/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Hjælp til at samle forbindelse
Fra : Oldboston
Vist : 1648 gange
100 point
Dato : 18-10-08 17:29

Her er forhistorien.
I forbindelse med fastnet-telefon med TDC-abonnement har der i nogle år været installeret ISDN, og det har fungeret udmærket. For nogle måneder siden bestilte jeg Adsl-forbindelse, som blev installeret. Telefonmontøren havde ikke fået besked hjemmefra om at nedtage ISDN, selv om det selvfølgeliv var meningen, at adsl skulle erstatte isdn og ikke supplere det. Nå, men det betyder, at jeg lige for tiden har begge dele installeret, indtil jeg får taget mig sammen til at afbestille isdn.
Så: Man skal altså se for sig en fastnet-telefon med traditionelt telefonstik, og på væggen ved siden af er der diverse isdn og adsl ledninger og boxe. Det er ikke trådlås adsl, men kører på en ledning til den bærbare.

Nu kommer så problemet:
Ved en fejl er alle ledninger og boxe blevet skilt fra hinanden af en, der ville hjælpe, men kørte fast. Så nu ligger der nogle boxe og nogle ledninger på gulvet under fastnettelefonen,som forøvrigt heller ikke virker mere. Intet virker med andre ord.

SPørgsmålet:
Findes der på nettet en samlevejledning, der dækker denne mærkværdige situation? Eller kan nogen forklare mig den logiske opbygning, så jeg kan regne ud, hvordan tingene skal forbindes. Jeg kan selvfølgelig godt læse, at der står ISDN og LINE og ADSL på nogle at stikkene, men hvis man nu skulle starte helt fra bunden, hvordan gør man så.

I betragtning af, hvor tåbelig situationen er, starter jeg med at lægge 150 point i håbet om nogle gode svar.
Med venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-08 17:42

Var der ikke en CD med da fik ADSL leveret ? Det var der da jeg købte ADSL fra TDC, på den er der en udførlig billedguide, den er vist magen til den her: http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=5534 klik på linjen: Insallationsvejledning til TDC bredbånd uden router - fastnet, så henter du en PDF fil, der er en billedguide som er lige til at gå til

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-10-08 18:43

De to ledninger der kommer ind i huset/lejligheden skal directet til ASDL som regel rød og blå, resten skal klippes fra (kun hvis du har flere stik). Altså det første stik du har i beboelsen sætter du ADSL til efter du har klippet de andre ledninger til resten fa huset. ASDL har tre stik bagi IND/UD/INTERNET. første stik i huset i IND, Telefoner altså de ledninger du har klippet fra sættes i UD(forbindes). TNTERNET sættes til computeren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-08 18:56

Lyt ikke efter idioterne, der ikke er klogere end ham der ville hjælpe dig.

Få at i en tdc teknikker og lær at holde dig fra dem der ikke ved hvad ISDN er og svarer, som om det er en almindelig telefonledning.

Jeg vil tro- men er ikke helt sikker på at din ledning udefra først skal til ISDN boksen. Fa enanalog udgang her skaldu så igennem et skillefilter og fra dsl afgreningen videre til ADSL modemmet og til computeerne,evt via en switch , hvis den ikke er indbygget i modemmet. Telefonen kan så sluttes til enten den anden analoge udgang på ISDN boxen eller til telefon udgangen på filteret.
Man har mindst 2 telefonnumre på isdn, og kan føre to samtaler samtidig.
Hvilken telefon tilslutning der ringer afhænger af isdnboxens indstilling.
Ja der ermeget at holde rede på.

Jeg er også lidt usikker på filterets placering.

Pas på for der kan ødelægges elektronik af forkert tilslutning. Det kommer af at ISDN kører med omkring 100 V signalspænding, og det tåler ikke alt grej.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-10-08 19:08

Citat
Lyt ikke efter idioterne, der ikke er klogere end ham der ville hjælpe dig.

Har selv haft ADSL for 5 år siden så ved hvad det drejer sig om, når man ikke vil ha teknikker, ja en masse ledninger og hvis man ikke har forstand på det JA så er det TDC man skal ha fat i. Og forkert tilslutning ??????? to ledninger rød og blå 24 volt ingen amperer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-08 19:09

Lidt mere om isdn boxen .
Hvis det er den nyere fra tdc så er der plads til fem stik .
Det i midten er det hvor den indkomne ledning fra centralen skal tilsluttes.
De to til venstre, når du ser den forfra, er til isdn s-bus ledninger . Med en kort ikke over ca. 2m kan du tilslutte en speciel isdn telefon eller et isdn modem. Der kan også lægges lange ledninger men det er teknisk mere kompliceret.

de to stik til højre er analoge udgange hvor almindelige gammeldags telefoner, fax, eller modem kan tilsluttes. i manualen til isdn boxen kan du læse hvordan man programmerer til at forskellige numre aktiverer forskellige telefoner på analogsiden.

For isdn telefoners vedkommende sker programmeringen i telefonen.

Der er mange fordele ved isdn. Jeg bruger det selv sammen med 4 forskellige numre på en ledning, men min adsl kører på en anden ledning, uden abonnement.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-10-08 19:12

transor Vågn op der har været ISDN nu skal der værer ASDL

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 100 point
Dato : 18-10-08 19:25

Spørgsmål og svar
Med fanebladene kan du begrænse din søgning til fx kun telefoniindhold.
Alle Internet Mobiltelefoni Telefoni TV Søg
Installationsformer på bredbånd
Emner: BredbåndNår du bestiller bredbånd online, skal du selv installere din bredbåndsforbindelse. Til gengæld koster installationen ikke noget. Dog betaler du et mindre beløb for forsendelse af udstyret. Der følger naturligvis en vejledning og cd-rom med til formålet.
Ønsker du ikke selv at installere dit bredbånd, kan du også bestille en bredbåndsinstallation med et teknikerbesøg. Hvis du ønsker besøg af en tekniker, skal du bestille dit bredbånd i en TDC Butik eller ringe til os på 80 80 60 10.
Du kan vælge mellem 3 installationsformer:
Gør Det Selv-installation
Godt I Gang-installation
Godt I Gang-installation inkl. pc-installation
Gør Det Selv-installation
Bestiller du bredbånd med en Gør Det Selv-installation, skal du selv installere din bredbåndsforbindelse. Til gengæld koster installationen ikke noget. Dog betaler du et mindre beløb for forsendelse af udstyret. Der følger naturligvis en vejledning og cd-rom med til formålet.
Teknikeren udfører ændringerne på din lokale central, mens du selv skal installere udstyret på din adresse.
Du modtager en komplet pakke med:
Bredbåndsmodem
Skillefilter/kombilter, 1. stk.
Kabler
Vejledning
Installations-cd-rom
Evt. bestilt ekstraudstyr
Værd at vide om en Gør Det Selv-installation
Bestiller du bredbånd online, kan du kun vælge en Gør Det Selv-installation
Det er kun dét telefonstik, hvor kombifiltret bliver sat op, der vil fungere. Du kan selv tilslutte flere telefonstik - max 3 i alt - ved at købe kombifiltre til dem.
En Gør Det Selv-installation er ikke forberedt for TDC TV og Bredbåndstelefoni
En Gør Det Selv-installation er ikke forberedt for bredbåndshastigheder over 20 Mbit
Alternativt bør du vælge en Godt I Gang-installation.
Hvis du alligevel får brug for hjælp
Hvis du alligevel har besvær med installationen, kan vi hjælpe dig på flere måder:
Du kan få Gør Det Selv-starthjælp via telefonen (kr. 199,-)
Du kan efterbestille en Godt I Gang-installation (kr. 1.295,-)
Du kan efterbestille en Godt I Gang-installation inkl. pc-installation (kr. 2.090,-)
Til top
Godt I Gang-installation
Med en Godt I Gang-installation får du besøg af en tekniker, der opsætter skillefilter og ADSL-modem. Teknikeren medbringer udstyret. Teknikeren sørger for at modemmet har forbindelse til centralen og at alle dine telefonstik virker efter installationen.
Du skal dog selv tilslutte udstyret til din pc.
Ønsker du en Godt I Gang-installation, skal du bestille dit bredbånd i en TDC Butik eller ringe til os på 80 80 60 10.
Til top
Godt I Gang-installation inkl. pc-installation
Med en Godt I Gang-installation inkl. pc-installation får du besøg af en tekniker, der opsætter skillefilter og ADSL-modem. Teknikeren medbringer udstyret. Teknikeren sørger for at modemmet har forbindelse til centralen og at alle dine telefonstik virker efter installationen.
Teknikeren tilslutter også din pc og opsætter dit mailprogram og sikrer, du er på internettet.
Ønsker du en Godt I Gang-installation inkl. pc-installation, skal du bestille dit bredbånd i en TDC Butik eller ringe til os på 80 80 60 10.
Til top

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-10-08 19:35

Må man spørge hvad skal man betale for ADSL idag?????

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-10-08 19:46

Skal du betale 1372 Kr pr. kvartal for ASDL????

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-08 20:03

Citat
transor Vågn op der har været ISDN nu al der værer ASDL

Du skulle selv vågne op dr-dem

Hvis du læser oldbostons spørgsmål, vil du bemærke at han stadig har et isdn abonnement.

Det er en isdn ledning han har til centralen, tilsluttet dens isdn udstyr.
Det kan man ikke lave om på ved att fjerne isdnboxen. Tværtimod risikerer man skade på det andet udstyr, fordi isdnledningen kører med så høj spænding.
Alt det bævl du skriver ovenfor gælder bare ikke for isdn .

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-10-08 20:24

Det er stadig væk kun to ledninger altså to kobberledninger der kommer ind, så hvis Oldboston sætter sin ADSL til et stik og kun det, forbinder computer som den skal til internet og forbinder en telefon som der skal, så skal lortet sgu også virke, men kan også læse at en anden har været der og lavet noget lort så intet virker, der er så pillet nogle ledninger fra så intet virker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-08 20:26

Du godeste for en sur transor, hvem har pisset på din sukkermad i dag du kunne jo selv tage og læse spørgsmålet en gang til, isdn er fortid og nu skal det være adsl, Oldboston spørger efter hjælp til at samle adsl ledninger og bokse, uden at få de gamle isdn ledninger viklet ind i det.
Sådan har jeg forstået spørgsmålet, Oldboston kan du ikke lige fortælle om det er rigtig forstået ?
Den pdf fil som kan hentes hos TDC forklarer med billeder, hvordan ADSL forbindelsen samles

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-10-08 20:32
Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-08 00:06

I ævler stadig.

oldboston skriver at han stadig har isdn, og det prøver I at se bort fra.

Men I er vel ikke klar over at tdc, og kun tdc, kan leverer DSL på en isdn ledning.

Et adsl modem kan ikke bare uden midere tilsluttes sådan en. Den skal igennem en isdn box før han kan telefonere på den. Og formentlig også før han kan tilslutte filter for dsl, men der er jeg noget usikker.

De anvisninger i bliver ved med at fremture med er ikke til en isdn ledning., men til en almindelig analog telefonledning.

Han kan ikke "fjerne gammelt isdn" som I skriver bare ved at fjerne sin del af isdn udstyret.

isdn er i øvrigt ikke gammeldags. Masser af professionelle bruger det stadig til telefonference telefonomstilling osv.

Det er kun som internetforbindelse, det er gammeldags.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 19-10-08 10:42

Tak til transor og o.v.n. og dr_dem, der har bidraget med svar. Det er endda rigtig gode svar, for det er lykkedes ved egen hjælp at få opkoblingen til at virke. Så nu er jeg på nettet igen. Men det kan nok være, at jeg alligevel skal følge rådet om at få en montør på besøg for at få pillet isdn-installationen ned, det burde ikke være nødvendigt både at have adsl og isdn.

Der er dog et problem tilbage, som jeg slet ikke forstår. Jeg har to telefonstik, - et i stueetagen og et på første sal. De har virket upåklageligt i flere år, men nu virker ingen af telefonerne. Der er ingen klartone. Når jeg ringer op på nummeret fra min mobil, lyder det som om, telefonen ringere normalt igennem, men det gør den blot ikke. Og jeg kan heller ikke ringe op fra den. Det ene apparat er et Kirk Delta, det andet er en ældre Habimat, som var en 10.000 kr. sag for 15 år siden, og stadig absolut brugbar. Men hvorfor er de døde? De skal begge sættes i et almindeligt stik til tre ben. Mon I har en løsning på det?

Endnu engang tusind tak for jeres ulejlighed og interesse, og nej, jeg synes alle jeres svar er gode, og der er ingen grund til utilfredshed, selv om der er en lille detalje, der ikke er kommet med i et svar. Den, der har spurgt, skal såmænd nok finde ud af, om svaret kan bruges alligevel.

Venlig hilsen
Oldboston

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 19-10-08 14:00

Tak for svaret dr_dem. Jeg ville faktisk helst have delt pointsene mellem jer 3, der svarede, fro jeg kunne bruge noget fra alle svarene.
mange tak igen. Porblemet er løst, også det sidste jeg skrev om med telefonen.
Venlig hilsen
Oldboston