/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Hestefold??
Fra : Harring
Vist : 2522 gange
100 point
Dato : 23-10-08 18:38

Vi skal lave en ny hestefold på før dyrket jord som er blevet klargjort til såning af græs.

Så spørger jeg jer. Hvem ved hvad man kan så med? SKAL man bruge hesteblanding 50s til en milliard kroner eller er der alternativer? Hvor kan man købe billigt græsfrø og hvad koster sådan noget.

Håber der sidder en som har erfaring og kan hjælpe......

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 100 point
Dato : 23-10-08 22:30

Jeg er ret sikker på at hestene er ligeglade med hvilken type græs i sår.
Tag hen i den nærmeste fodderstof forretning (DLG, Hedegaard, ...) og køb en fornuftig blanding (til græsning) til en billig penge.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-08 02:28

Det er nu ikke ligegyldig hvilke græsser som er i en frøblanding til heste, læs lidt mere her: http://www.brogaarden-foder.dk/script/site/page.asp?artid=308&Cat_ID=133 der anbefales timothe og engrapgræs i blandingen, tidlig rajgræs bør ikke indgå i for store mængder, den er let fordøjelig=tynd mave og måske også fede heste, timothe, svingel og rapgræsser er alle rige på struktur og tungt fordøjelige, det fylder uden at hesten spiser for meget, du skal også vælge sorter som kan tåle at blive bidt i bund, heste bider græsset af helt nede ved jorden, hestene vil også sætte pris på at du helt undlader kløver i blandingen.
Frø firmaer har sammensat en blanding specielt til heste, den indeholder 65% sildig rajgræs - 15% timothe og 20% engrapgræs, hvis du selv køber frøene og selv blander, så vil jeg anbefale at øge andelen af engrapgræs, den gror ikke så hurtig og giver ikke så stor udbytte, men det er den som gør at græsmarken ikke trædes op, den danner med sine rodudløbere en græstørv som kan tåle at gå på, selv om det regner meget.
Du kan købe frø hos enhver grovvare forretning.
Og så er det for sent at så din græsmark i år, vent til foråret, du vil så kunne bruge din nye mark engang sidst i juni - først i juli, og pas på ikke at lade hestene bide græsset for hårdt ned, eller gå på marken i regnvejr det første år

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-08 02:34

Citat
Hvem ved hvad man kan så med?
en såmaskine selvfølgelig, kender du ikke en bondemand som vil hjælpe dig ? Jeg hjælper min nabo med at så deres græsmarker til hestene, lad være med at tro du kan drysse frøene jævnt med hånden og det vil også koste det hvide ud af øjnene, fordi du så vil bruge alt for mange frø, blandingen ovenfor skal ikke bruges i større mængder end cirka 25 kg/10.000 kvadratmeter, lidt mere hvis du vil bruge marken så tidlig som mulig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-08 02:49

Her kan du købe frø online: http://www.froesalget.dk/sw/frontend/show.asp?parent=74369&menu_parent=56344&layout=13 det er blanding 50 som jeg skrev sammensætning af oven over

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 24-10-08 08:54

Ved godt hvordan man sår græs og hvilke maskiner man bruger. Jeg efterlyser hvilke græsfrø man kan bruge.

Jeg finder ud af noget men tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : Harring

Dato : 24-10-08 08:54

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-10-08 10:23

Jeg lukkkede lige denne op fordi jeg godt ville høre lidt om heste-græs!!!

Harring

" 65% sildig rajgræs - 15% timothe og 20% engrapgræs, " du har da fået svar !!!

Jeg tror ikke det er rigtigt at: " Jeg er ret sikker på at hestene er ligeglade med hvilken type græs i sår. "

Harring her er jeg sikker på at du har valgt forkert

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 24-10-08 19:27

Heste har i århundreder gået på den græs der tilfældigvis var der hvor de gik.
Stadig i dag går mindst 95% af alle heste på den græs der tilfældigvis gror der hvor de går.
Så at gøre en større videnskab ud af græs til heste, er i mine øjne spild af tid og penge.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-08 21:57

Citat
Så at gøre en større videnskab ud af græs til heste, er i mine øjne spild af tid og penge
det er så din opfattelse, der findes faktisk mennesker som gerne vil sammensætte en blanding som er optimal til hestens fordøjelse, men du har lidt ret, hestene overlever såmænd nok, også selv om det måske slet ikke er græs de tilbydes

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-10-08 23:39

I gamle dage var marker ikke monokulturer på samme måde som de er i dag – en eng, hvor dyrene græssede, var en blanding af alle mulige forskellige græsser, urter og planter. Der var i realiteten en helt anden mangfoldighed end dagens marker. Dyrene havde derfor også mulighed for at udvælge netop det de ville æde og derved få den rette sammensætning af foder. Græs er jo ikke bare græs – f.eks. så vidt jeg ved er korn faktisk også en græs – sååååå !!!

" Stadig i dag går mindst 95% af alle heste på den græs der tilfældigvis gror der hvor de går. " Det er desværre heller ikke alle dyr der har det alt for godt

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 06-12-08 12:50

Det vigtigste er at de får det rette vitamin og mineralfoder.
Mange rideskole kommer slet ikke på græs, de er derfor afhænig af et godt tilskudsfoder.

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 06-12-08 12:53

hovsa...hvilket græs...
Spørg på foderstoffen de ved hvad de plejer at sælge...pas på med for meget kløver det kan godt tage magten..