/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skridsikker lak til trappe
Fra : melbit
Vist : 9091 gange
200 point
Dato : 29-10-08 09:22

Mon der findes en "fidus-lak" - med en eller anden form for små dimser i, der kan gøre en indendørs træ-trappe mere hundevenlig?
Måske bitte små plast-kugler eller lignende......
Håber igen på gode råd

Melbit

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 29-10-08 09:35

Prøv engang at læse denne tråd, der kom en god løsning

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=124543

håber også det kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 29-10-08 09:38

Skridsikker maling fås fra enkelte producenter, men det er også muligt at lave sin egen skridsikring ved hjælp af en slidstærk maling som fx en uretan-gulvmaling. I det første våde lag maling strør du kvartssand (kornstørrelse min. 0,3 mm) i et jævnt lag. Når malingen er tør, fjernes overskydende sand ved at feje eller støvsuge. Herefter afsluttes med endnu 1-2 lag maling.

Ved ikke om lak også virker men forsøg evt. på et stykke træ først.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-10-08 09:39

Du kan få specielt sand til at gøre maling og lak skridsikkert.

Det ville, på en trappe, være en rigtig skidtsamler, hvorfor jeg tror, at du ville blive ked af denne løsning i længden.

Vi har udskåret nogle passende stykker tyndt gummi i en farve, der passer til entreen.
Gummiet har vi fæstet (ikke limet) på trinene. Fint skridsikkert til os og hundene og kan udskiftes nemt ved slid.
Alternativt er tæpper på trappen, men det er besværligt (og/eller dyrt) at få pålagt.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 29-10-08 09:57

Hmmm - vil nok helst undgå "sand-lak"
I det viste link "tales" der om armerings-tape???? Nogen der ved hvor det købes?
Byggemarked eller tæppeforretning?

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 29-10-08 10:00

Brokke 44
Hvordan har du fæstet det? Er det sømmet fast eller?
Ja, jeg spørger meget Men vil så gerne gøre hunden sikker på og glad for trappen igen.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-10-08 10:20

Vi har brugt ganske små hæfteklammer.

Først på oversiden af trinene, men det blev ikke pænt i længden.
Nu bukker vi gummiet rundt om trinene og hæfter på undersiden.
Bliver der ikke mærker i træet ? - jo, men som sagt på undersiden (ikke synligt) og vi har iøvrigt kun haft brug for at udskifte gummiet een gang på de første og sidste 2 trin på 1 år, så det er til at overse.
Vi har brugt meget tynd gummi, hvori der er nogle små profiler (diamantformede). Det ser ikke SÅ tosset ud og så virker det - fremfor alt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-08 11:53

du kan købe antiskrid-tape i 50 mm bredde til at klæbe over forkanten af trinene. Min er fra BILTEMA, men jeg er sikker på, at en butik med lystsejlergrej kan hjælpe dig. Meterprisen ER større end for sellotape, men hvad koster en livsforsikring?
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-08 11:54

Armeringstape?? det samme som gaffertape??

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 29-10-08 11:59

Tak for input Nu har jeg været ude at få fat i noget armerings-tape og laver et forsøg med det.

pbp ...... > Armeringstape er ikke gaffatape. Det minder lidt om gammeldags hessian-tapet Bare i hvidt og så i selvklæbende strimler.......... Har jeg lige opdaget

Men antiskrid-tape lyder som et bedre alternativ hvis det jeg har købt ikke virker.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-08 12:01

Uhada: Glasfiber i de små poter!! Undgå det! hvis det er sådan noget til gipspladesamlinger

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 29-10-08 12:06

Ups.......... Øhhh - det er netop sådan noget Det føles da meget behageligt at røre ved. Mere som "plast-tråde" og ikke særlig meget af glas-fiber ? Men kan godt at se at der står glasfiber på etiketten.
Tak for din advarsel Godt tænkt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-08 12:08

kløerne får hurtigt bugt med det plasticagtige, og så stritter de skarpe tråde frem. Og de gir ikke en gang betændelse, så pusset kan få det ud af kroppen. Nej glasfibre blir siddende i uge- eller månedsvis, når man først har fået det i sig.

Godkendelse af svar
Fra : melbit

Dato : 29-10-08 14:49

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : draksel

Dato : 08-09-09 17:13

ang. skridsikkerlak så har pinotex en trappelak med indbygget nupper
Mvh Aksel

Kommentar
Fra : Akito

Dato : 27-12-11 12:26

Til Brokke44

Du har tidligere skrevet:
Vi har udskåret nogle passende stykker tyndt gummi i en farve, der passer til entreen.
Gummiet har vi fæstet (ikke limet) på trinene. Fint skridsikkert til os og hundene og kan udskiftes nemt ved slid.
Alternativt er tæpper på trappen, men det er besværligt (og/eller dyrt) at få pålagt.
- Hvordan har du fæstet det? Er det sømmet fast eller?
Vi har brugt ganske små hæfteklammer.
Først på oversiden af trinene, men det blev ikke pænt i længden.
Nu bukker vi gummiet rundt om trinene og hæfter på undersiden.
Bliver der ikke mærker i træet ? - jo, men som sagt på undersiden (ikke synligt) og vi har iøvrigt kun haft brug for at udskifte gummiet een gang på de første og sidste 2 trin på 1 år, så det er til at overse.
Vi har brugt meget tynd gummi, hvori der er nogle små profiler (diamantformede). Det ser ikke SÅ tosset ud og så virker det - fremfor alt.

Jeg skal til at lave nemlig lige sådan en løsning til trappen i vores nye lejlighed, men hvor finder jeg det der tynde gummi du anbefaler. Jeg syntes ikke tæppebutikkerne har lige den slags.

Vi vil blive glade for et svar.
Hilsen Trine og Akito