/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
ferie og killingen !!!!!!
Fra : hellobal1
Vist : 2387 gange
60 point
Dato : 21-10-08 11:17

vi har fået en killing som nu er 14 uger gammel, og som har boet hos os i 3 uger nu. Hun er tryg ved at være her og glad for os.

Vores problem lige nu er at vi er inviteret en uge til Spanien om 3 uger, og jeg er meget i tvivl om hvad vi gør klogest i at gøre med vores lille mis..
Er det for længe for sådan en lille kat at være alene hjemme i en hel uge, selfølgelig med daglig besøg på ca 20-25 min, og rent mad,vand og katte bakke.. men på den måde fortsat i vante omgivelser ?? eller, kan man uden, at hun bliver helt tosset aflevere den hos mine forældre ( som har en stor hund ) alstå et fremmede sted... ??
eller er det bedste jeg kan gøre at få hende i pension ?
er der nogle der har nogle erfaringer med dette dilemma, som kan råde ??

Accepteret svar
Fra : the1best

Modtaget 70 point
Dato : 21-10-08 11:25

Jeg vil personligt mene en pension vil være det bedste i dette her tilfælde.

Grund 1: Katten knytter sig ikke til andre og den vil blive meget glad for at se jer igen når i henter den.

Grund 2: Nu kender jeg ikke hunden eller katten og kan derfor ikke sige om det vil være godt for dem begge, men kan de ikke sammen er det synd for dem begge.

Grund 3: Lad ikke katten være alene hjemme, du kan være uheldig at den tager skade også selv om den er i vante omgivelser for du skal lige huske på at katte er selskabsdyr også selv om de er ret selstændige.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 21-10-08 12:03

Mine to er blevet passet på i denne private pension på Frederiksberg og det var en super oplevelse at få dem passet i et privat hjem, hvor de kunne færdes overalt med adgang til altan med net

http://www.frederiksbergkattepension.dk/11601444

Ziggy99

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-10-08 13:27

Hej 'hellobal1'.

Jeg kan sagtens skrive min dybt ærlige mening men den vil du ikke være glad for og du vil muligvis synes jeg er totalt vanvittig.

Men - bliv hjemme!

Når I evt. skal rejse, vil hun være 17 uger. Efter min mening er hun stadig for lille til at være alene i en uge. Når hun bliver ældre, synes jeg det er noget andet, så tror jeg godt at jeg ville turde lade hende være alene - med diverse daglige besøg naturligvis og gerne flere gange om dagen (også for sikkerheds skyld - noget kan ske 5 minutter efter 'kattepasseren' er gået ud af døren - og hvis man evt. sidder fast, så er der rigtig længe til næste dag).
Lad hende ikke være alene så længe, heller ikke selvom I får en eller anden til at komme på besøg hos hende og sørge for mad og vand. Mad og vand er selvfølgelig vigtigt for missens overlevelse - MEN...prøv lige at kigge godt på hende, (- og LYT til hende! ) når du rigtig overnusser hende bag ørerne og under hagen - dét du ser dér, det viser altså at kæleri, nussen og søde ord, OGSÅ er vigtigt for hende
Ja - jeg synes det er synd!

At flytte, midlertidigt, hjem hos dine forældre og deres hund? Jamen - hvem skal så 'vige'? Missen, som er gæst i hundens hjem? - eller skal hunden, som jo altså bor der og sikkert ikke er interesseret i at overlade sit hjem til en lille killing? I øvrigt kan det jo blive en ret slem uge, for alle parter, hvis hunden og katten ikke kan sammen - hvad vil dine forældre mon gøre, hvis hunden viser en interesse som måske ikke lige er helt så 'sund' som man kunne ønske? F.eks. slikker sig om munden og savler, når den ser på katten.....hvad så når de to evt. bliver ladt alene uden opsyn?

Hvis jeg selv, som katteelsker og -ejer i mange år, skulle vælge mellem de alternativer som du stiller op, ja så ville jeg bestemt vælge en god kattepension! Hvis du kender nogen som har benyttet sig af sådan en, så tal med dem og hør om de har været tilfredse. Når/hvis du finder en, så BESØG den og se, med dine egne øjne, hvordan der er. Du får osse en anbefaling hér, af Ziggy, det lyder godt, helt sikkert! - men hvis du ikke lige bor i nærheden af Frederiksberg/København, så er det jo ikke så smart.

Her hvor jeg befinder mig, er, for nogle måneder siden, åbnet en ny kattepension. Der har været billeder og interview i lokalavisen og den ser bare helt fantastisk ud! Den ville vi selv bruge, hvis det skulle blive aktuelt, men kun fordi jeg ikke kender nogen som har benyttet sig af pension til sine misser. Jeg håber selvfølgelig at høre en masse om denne nye pension og skal osse besøge dem, før jeg evt. selv skal bruge den.
Jeg befinder mig på Vestsjælland og skriver gerne adressen på denne kattepension, hvis du er her i nærheden. Jeg vil skrive den nu, for jeg skal først finde den. Jeg tror ikke den er med i den lokale telefonbog, det er den vist for ny til - men den kan sikkert findes

Men - ja...

Jeg håber I finder en god løsning, til alles bedste, ikke mindst missens

Venlig hilsen Dorthe.
- mor til Pjevs og Milka.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 21-10-08 13:56

14 + 3 = 17 og det er over 4 mdr.
så er katten faldet til og har knyttet sig.
Så det betyder ingenting,den får jo mad og pleje.
havde den været en del yngre havde det kunnet få konsekvenser,på tilknytningen fremad rettet.
ta du bare afsted.
Det er meget sødt det Dorthe siger, men hun er vist lidt overpyldret.

Højris

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 21-10-08 14:15

Højris... jeg er så absolut IKKE enig med dig i at lade katten være alene og jeg taler ud fra egne erfaringer, jeg havde min søster til at passe vores katte, med at hun bare kom og fodrede dem og var der lidt hos dem. En kattemor med 4 killinger, godt noget noget yngre end den omtalte kat, men da vi kom hjem igen var kattene nærmest blevet vilde og urenlige, de var lige blevet renlige, det tog noget tid inden de faldt til ro igen, så derfor nej til at der bare kommer en og fodrer dem.

Jeg ved ikke om du selv har passet katte på samme måde, men jeg har også en anden erfaring, nemli at de der kommer og fodrer katten, hvis de er rigtige dyreelskere, så vil de få dårlig samvittighed over at forlade katten igen, hvis vel og mærke katten spinder og er meget kælen overfor dem.

Det Dorthe skriver er hendes mening og jeg synes hun skal ha lov til at være overpyldret, den slags har verden virkelig brug for, det kunne andre godt lære noget af

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-10-08 14:51

Når man anskaffer sig dyr følger der forpligtelser med, og man rejser fandeme ikke fra en kattekilling

Kommentar
Fra : hellobal1

Dato : 21-10-08 14:59

nå nå nå...... en kat kan blive gammel, så vidt jeg ved. Skal man så ikke rejse nogle steder i måske 12- 15 år

spørgsmålet er ikke om vi skal afsted, men hvad der er bedst for katten i mellem tiden... ik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-10-08 15:18

Citat
Når man anskaffer sig dyr følger der forpligtelser med, og man rejser fandeme ikke fra en kattekilling

Lidt groft sagt, men langt hen ad vejen er jeg enig.

Når man påtager sig ansvaret der er forbundet med at anskaffe dyr, skal man være forberedt på, at der kan komme situationer hvor dyrenes behov kommer først, og at eks. ferierejser er noget der kunne være sjovt og spændende, men som man må nøjes med at tænke sig til

En killing på den alder overvejer man ikke bare at lade være alene, og der så bare er en der kommer 1 x daglig og sætter noget mad frem til den........havde der så bare været to katte der kunne holde hinanden med selskab havde det været bedre (også selv om I ikke skulle rejse).

Kattepension ville jeg vælge som yderste nødløsning.......hvilket ikke er i forb. med ferie.

Dyrene bliver ofte stresset, man risikerer de smittes med forskellige sygdomme....er killingen i det hele taget vaccineret.......

Så er der dine forældre tilbage......med en stor hund.

og det kommer så an på....er hunden vant til katte, har katten set hunde....og hvordan reagerer de på det.

En uge i et hus med eks. en hund der ikke kan lide katte eller bare vil jagte rundt med den for sjov, kan være et mareridt for alle parter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-10-08 15:23

Citat
nå nå nå...... en kat kan blive gammel, så vidt jeg ved. Skal man så ikke rejse nogle steder i måske 12- 15 år

spørgsmålet er ikke om vi skal afsted, men hvad der er bedst for katten i mellem tiden... ik

Noget af en arrogant holdning....spørgsmålet er nok nærmere om du burde have dyr....

ikke rejse 12-15 år spørger du........ja jeg ved ikke, jeg for mit vedkommende har eks. ikke været på ferie siden 1995.......af hensyn til mine dyr, som ikke skal stresses rundt fordi de skal passes eller alternativt være alene hjemme i lang tid

Alt i livet handler om valg og prioritering.....og dyret har jo ikke valgt dig, men du har valgt katten til, og så må du også vælge det der følger med når det er levende væsner der er tale om.

Kommentar
Fra : hellobal1

Dato : 21-10-08 15:34

UNDSKYLD men når et [I][B]menneskebarn[/B][/I] på 8 kan være væk fra sin mor i 8 dage på kolloni med skolen, UDEN at tage skade, så kan en kat vel osse, hvis den er i gode hænder af folk som har forstand på dens adfærd mm. .. nu skal vi vel heller ikke gøre katte til en lænke om benet, og give dem menneskelige egenskaber og følelser mm.

Jeg tror jeg vil vælge en god katte pension, det er dog set før at katte har overlevet den løsning uden at blive underlig....

tak for alle jeres svar

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 21-10-08 15:45

hallobal1......... nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg ved mine søskende lige har haft deres katte i en rigtig god kattepension i nordsjælland og jeg er sikker på at opgiver området du bor i er der sikkert nogen der har god erfaring at give ud af.

Hvad er det for noget sludder, at man ikke kan tage på ferie, selv om man har dyr, mage til nonsens skal man ski da lede længe efter

Der er ski da ingen dyr der tager skade af blive passet ordentligt af fremmed, har i tænkt på om jeres dyr måske ikke godt kunne trænge til en ferie væk fra jer????

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-10-08 15:51

Nu er en kat jo ikke killing i hele dens levetid

Kommentar
Fra : hellobal1

Dato : 21-10-08 17:33

vi bor i syd sjælland og har allerede en pension i sigte... Jeg har talt med pensions ejerne, og hun have haft katte i pension helt ned til10 uger gamle... og som hun sagde, så havde de det med at tage sig godt af dem... og hvis man sørgede for at knytte sig godt og grundigt til katten, og omvent inden, ville den sagtens kunne kende os igen når vi kom igen... og oveni købet ha fået en god oplevelse..

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-10-08 19:13

Jeg synes helt bestemt du burde vælge pensionen, specielt nu hvor du har været der i forvejen for at forhøre dig. Forhør dig også om "personalet" giver sig tid til kæl og hyggesnak med killingen, og om den har mulighed for at "snakke" / se andre artsfæller, så den ikke føler sig helt alene. En uge er jo ikke så længe endda, og killinger plejer hurtigt at komme over mindre ændringer i deres tilværelse. (Havde det været en voksen kat, havde jeg helt bestemt anbefalet katten i hjemmet hvor en person kom og tilså katten 1 - 2 gange daglig).
Pensionen kan du føle dig tryg ved - så nyd din ferie uden dårlig samvittighed!
MVH Akle

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 21-10-08 19:20

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 24-10-08 17:21

Tak for svaret the1best.