/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
maling af købmandsdisk
Fra : hellobal1
Vist : 2615 gange
46 point
Dato : 26-10-08 14:47

vi har fået en købmandsdisk i rå fyrtræ. Vi vil nu gerne have den malet hvid, men hvordan griber man det bedst an ?

Jeg går ud fra den skal slibes, grundes, og males... men hvor meget og i hvilken rækkefølge og hvor meget ?? hvilken maling og glans ??

håber der en en god handymand der kan hjælpe..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-10-08 14:48

Jeg ville grunde den 2 gange og så male den med glans 20-40.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-10-08 16:37

Du vil få et bedre resultat hvis du bruger oliemaling, det lukker for de knaster der kan være i træet.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 46 point
Dato : 27-10-08 10:08

knasterne skal ha knastlak = shellak. Mæt den med koldpresset linolie og slib. Hærder et par dage, og så kan du gå i gang med vand-acrylfarvesystem eller oliemaling eller alkyd. Oven på en god olioebund kan du bruge hvad som helst.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-10-08 10:24

Jeg har malet meget træ med oliemaling, og hvis du bruger oliemaling, så behøver du ikke bruge shelllak.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-10-08 11:54

Jeg gør, og jeg har har malet meget med oliemaling. Hvor får du din fra? jeg rører selv min
eller mener du alkyd?
Uanset købealkyd eller hjemmerørt, så kan mine knaster godt slå igennem

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-10-08 12:17

Det er min maler der siger at hvis man bruger oliemaling på træ, så behøver man ikke shelllak på knasterne. Så det er ikke noget jeg finder på. Og mine vinduer har knaster og der er intet at se efter jeg malede dem hvide med oliemaling. Og det er 4 år siden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-10-08 13:18

Jeg bøjer mig for fakta

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-10-08 13:20

Glansen til købmandsdisken er noget du ikke skal spørge andre om. Det er dit og partners valg. En blank overflade røber ujævnheder ned til penselstrøg, mens en mat overflade er sværere at tørre støvet af

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 17-12-08 17:42

Tak for svaret pbp_et.