/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Er det bedre uden far?
Fra : Sygate
Vist : 696 gange
300 point
Dato : 27-10-08 11:46

Hvis et barn på 3 år bor alene med sin mor, og faderen kun kommer på besøg hver anden måned og kun ringer hver 3 uge eller 1 gang om måneden, er det så bedre for barnet at faderen slet ikke eksisterer?
Nu er han jo kun 3 år gammell men når han bliver ældre bliver det vel værre? Der kan han jo mærke den manglende interesse.

Er det så ikke bedre at sige til faderen at han helt skal holde sig væk og så kan de evt. kontakte hinanden senere i livet?
For drengen spørger ofte til sin far allerde nu.
Det skal lige siges at han er rigtig glad for sin far og at faderen da også elsker sin søn meget og at det tydeligt skinner igennem når han er her og de leger.
Han virker til at være en kanon far når han ellers gider at tage kontakt og gider at komme til landet.
Han bor i England hvilket også er en grund til at han ikke kommer så ofte. Men samtidigt er han ofte i nærheden da han konstant rejser rundt og har masser at tid og ressourcer til at stikke hovedet forbi. (Arbejder meget lidt og har rigeligt med tid og penge). Til tider er han f.eks i Sverige eller i nord Tyskland og gider ikke at kigge forbi.

Hvad er bedst for et barn i denne situation?

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 310 point
Dato : 27-10-08 11:50

Det bedste for barnet er at have en far. At vide at far elsker ham. Børn er super loyale over for mor og far, og du må ikke tage far fra ham. De kan vel ringe sammen. Skrive sammen når din søn bliver ældre. Bare han ved at far er der.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-08 11:56

Savn er langt sundere en svigt.

Og eftersom forholdet er uproblematisk, så synes jeg bestemt at det skal fastholdes.

Vaxen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-08 12:01

Betydningen af en far bliver meget større om nogle år.

for meget kvindeligt selskab er ikke nok for en dreng når han når den tid, hvor han virkelig har behov for at distancere sig fra kvindekønnet.
Samtidig vil farens interesse nok vokse , når den tid kommer. Det er før kvinder tror.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-10-08 12:36

Et barn har brug for en far og da især når han tilmed er en kærlig en af slagsen .Jeg forstår at det er en tidligere mand eller lign. som jo i høj grad så også kan have en sammenhæng med hyppigheden af hans besøg hvis i ikke er sammen mere Kan han tage drengen med ud når han er i Danmark ????

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 27-10-08 12:42

Er børn af sømænd og andre mænd der arbejder langt fra hjemmet, dårligere stillet end andre folks børn? savner de en far? skal mænd der arbejder på boreplatforme eller i Saudiarabien/Dubai
evt. på Grønland ikke have børn? mangler de ikke deres far lige så meget som delebørn?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-10-08 13:18

Her tror jeg, at kvalitet er vigtigere end kvantitet.

Du har nok også kontakt med mandlige venner el.lign., som din søn kan "læne" sig op ad, når hans far ikke er der.

Hanne

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-10-08 13:51

Jeg vil som mor til en tiårig med en far der lejlighedsvist "gidder" sit barn, råde dig til at fortælle sandheden.

Det værste er at være for loyal mod faderen, for tror bernet der er mangler ved ham.
Man skal ikke udstille faderens mangler, men bare nygternt gøre det til normalt i familien, at faderen ikke er en konstant (det kan så mange andre være i stedet).
Jeg gør det at jeg stiller krav til faderen og forklare ham at han må stille op for det sure ind i mellem, hvis han også vil det søde. Jeg synes du skal overveje at stille flere krav og lade være med at håbe på bedring - det sker formodentlig ikke.

Min opgave som mor er kun at passe på mit barn, ikke tage mig af faderen og hans manglende enver for at sætte noget vigtigere over sine egne behov og lyster. Jeg har fundet en god vej, hvor tre ud af fire bedsteforældre og en god ven, gør det ud for den nære familie - trods det vi kun er min søn og jeg.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 27-10-08 14:52

Jeg er enig i jeres betragtning.
Dog er jeg selv hankøn og har slet ikke barn endnu, men det er en af mine nære venner der i den situation.
Hun spørger ofte hvad jeg syntes. Jeg syntes også at barnet skal have sin far.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 27-10-08 14:56

NEJ.

Hvordan tror du barner kommer til at føle for dig han det engang bliver gammel nok til at begynde at tænke på faren og så finder ud af at du fjernede faren fra hans liv.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-10-08 15:46

Selvfølgelig skal barnet have kontakt med faren.

Og når der foreslås, at moren skal fortælle barnet sandheden, så tænk lige på, at det er et lille barn.
Og sandheden kan siges på mange måder.
Faren er tilsyneladende slet ikke ligeglad med sit barn, så moren må jo sige, far kan ikke komme lige nu, men han elsker dig.

Og så må farmand jo ringe eller evt. snakke via webcam.

For mig lyder det som om, far gør hvad han kan under de givne omstændigheder.

Og man kan nu heldigvis heller ikke fratage en far samkvemsretten her i landet så nemt mere. Gud ske lov for det, for det er der da mange kvinder der har udnyttet groft.

Jeg har også haft dele børn.
Jeg synes deres far var et dumt svin, men det fortalte jeg da ikke ungerne.
Når de spurgte om far elskede dem, svarede jeg: selvfølgelig... han er bar ikke så god til at vise det.
Det er jeg glad for nu, hvor han døde sidste år. kun 42 år gammel.

Tænk på det er den eneste far barnet har, og du ved ikke hvor længe.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 27-10-08 19:44

hvis du er moderen,,har barnet det helt sikkert bedre ved faren,,for du er da ikke for smart,,

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 27-10-08 22:07

Barkebillen:

Prøv dog at læse hvad jeg skriver i tråden. Jeg tvivler på at jeg kan føde

jeb3:

Nej han gør bestemt ikke hvad han kan. Han har rigeligt med fritid som beskrevet og tilmed har han Skype og moderen ligeså. Det gider han dårlilgt nok. Derfor dette spørgsmål.

Samt at han har rigeligt med penge til at rejse rundt.

Så vil jeg hellere sige at han har valgt at melde fra som aktiv far og i stedet for blot vil ringe når han har lyst.

Sådan opfatter jeg situationen. Derfor skulle jeg lige høre andres mening om den holdning.

Kommentar
Fra : Kleopetra

Dato : 23-01-09 00:32

Et barn har altid bedst af at kende og være sammen med sin far hvis dette er muligt, så det må altid være påtrængende at forsøge at bevare et forhold til far også selv om far kommer så tit, jeg ville nok kæmpe som en gal for at få far til at intressere sig noget mere for sit barn, eller retter det var hvad jeg gjore da mine drenges far ikke rigtig var der for dem, alle middler tæller og må bruges i kampen for at få far noget mere på banen, men husk ikke negativ omtale af far i barnets nærhed ALDRIG, selv når han ikke har været der længe er det vigtigt at du forsikre dit barn om at far virkelig elsker ham. jeg er beviset for at det kan virke hvis man vælger at kæmpe for sit barns rettighedder til at se far, entlig er det jo barnets rettighed ikke din eller hans der tæller, så kæmp fortæl far at hans søn savner ham, få ham til at forstå han er vigtig for din søn for det er han. Og sikre dig at din søn bliver forsikret om at far virkelig elsker ham for det gør han bare på sin egen måde, men kærlighed er en underlig størrelse, vigtig for alle især et barn. held og lykke

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-01-09 14:45

Bedre en kærlig far en gang imellem end slet ikke nogen far!

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-01-09 15:10

Citat
Nej han gør bestemt ikke hvad han kan. Han har rigeligt med fritid som beskrevet og tilmed har han Skype og moderen ligeså. Det gider han dårlilgt nok. Derfor dette spørgsmål.

Samt at han har rigeligt med penge til at rejse rundt.

Så vil jeg hellere sige at han har valgt at melde fra som aktiv far og i stedet for blot vil ringe når han har lyst.

Til det første. Jeg forstår ikke helt hvad skype og hans moder har med dit barn at gøre?

Rigeligt med penge. Jamen det er da skønt for ham. Verden er nu engang iretfærdig, vi har bare ikke det samme. heldigvis findes der mange gratis glæder.

[I][B]Du[/B][/I] kan ikke sige hvad han har valgt eller ej!!!!!

Jeg har stået i nøjagtig samme situation som dig. Dog med 3 børn istedet for.
Jeg var i 1½ år på sygedagpenge, mens børnenes far havde 500.000 om året.

Vi havde fast samkvem, men kunne han slippe, så gjorde han det.

Jeg fortalte mine børn, at deres far elskede dem meget højt, men at han bare ikke var så god til at vise det.
At jeg syntes han var en dum skid, var min holdning. Den må man aldrig pådutte sine børn.
Nu er de efterhånden så gamle, så de selv har en forståelse for det hele, og har DERES EGEN MENING. Der er ikke tvivl om, at de udmærket godt ved, hvem der var der for dem.
men da de var små, skulle de sørme da have lov at have deres far. Den tid de nu kunne få med ham.

For mig lyder det som om der er en lille orm, der hedder misundelse, der gnaver over hans frihed og penge. Samt at du ikke er kommet videre i dit liv.

Stop lige op, og tænk: Hvad kan du gøre enderledes. Det er dit barn, ikke dig det her handler om - husk det.

Accepter at sådan er verden. hyg med dit garanteret dejlige barn alt hvad du kan. Lær barnet lidt om de gratis glæder i livet, så som sammenhold og kærlighed.
Lad far være far, når han er der, og omtal ham neutralt, når han ikke er der. Og for guds skyld, tal aldrig negativ om ham til barnet, eller mens barnet er der. Det vil svide til din egen bag senere.

Få evt. fat i en fast barnepige, og kom lidt ud (det behøver skam heller ikke være dyrt).

Landet ligger altså sådan, at du har valgt at få et barn. Det følger dig resten af dit liv.

Og så et lille tip. Prøv at gå på sjovforborn.dk

Hilsen en der selv har stået der - bare x3