/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Antikolie
Fra : Birgitte32
Vist : 1821 gange
100 point
Dato : 03-11-08 00:39

Jeg har indkøbt en rok, der er lavet af ubehandlet sølvbøg .. Jeg har så fået anbefalet at behandle den med antikolie, da det skulle give en lak-agtig overflade. Jeg ved ikke så meget om sådan noget, og vil jo gerne behandle min rok på den bedst mulige måde, så forslag og erfaringer søges. Og hvis det ER antikolie, jeg skal behandle den med - hvor købes sådan noget henne?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-08 12:41

Hej Birgitte
Jeg er selv ejer af en Ashford Traditional rok. Den var ubehandlet, da jeg fik den, men allered efter få spindetimer måtte jeg indse at ulden dels fedtede og gav mørke pletter på rokken - og at den godt kunne være en smule glattere end den var.

Jeg elsker den lyse bøgfarve, så jeg afstod fra en oliebehandling, men gjorde noget andet: jeg sleb dele med fint sandpapir og "lakerede" den flere gange med en tynd blanding af vandbaseret lak og hvid ludlak. Jeg har sat "lakerede" i gåseøjne, for jeg kom faktisk lakken på med en svamp. Meget tyndt og flere gange. Rokken ser ud som da den var ny, men er nu både modstandsdygtig overfor olie og fedt og dejlig at røre ved.

Du kan også nøjes med at slibe og give hvidolie, som er udviklet af Trip-TRap til køkkenborde og kan købes på sprayflaske. Det vil give samme finish, som den førnævnte. Jeg bruger det til mine køkkenborde.

Endelig har jeg en veninde, som gik et skridt længere. Hun bejdsede rokken mahognifarvet og sleb den, hvorefter hun gav den olie. Også flot, men det var vist ikke sådan en forandring du ønskede dig?

Mange hilsner
fra an spindegal
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-11-08 17:11

Der er da vist ingen træsort, som hedder sølvbøg, og ingen olie type som er antik.

Begge dele er navne opfundet af smarte sælgere, og ingen andre ved, hvad de dækker over.

Derfor er det ikke til at sige hvor det fås, eller om det er pengene værd.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-11-08 18:05

Jeg ville lakere den med interiørlak, det bruges til træmøbler (mit er egetræ) og beskytter træet så der ikke kommer pletter på.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-11-08 18:30

Hej transor
Der er du forkert på den. Træsorten hedder sølvbøg - og de rokke der fabrikeres i denne træsort kommer fra Australien!!! Så mon ikke også træsorten er australsk?????

http://www.pointshop.com/Mall/Catalog/Product/asp/product-id/365203/store-id/1000029291.html

Såehhhhh........

Hvis rokken skal være mørk, kan du næsten bruge en hvilken som helst træolie til indendørs brug. f. eks. en klar teaktræsolie. Formålet er så at det hele er ensartet mørkere end uden olie - og at rokken ikke pletvis tager imod fedtede fingre - bland andet, når man skal skubbe hjulet igang.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 03-11-08 23:40

hehe jo - sølvbøgen findes skam - måske bare ikke lige i din baghave Og antikolien - det er en besked jeg har fået fra en møbelsnedker, så det tror jeg nu også lidt på.

Og Ingelein - din blanding af vandbaseret lak og hvid ludlak lyder som det helt rigtige for mig. Min er også en traditional, og jeg GLÆDER mig til at blive rigtig god til det. Der er ingen spindekurser i nærheden af, hvor jeg bor, så jeg har travet internettet tyndt efter videoer osv - så nu er jeg nogenlunde godt igang. Det er så hyggeligt og afslappende.

Jeg vil klart prøve din blanding, når jeg lige er færdig med det, jeg er ved at spinde nu, for det lyder som et større projekt, og noget der tager tid.

Men jeg takker mange gange for forslag. Også tak til dig, granner - det lyder jo som om I er inde på den samme bane

Godkendelse af svar
Fra : Birgitte32

Dato : 03-11-08 23:41

Tak for svaret ingelein.