var han Danmarks bedst bevogtede person.[Kilde mangler]

Palle Sørensen tilstod drabene i et grundlovsforhør den 21. september 1965, tre dage efter mordene. Den 18. marts 1966 blev han idømt fængsel på livstid.

Under afsoningen anmodede han gentagne gange om benådning, hvilket blev afslået.

Den 26. maj 1995 blev Palle Sørensen imidlertid overført til fortsat afsoning i åbent fængsel, og den 17. marts 1997 udstationeret til en af kriminalforsorgens pensioner. Den 4. maj 1998 blev han, der nu var 71 år gammel, benådet efter at have siddet til afsoning i ca. 32 år og 8 måneder. Han er dermed den, som i nyere tid har afsonet den længste straf i Danmark.

Straffeloven er senere ændret, så livstidsdomme fremover hvert år skal vurderes på ny efter 12 års afsoning. Palle Sørensens sag indgik i både den offentlige debat og i Folketingets behandling af lovændringen.

Palle Sørensens far Rasmus arbejdede som natbetjent i Nysted.

Det var så altså datidens opfattelse af livstid, der gjorde sig gældende!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-08 20:15

LÆS

Citat
Straffeloven er senere ændret, så livstidsdomme fremover hvert år skal vurderes på ny efter 12 års afsoning. Palle Sørensens sag indgik i både den offentlige debat og i Folketingets behandling af lovændringen.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 04-11-08 20:31

Mit spg er flg:

Grunden til han IKKE bleve prøve-løsladt... var det fordi han blev VED med at sige han ville slå ihjel igen....hvis han kom i samme situation ?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 04-11-08 20:33

Han fortsatte også med at true med at myrde igen - jeg kender en fængselsbetjent som stod model til hans opførsel flere gange

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-11-08 20:56

Og så er det vel ret og rimeligt at han sad i 32 år, livstid på mindst 10 år, 10 år for hver betjent han myrdede. Han slap mildt. Han lever endnu og passer sig selv.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 04-11-08 22:32

Citat
Grunden til han IKKE bleve prøve-løsladt
3773 har vel svaret så godt man kan. Han var politimorder og der blev vel statueret et eksempel + taget "lidt" hævn. Jeg tror ikke han selv har sagt at han ville slå flere ihjel.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 04-11-08 22:41
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-08 22:50

Citat
Jeg tror ikke han selv har sagt at han ville slå flere ihjel.

Højst sandsynligt ikke officielt, men han gjorde det indenfor murene

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 05-11-08 00:28

Hvor er jeg bare træt af at vi ikke har dødsstraf i Danmark sådan en mand skal aldrig ud.

For øvrig er det latterligt at man ikke bliver dømt for hver forhold, han burde havde haft 4x livstid.

Ellers kan man ligeså godt lige tage på rund tur og dræbe alle dem man ikke kan lide hvis man afligevel har dræbt 1, straffen bliver den samme. Livstid om det er 1 eller 9 det drejer sig om.

Den Danske strafferamme er til grin.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 05-11-08 09:07

Den danske strafferamme ER til grin.
Både mht til mord, men også voldtægter mm.

De eneste "hårde" straffe vi er er, når det er økonomisk kriminalitet det handler om.

Lav livstid ved overlagt mord. Livstid i den bredeste forstand... dvs til du dør.

Tag ham knægen i Ålborg, der banker en mand og filmer det.

Den straf er da også helt til grin.

Det er så voldsom et drab, og så overlagt, at han skal sidde til han skal i en et-værelset med låg, der lukkes med søm.

Det gælder ALLE der slår ihjel for sjov, overlagt olign.

Til gengæld, skal ham eller de der voldtaer en pige/kvinde også have MEGET strammere straffe. 20 år er ikke for lidt.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-11-08 11:27

Jeg tror vi er mange som husker den 'Herre'

Jeg læste aldrig at han kom med trusler offentligt men jeg tror på at han gjorde det 'Indenfor murene'. Han var/er ufattelig usympatisk! For ikke så længe siden, var der en artikel om ham et eller andet sted, jeg husker ikke hvor, i den artikel virkede han lidt 'småstolt' over sine gerninger, det så man når han beskrev fremmedes reaktion når han fortalte hvem han var.

Han tog fire unge betjentes liv så JA - 'livstid burde fand..... DÆLME betyde LIVSTID! De afdøde unge mennesker og deres familier (prøv at tænke på hvor mange mennesker det drejer sig om!) er straffet for livstid, så selvfølgelig burde deres morder, mindst, være det samme.

Mvh Dorthe

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 05-11-08 12:46

Tak for svaret Nordsted1.

Det er jeg helt sikker på du har ret i.

Den sag er nemlig den første jeg som barn hørte om/satte mig ind i, derfor mener jeg at kunne huske den ret tydeligt.
Min far fortalte mig om det, og om hvordan han IKKE blev prøveløsladt, eftersom han blev ved med og påstå han ville gøre det igen.

Som Vil.Du siger: Han virkede nærmest lidt små stolt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-11-08 13:40

Han blev ikke prøveløsladt fordi politiet protesterede med begrundelsen, at det ville støde danskernes retsbevidsthed hvis han blev løsladt.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 15-11-08 02:15

Hej Luke2000.

Du skriver at du bare er træt af at vi ikke har dødsstraf i Danmark.

Min mening er, at du er et fint og meget "normalt" eksempel på en samfundsborger,
som sørger for, at der bliver ved med at være krigrigske tilstande i vores samfund.

Og så skriver du, at den Danske strafferamme er til grin.

Jeg mener det er dig der er til grin for dem der tjener tykt på vores krigrigske tilstande,
samt har magt over så mange mennesker i vores samfund.

mvh.

DkwM327