/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Barnet i Udland...barsel orlov
Fra : pk2dk99
Vist : 959 gange
50 point
Dato : 21-10-08 15:32

Hej med jer
Jeg vil gerne høre om barsel lov.
Kan en dansk statbor far kan hold 14 dags barsel for sit barn som er blevet født i udland og har aldrig været i Danmark. ????? Hvad siger loven?
På forhånd tak
mvh

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 21-10-08 16:15

Retten til barselsdagpenge er som hovedregel betinget af, at forældrene har indtægter, der
er skattepligtige i Danmark og har bopæl samt opholder sig i Danmark.
Er orloven påbegyndt i forbindelse med, at man har dansk bopæl og opholder sig i Danmark,
kan der dog udbetales dagpenge ved barsel/adoption til lønmodtagere, som tager ophold i
udlandet efter starten af orlov. Dette gælder såvel for ophold i EØS-landene som i det øvrige
udland.
Herudover skal man opfylde beskæftigelseskravet i dagpengelovens § 4, stk. 1. Beskæftigelseskravet
skal være opfyldt senest på tidspunktet for fødslen/modtagelsen af barnet.
Eneste undtagelse herfra er dimittender, der kan få barselsdagpenge fra det (senere) tidspunkt,
hvor de opnår dagpengeret efter dagpengeloven.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 21-10-08 18:09

Far bor i Danmark men nyfødt barn er i udland.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-08 18:13

Citat
men nyfødt barn er i udland

Og er ikke dansk statsborger - eller Moderen er vel heller ikke....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-10-08 18:16

Først tillykke med den lille ny

Dernæst vil jeg sige, at det er en særlig situation, som du skal søge velledning om hos Borgerservice/din kommune.
Mange hilsner fra HelleBirgitte

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-10-08 18:17

Citat
velledning
= vejledning

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 21-10-08 18:19

Tak men den spørsmål er fra min arbejde kollege. mor er ikke dansk statsbor og bor i udland sammen med barnet og har aldrig været i danmark....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-08 18:52

Derfor - NEJ..... - Du kan ikke få din ferie betalt af danske skatteydere.....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-10-08 19:09

Mit gæt er umiddelbart at hvis det kan dokumenteres at den herboende er far til barnet så bør der kunne fåes orlov til barnet.

Men søg dog vejledning i Borgerservice/sygedagpengeafdelingen de ved det.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 21-10-08 19:36

Spørgsmål
- Ubesvarede    1
- Besvarede    58
- Annullerede    27
- Slettede    0
Ialt    86

Jes

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-10-08 19:56

Tja... Hvad skal han med barselsorlov hvis barnet ikke er i landet, og han er?

Orloven skal jo netop bruges sammen med barnet og moren.

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 23-10-08 06:02

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-08 08:40

Selv tak....