/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Lønfradrag v. egenbetalt ferie
Fra : fk2001
Vist : 2516 gange
110 point
Dato : 13-10-08 11:32

Jeg har skiftet arbejdsplads i 2008, og har derfor ikke optjent ferie ved min nye arbejdsgiver for 2008. Jeg har naturligvis fået et feriekort fra min tidligere arbejdsgiver, så ikke noget problem her.

Problemet, eller spørgsmålet går på hvordan min nye arbejdsgiver skal beregne min månedsløn for de måneder hvori jeg har holdt ferie.

Iflg. Industriens overenskomst som jeg hører under, står det i §5 stk. 2 ” Ved fravær på grund af ferie, hvor der ikke er optjent løn/feriepenge, beregnes lønnen ved, at der i medarbejderens månedsløn fradrages et beløb svarende til de faktiske fraværstimer.

Pr. definition er en måned 160,33 timer. Så hvis jeg holder en uge fri (37 timer) vil jeg mene at virksomheden skulle trække: (brutto md. Løn / 160,33) * 37.

Imidlertid var fradraget noget større, og virksomheden begrunder dette med at ferieloven tillader at der trækkes 4,8% af månedslønnen pr. afholdt feriedag. Men ferieloven skriver også at der ved kollektiv overenskomst kan aftales et fradag på 1/160,33 pr. time, altså sådan som det fremgår af ovenstående.

Virksomheden siger at ferieloven går foran over overenskomsten. Det undre mig lidt, specielt da der netop står i ferieloven at den anden beregningsmetode kan aftales i en kollektiv overenskomst. Spørgsmålet er, kan jeg forlange at virksomheden beregner min løn som overenskomsten foreskriver?

Jeg er ikke medlem af noget fagforbund, så henvis mig ikke til dette.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-08 11:44

En overenskomst er en aftale mellem to parter, men da du ikke er medlem nogen steder - så har du desværre ikke nogen overenskomst at holde dig til.
Din arbejdsgiver kan næsten gøre som han vil, inden for ferielovens rammer.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 120 point
Dato : 13-10-08 12:19

Det er ikke helt korrekt at man ikke er omfattet af betingelserne i en overenskomst, fordi man ikke er medlem af det forbund, som har overenskomsten.

I mange overenskomster kan det være aftalt at denogså skal gælde "ikke medlemmer" som kunne være medlem. Dette er noget forbundet ønsker for at en arbejdsgver ikke skal have fordel af at ansætte "ikke medlemmer".

Så hvis det står i din kontrakt, eller det i øvrigt er soleklart, at du er ansat efter nævnte overenskomst, så gælder beregningsreglen også for dig.

Men lønningsbogholderen har ofte meget svært ved at finde ud af den slags. Så du må hjælpe dem med det.
Men forskellen kan da ikke være ret stor.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 13-10-08 13:04

Har netop tjekket ansættelseskontrakten. Jeg er faktisk lidt i tvivl om om firmaets ansatte er under nogen overenskomst. Men pension og feriefridage bliver da beregnet som det fremgår af overenskomsten, så derfor forventede jeg at vi var ansat som sådan.

Er det normalt/unormalt at en virksomhed på 300+ ansatte ikke har nogen overenskomst?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-08 14:33

Under alle omstændigheder vil du være underlagt funktionærloven, eller hvad?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-08 14:37
Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 13-10-08 15:50

Du vil ikke være med i fællesskabet,men kræver gerne fællesskabet goder(aftaler)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-08 17:31

Pladder muldvarp. Til din orientering er der foreningsfrihed i DK (selvom de røde har ekstremt svært ved at erkende dette). Og i dette tilfælde har man en gældende lov (ferieloven). Denne gælder for alle (som et minimum). Men tiden er rendt fra arbejdskampene og de store sager. Fagforeningerne kan derfor ikke rende runde og lege pampere mere.

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 13-10-08 18:44

et råd til dig i din situation, er at få meld dig ind i et fagforbund, og gerne med dem som du tror har overenskomsten. Er der noget de har gjort forkert vil de hjælpe dig fra dag 1 af. Og køre en evt. sag.
Mvh MUlleni

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-10-08 07:37

Det er "enten - eller"... Man kan ikke springe fra en aftale til en anden efter lyst eller behov...!

Citat
Har netop tjekket ansættelseskontrakten. Jeg er faktisk lidt i tvivl om om firmaets ansatte er under nogen overenskomst. Men pension og feriefridage bliver da beregnet som det fremgår af overenskomsten, så derfor forventede jeg at vi var ansat som sådan.

Så der burde ikke være så meget at rafle om.

Nu kender jeg ikke din månedsløn, men ved eks. 20.000 taler vi om under 200 kr. Spørgsmålet er nu, om det er værd at slås for....!?

Men hvis bogholderen af en eller anden grund skulle have ret, og du derfor af en eller anden årsag ikke skal have mere i feriepenge - så må det også betyde, at du så måske uretmæssig også får pension og feriedage som du ikke er beretiiget til...

Du gør nok klog i at nærlæse den overenskomst, som gælder for virksomheden. Spørg dig evt. frem hos en kollega, som er medlem af overenskomst-fagforeningen (!), for at finde ud af, hvem der er tegnet overenskomst med. Og så få fingrene i en kopi heraf, eller spørg dig videre frem.

Der er måske lidt farligt at spørge bogholderen, hvis vedkommende så skulle finde på også at pille ved din pension m.v.

Men igen: Er det det værd...?

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 14-10-08 08:41

Nu taler vi om en noget højere løn samt tre ugers ferie, så beløbet ligger omkring 1000 kr. Derforuden har jeg to uger tilbage til senere.

Bemærk lige at det ikke er feriepenge der er tvivl om, men reduceringen i lønnen for ferie afholdt uden optjente feriedage i nuværende firma. Der står i ansættelseskontrakten at pension og feriefridage beregnes efter funktionæroverenskomsten. Og dette kører korrekt. Jeg tog derfor for givet at jeg var ansat under samme overenskomst.

PS. jeg regner med at nævnte funktionæroverenskomst er Industriens funktionæroverenskomst da det er den eneste der umiddelbart dukker op på en google søgning

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-10-08 07:49

Om overenskomsten hedder det ene eller det andet, er jo i og for sig underordnet: Man kan ikke valgfri hoppe rundt mellem "standard-regler" og specifikke overenskomster.

Og uanset hvor godt et svar du måtte få herinde, så hælper det ikke på saldoen på din konto...

Tag f.eks. fat i den person, som ansatte dig, at spørg, under hvilke vilkår du egentlig er ansat - og fortæl derefter om feriepengene, hvis du mener, at det er en god idé (se ovenfor). Og hvis udfaldet er OK, så bed vedkommende om at give besked til bogholderen.

Meget længere kommer du nok ikke herinde...

Godkendelse af svar
Fra : fk2001

Dato : 15-10-08 13:54

Tak for svaret transor. Tvivlen ligger faktisk i, om jeg er omfattet af overenskomsten. Det har jeg nu fået udredt med firmaet.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-10-08 13:58

ja... er du så det...? og får du dine feriepenge...?