/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
KM-han søges til parring!
Fra : cristian2
Vist : 1058 gange
50 point
Dato : 21-10-08 15:37

Hej,
Vi har i sinde at avle på vores kleiner münsterländer-tæve næste gang hun er i brunst - under vejledning fra vores dyrlæge. (Vi gør hvad vi kan for at sætte os grundigt ind i spillereglerne!)

Først og fremmest skal vi have fundet en ordentlig hanhund til hende. Er der nogle der kan guide os til det?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-10-08 16:06

Det bedste (og sikreste) ville være at kontakte Dansk Münsterländer Klub http://www.dmk-online.dk/

De har helt sikkert et avlsudvalg, som finder den bedste avlshan til dig med omhyggelig hensyntagen til stamtavle (for at forhindre indavl).
Klubben vil sikkert forlange, at du bliver medlem, men det vil nok være det værd.

Dette vil formentligt også sikre dig gode priser for dine hvalpe.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-10-08 16:11

Har hun stambog? Hvis ja, -er det en DKK stambog?

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 21-10-08 16:12

Ja hvad med DKK og deres udmærkede hundeweeb. Hvis ellers udstillingsresultaterne er i hus , så må i vel også have set adskellige hanhunde på udstillinger. I kan jo også gå ind på dyrenettet og kigge eller hunde dyregalleriet det giver en god fornemmelse, og især hvis det er hunde uden stamtavle i vil avle. Måske også der skal tænkes mere over sagen da det kan give problemer at sælge hvalpe uden papir.

Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-10-08 16:34

Hanhunden er lige her...
180høj dog kun 2 ben men villig og våd og altid klar

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-10-08 16:46

scootergrisen

er den så også snoet øf øf

per

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-10-08 17:06

Citat
Hanhunden er lige her...

Ja-ja scootergris, men resultatet bliver dampsikkert IKKE noget man vil kunne holde af/ud endsige sælge.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-10-08 17:11

Hej Cristian2
Godt at du/i ønsker at sætte Jer ind i reglerne, det er der desværre nogle, der ikke gør.
Først og fremmest har din hund en DKK stambog?
Hvis ikke er al henvendelse til Dansk Münsterländer Klub unødvendig. De formidler kun parringer til registrede hunde og kun til hunde, der har bestået nogle enkelte prøver, så man er sikre på, at de med nogen fordel kan indgå i avlen.
D.M.K.`s hjemmeside er: www.dmk-online.dk min er: www.bb-jagt.dk begge steder kan du hente mange indformationer, hvis du selv søger lidt på siderne.
Hvis din hund ikke har nogen stambog må du selv ud og søge evt. med en annonce, men forvent ikke at nogle "gode hanner" vil melde sig, for alle han hunde i DMK`s register har skrevet under på, at de kun må anvendes til tæver, som kan opnå at komme på DMK`s hvalpelister og en forudsætning herfor er: DKK stambog HD fri og prøver både jagtlige og udstilling.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-10-08 21:01

Jeg beklager mit sene svar. Men det skyldes at en dyrlæge mener at vores hund har en smule brok og dyrlægen virker tøvende i forhold til om det er en god idé at hun får hvalpe. Fra senere kontakt med KVL samt en anden dyrlæge er meldingen at det ikke er noget problem. Men det er altså derfor vi overvejer det en ekstra gang.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-08 21:35

Du må godt lige svare på de to spørgsmål hvis du vil have en dialog:
Er hun stambogsført? I hvilken organisation?

Spillereglerne afhænger af hvilken organisation hun er stambogsført i.

Og hvis hun ikke er stambogsført kan det være noget sværere at finde en god kæreste til hende...

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-10-08 22:29

Hun har stambog, men vi er ikke helt tilfredse med servicen derfra. Det er blandt andet derfor vi henvender os her.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-10-08 06:41

Cristian2
Her i debatten plejer vi at svare når vi bliver spurgt. Det er ligesom ideen med det hele, derfor må jeg gentage Bergittas spørgs til dig?????
Hvis du ikke svare - ønsker jeg ikke at deltage i din tråd og dermed hjælpe dig.
En anden ting er jo, at det ikke er dyrlægen, der bestemmer hvilke avls linier, der er brugbare eller ej for en bestemt race.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 23-10-08 12:56

Citat
Har hun stambog?
Svar: Ja.

Citat
Hvis ja, -er det en DKK stambog?
Svar: Nej.

Hunden har stambog i samme union, som kennelen, hvor vi købte hende. Da vi som nævnt ikke har været tilfredse med denne union, finder jeg det upassende at fremhæve navnet her, da det på ingen måde har været min hensigt at rejse en gabestok - det findes der rigeligt af på nettet. Mit ærinde var et helt andet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-10-08 13:02

Hvis hun har stambog så er du bundet af den.

Er det er DKK-stambog, så må du følge deres regler.
Er det en DRU stambog, så må du følge DERES regler.

Jeg tror (uden at kende til DRU) at begge organisationer af gode grunde stiller nogle krav til hunden inden den kan avlsgodkendes.
Når man har levet op til de krav ---som åbenbart ikke passer DIG-- så får man mulighed for at finde et "passende parti" til sin hund.

Ellers vil det altid være knald eller fald. Så kan du lige så godt bruge naboens søde labrador. Det er jo osse en jagthund.

Under alle omstændigheder så er det meget svært at hjælpe dig, når vi hele tiden skal gætte, hvad problemet drejer sig om.

Jo mere åben du er, jo bedre er vores mulighed for at give dig relevant hjælp. -----Og jo større imødekommenhed og forståelse for dit problem vil du kunne møde herfra.

Din lukkethed gavner dig ikke.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 23-10-08 13:21

Okay, du kom først.

Så har du DRU-reglerne at forholde dig til.....
---Og dem kan jeg hverken finde specialklub hos eller avlsregler for racen...
Eller det er DHL-regler, -men det er det samme... der er ingen specialklub eller regler.

Du må vist forklare nærmere hvad det er for problemer du har med DRU? Eller DHL?

Nåmen det kan være at du har skrevet mere mens jeg har siddet og ledt efter oplysninger...

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 23-10-08 13:57

Tak for din mail Birgitta!

Det er små ting som er hobet op omkring meget sene svar på henvendelser og modstridende informationer. Måske tilfældigheder, men vi er ved at undersøge om det er muligt at tilknytte hende en anden organisation. DKK er fremhævet mange steder, og det ender det nok med, hvis de vil godtage en hund fra en anden union.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 23-10-08 16:24

Hvis man er opdrætter i DKK og bruger sin hund til parring af en hund fra anden union bliver man straffet, og det tror jeg ikke mange vil så problemet kan nok ikke sådan lige løses.

MVH. Karen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-10-08 17:38

Hej cristian2.
Du må nok se i øjnene at du ikke er istand til at lave hvalpe med stamtavle uden at du gør det igennem der hvor din hund er stambogført, da det ikke er lige så nemt at omregistrere en hund, som det er at omregistrere en bil.
Du får ikke stambogført hvalpe der er registreret i forskellige klubber/unioner.
Men det udelukker dig inne at få hvalpe, du finder bare en kleiner münsterländer han og ved en fejl får lukket din tæve ind til når hun er højløbsk så går naturen sin gang, men det er bare useriøs avl.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 23-10-08 19:17

Nu bliver det i al fald ikke aktuelt i denne omgang. Det vil kræve at hun bliver opereret for sin brok forinden. Maven skulle nødig springe. Men jeg tror det vil være en bedre idé med "naboens søde labrador" som Birgitta er inde på - ellers er chancen for indavl vist overhængende.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 23-10-08 19:26

Når nu du skriver at indavl kan være overhængende, ja så er der jo egentlig ikke langt til Tyskland eller Polen for at finde en partner. Og kan da sige det er også i udlandet vi med DKK stambøger ofte må søge partnere eller hente nyt avlsmatriale.

MVH. Karen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-10-08 23:14

Nanahund skriv nu ikke noget til cristian2 som ikke kan opfyldes. Han har virkelig et problem, som mange andre, der ikke allerede når de køber hvalp, tænker over,hvordan den er registret.
Spørgsmålet om indavl kan slet ikke komme på tale med en DKK stambog.
Så cristian2 må ud og finde en Kl. uden papier, som han intet kender til og det var vel ikke lige det han lagde op til, men sådan er vilkårene.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 11-11-08 16:30

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-11-08 17:32

..Tak for accepten af mit svar..