/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Skat af PC mv til bestyrelse?
Fra : Ysseven
Vist : 520 gange
200 point
Dato : 18-10-08 16:10

Hej derude,

Jeg ville gerne finde en § eller to, hvor jeg kan læse mig frem til regler og beløbsgrænser omkring en afdelingsbestyrelses forbrug m.v.

Der er tale om en afdelingsbestyrelse i et almennyttigt boligselskab, og der forbruger bjerge af huslejekroner på fortæring, øl & vin - og dertil konstant nye PC'ere, telefonpenge m.v. Beløbene er skjulte i regnskabet, og beboerne aner derfor ikke, hvad de faktisk godkender år efter år.

Det må der da være nogen regler om...!?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 18-10-08 16:13

Ja - vælg en ny bestyrelse....

Citat
Beløbene er skjulte i regnskabet, og beboerne aner derfor ikke, hvad de faktisk godkender år efter år.

Så skal de da lade være med at godkende det - der er vel revisor på.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-08 16:20

Forlang at der vælges en revisor, og helst to.
En valgt revisor er et medlem udenfor bestyrelsen.
Et godkendt revisionsfirma kan også revidere efter gældende regler.
En revisor der skriver under på regnskaberne, er ansvarlig for at pengene er brugt efter gældende regler.

Ps. Måske ved skattevæsnet slet ikke hvad de går glip af.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-10-08 17:01

Citat
Jeg ville gerne finde en § eller to, hvor jeg kan læse mig frem til regler og beløbsgrænser omkring en afdelingsbestyrelses forbrug m.v.

Der er tale om en afdelingsbestyrelse i et almennyttigt boligselskab, og der forbruger bjerge af huslejekroner på fortæring, øl & vin - og dertil konstant nye PC'ere, telefonpenge m.v. Beløbene er skjulte i regnskabet, og beboerne aner derfor ikke, hvad de faktisk godkender år efter år.

Allerførst er her noget http://www.bosam.dk/
En revisor skal kun tjekke om bilag og det nedskrevne regnskab stemmer sammen og passer og har intet at gører med hvad pengene er brugt til, men kan lave bemærkninger i regnskabet. Det er så op til beboermødet/generalforsamlingen om regnskabet skal godkendes eller ikke godkendes. Under den post på beboermødet/generalforsamlingen kan man få er redegørelse for hvad pengene er brugt til. Hvis der ikke kan redegøres har bestyrelsen et problem og kan væltes. Er regnskabet godkendt må du vente til næste årsmøde, og så råbe op.

held og lykke med det

dr.dem

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-10-08 17:07

Sålænge generalforsamling godkender såvel budget som regnskab og tingene ikke konteres ulovligt ja så er der som udgangspunkt ikke gjort noget galt.

Hvis man er utilfreds med hvordan en siddende bestyrelse forvalter tingene så må man jo stille op imod dem.

Forresten hvis beløbene er "skjult" hvorfra ved du så at de er der?

VH

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-10-08 17:19

På et regnskab fremgår det ikke hvad pengene er gået til, men hvad der er brugt.
Eks.
Bestyrelse 20,000 Kr. ( der står intet om de er blevet brugt til fortæring, øl & vin ) kun hvad der er brugt.
Beboerrum 15,000 Kr
Kontor 40,000 Kr. (der stå intet om de er blevet brugt til computer) kun hvad der er brugt.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-10-08 17:22

--> Thomas.Haugaard: Ad "de skjulte beløb", så har jeg netop - efter mange måneders kamp, herunder henvendelse til Tilsynsmyndigheden - langt om længe fået posteringsoversigten for de underkonti, som vi (teoretisk) kan bestemmer over. Og det er hårrejsende læsning!!!

Og generelt: Jeg kender godt reglerne for både det ene og det andet, inklusive vores vedtægter og normalvedtægterne. Problemet hos os er den lave deltagelse, og den har jeg til de seneste 2 beboermøder fået gjort noget ved med stor succes. Og afsættelse af bestyrelsen bliver det næste skridt, men det gælder om at være forberedt.

Så jeg har ikke brug at vide, hvad man kan gøre... Jeg har brug for at kende reglerne som beskrevet i spørgsmålet...

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 02-12-08 08:14

Tak for svaret refi.

Det er desværre ikke sådan, at der er hos os - men en eller anden skal jo have point, så jeg ikke får annulleret spørgsmålet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-08 09:35

Selv tak....

Håber I har fået ryddet op i det...