/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Både Ubuntu og xp?
Fra : Sygate
Vist : 818 gange
320 point
Dato : 22-10-08 23:26

Hejsa.

Jeg har i øjeblikket Xp på min computer. Det hele ligger på 1 harddisk.
Nu vil jeg gerne have en Ubuntu på også.

Hvordan gør jeg det så jeg kan have begge styresystemer på samme harddisk uden at skulle formatere det hele og starte forfra og dele harddisken op i 2?

Accepteret svar
Fra : KanduSvar

Modtaget 330 point
Dato : 22-10-08 23:28

Dele harddisken i to, det tilbyder Ubuntu automatisk under installationen, ingen problemer der

Kommentar
Fra : KanduSvar

Dato : 22-10-08 23:30

Ubuntu henter også dine Foretrukne fra Windows XP, over i Bogmærker i Firefox på Ubuntu hvis du ønsker det, under installationen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-10-08 23:38

Du kan have alle de styresystemer du vil, de skal bare på hver sin partition. Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 22-10-08 23:40

Og for at det ikke skal være helt lyv! virker det også med vista !

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 23-10-08 08:27

Det absolut nemmeste for dig er at bruge Wubi (http://wubi-installer.org/)
Det er en Ubuntu installer som installerer den på samme måde som du ville installere et hvilket som helst andet program i Windows. Du skal ikke bekymre dig om partitioner eller noget andet, Wubi laver en Ubuntu "partition" inde i en fodler i din Windows partition. Den klarer også bootmenu osv. Og skulle du på et tidspunkt fortryde og gerne vil af med Ubuntu igen så afinstallerer du den bare i kontrolpanelet i Windows. Kunne ikke være lettere.
Jeg har kørt med det længe og det virker perfekt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-08 09:15

Og her er linket som virker.
http://wubi-installer.org/

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 23-10-08 09:21

Det lyderjo nemt nok hele. Tak for hjælpen alle sammen.

NobleK:

Du skal også lige have lidt point for dit geniale link:

http://kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=127762

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-08 09:21

NobleK >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>det var dælme smart. *****

Du bør lægge det i tip så flere kan få glæde af det.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 23-10-08 09:56

Citat
Du bør lægge det i tip så flere kan få glæde af det.

Det er gjort Tak for forslaget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-08 18:59

Den er kørende hos mig nu i XP og den er lagt på en lagerpartition E: og kører derfra.
Den fungerer ellers ligesom de andre.