/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Hvor meget får man i SU ?
Fra : scootergrisen
Vist : 1893 gange
40 point
Dato : 31-10-08 19:40

Hvor meget får man i su når man er over 18år og udeboede om måneden ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-10-08 19:43

gå ind på www.su.dk
Det kommer an på om forældrene har en stor eller lille indtægt og hvor langt man bor hjemmefra.
Mindst 20 km. for at få udeboende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-10-08 21:42

Ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse??

Er du over eller under 20 år??

Du må ind på www.su.dk og tjekke det ud, for det er ikke til lige at besvare ud fra det du skriver

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-10-08 21:47

På en ungdomssuddannelse

Grundsats til alle, før skat:
1.108 kr.

Grundsats til udeboende med særlig godkendelse*, før skat :

3.211 kr.

og evt. tillæg alt efter dine forældres indkomst---- jeg kan ikke finde reglen for de 20 km fra forældrenes bopæl?? jeg ved den har været der, men syntes jeg har læst reglen er slettet??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-10-08 22:10

Citat
Bopælsstatus når du er under 20
- gælder for ungdomsuddannelse

Når du er under 20 år og går på en ungdomsuddannelse, kan du normalt kun få SU med satsen for hjemmeboende. Også selvom du er flyttet hjemmefra.
Du kan dog søge på dit uddannelsessted om at få udeboende SU, hvis du er flyttet hjemmefra og opfylder en af følgende betingelser:

Der er 20 km eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
Transporttiden mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl med offentlige transportmidler er mere end 75 minutter.
Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, inden du blev berettiget til SU i din nuværende uddannelse.
Du kan pga. særlige omstændigheder i hjemmet ikke længere bo hjemme. Det kan fx være pga. pladsmangel eller sygdom i hjemmet.
Uddannelsesstedet træffer afgørelsen
Det er uddannelsesstedet, der afgør, om du kan få den udeboende SU. Når uddannelsesstedet har afgjort, om du kan få udeboende SU, er det en endelig administrativ afgørelse. Det betyder, at du ikke har mulighed for at klage over afgørelsen.

Det står i afsnittet ungdomsuddannelse ... bopæl under 20

Accepteret svar
Fra : punkler

Modtaget 40 point
Dato : 31-10-08 22:33

ungdomsuddannelser - grundsats
hjemmeboende under 20 år: kr. 1108,-
hjemmeboende over 20 år: kr. 2489,-

udeboende under 20 år: kr. 1108,- (dog i særlige tilfælde kr. 3211,-)
udeboende over 20 år: kr. 5007,-

videregående uddannelser uanset alder - grundsats
hjemmeboende: kr. 2489,-
udeboende: kr. 5007,-

kilde: www.su.dk

håber det hjalp
Thomas

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 31-10-08 23:04

Tak for svaret punkler.
Jeg havde kigget på su.dk men der står at det gamle link ikke virker når man trykker "Så meget kan du få" og "ungdomsuddandelse".

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 09-01-09 18:13

min ven får ca 4500 udeboende .. 18 år