/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Start ef virksomhed som bijob?
Fra : SUHLA
Vist : 2753 gange
100 point
Dato : 10-10-08 17:21

Så skal min drøm om egen hundepension virkeliggøres og mange spørgsmål dukker op hen af vejen og jeg håber at i kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg skal som sagt starte min egen lille hundepension op. Det er en ganske lille pension, hvor vi aldrig skal have mere end 4 hunde samtidig. Vi vil ikke have dem i bure, så de er sammen med os i det daglige på vores gård. Alle regler osv er tjekket og vi opfylder dem. Men nu da jeg skal til at cvr registrere min "virksomhed" er jeg kommet i tvivl om hvordan alt det økonomiske kommer til at indvirke på hinanden. Jeg er sygeplejerske og arbejder 1-4 dage om ugen i fast stilling + vikarjob.
Jeg er medlem af a-kassen dsa. Jeg kommer nu til at tænke på, om der er særlige regler hvis man er både løndmodtager og selvstændig ? Hvis nu jeg f.eks er syg på mit faste job som sygeplejerske, vil jeg så være dækket med løn, hvis jeg har egen virksomhed ved siden af ?

Håber at er nogen med erfaring inden for dette felt, der kan råde svare på dette og måske komme med nogle gode råd

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-10-08 17:29

Du kommer ikke uden om at spørge din A kasse, du kan jo gøre det inden du registrerer din virksomhed. Men de kender reglerne. Husk at få det skriftligt hvis det på et tidspunkt skulle blive nødvendigt. Held og lykke med det og god weekend.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-10-08 20:09

Citat
Hvis nu jeg f.eks er syg på mit faste job som sygeplejerske

Hvordan vil du så "passe" forretningen

Kommentar
Fra : SUHLA

Dato : 10-10-08 20:15

jamen det er jo netop det ? Hvis jeg bliver syg og er nød til at blive hjemme fra arbejde engang og ikke har nogen hunde i pension, kan jeg så stadig få penge som jeg tidligere har fået ved sygdom ? Jeg går ikke ud fra at jeg får noget hvis jeg har hunde i pension i samme periode ? Skulle jeg blive syg mens jeg har hunde i pension, er det ikke det store problem, da min mand jo sagtens kan passe dem, hvis jeg ligger i sengen, men det kan han jo ikke så godt med mit job som sygeplejerske

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-10-08 20:22

Citat
Skulle jeg blive syg mens jeg har hunde i pension, er det ikke det store problem, da min mand jo sagtens kan passe dem, hvis jeg ligger i sengen

Hmmmm. Ansatte.....

Jeg tror du skal regne med at du bliver fattig hvis du bliver syg....

Det er nok ikke sygepenge du skal regne med i budgettet - du kan hurtigt havne i noget bundløst overfor det offentlige..... (for det er vel der du er ansat).....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-10-08 21:54

Skriv til din A-kasse og spørg, du er nødt til at have ordentlig besked, du kan ikke leve med uvisheden. For tænk hvis du blev syg i længere tid og du så ingen penge kunne få og du heller ingen penge tjente ved din virksomhed. Så er det kontanthjælp og der regner de din mands indtægt med, og de penge skal betales tilbage.

Jeg maler fanden på væggen, ikke for at forskrække dig, men jeg har set hvad der kan ske hvis man ikke har undersøgt tingene ordentligt.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 10-10-08 23:13

Nu har Sygepenge jo ikke noget at gøre med A-Kassen.
Sygepenge får du fra din Arbejdsplads når du er sygemeldt.
Problemet kommer først hvis du bliver arbejdsløs,så skal du dokumentere hvor meget tid du bruger i din egen Virksomhed og den tid vil blive fratrukket dine Arbejdsløshedsdagpenge.

Kommentar
Fra : azkp91

Dato : 11-10-08 00:17

du kan både være ansat og være selvstændig, men du skal have fagforeningen på plads som selvstændig kontakt den. Pas på når du søger cvr. nr. så forlang anoncebeskyttelse ved registreringen ellers bliver du overfaldet af annonvehajer og hvis en ringer så gi9v kun et svar NEJ.
Jeg anbefaler dig at søge hjælp hos skatteregionen og bede om et konsulent besøg, det er guld vær især for dig det kan jeg anbefale på det kraftigeste. Vi er startet for 3 mdr. siden som sælvstændig og løn ansat ansat i en bank, og fik hjælp fra skatten og eogs.dk. Så kan du ikke få bedre hjælp
held og lykke og få hjælp med regnskabet ( skat og moms )
hilsen azkp91

Kommentar
Fra : SUHLA

Dato : 11-10-08 06:19

jamen det er jo nogle i gode råd i kommer med....

nu er chancen for at blive arbejdsløs lig nyl for mit vedkommende. Jeg har job som sygeplejerske i det offentlige + 2 vikarjobs i det private og så min lille pension, så det er kun ved evt sygdom at jeg kunne være nervøs, så det må lige undersøges med a kassen. Kan se inde på deres hjemmeside at man kan få en kombineret selvstændig + lønmodtager arbejdsløshedsforsikring, men jeg behøver vel ikke at være i a-kasse med min hundepension ???? Det er hovedsagligt i ferier og weekender at jeg skal passe hunde, så hvis jeg ikke får nogle kunder ind, tager jeg jo bare vikararbejde.
Men det kommer altså ikke til at indvirke på på sygedagpenge fra det offentlige ?

og ja granner.. jeg syntes også det er helt fint at male fanden på væggen...det er først når man ikke har undersøgt tingene ordentligt at man kommer ud i problemer

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 11-10-08 09:11

Check om du behøver at registrere det som firma? Det er bare en b-indkomst ligesom udlejning af værelser hvor man bor. Behøver ikke at oprette firma eller være momsregistreret.

Kommentar
Fra : SUHLA

Dato : 12-10-08 17:07

uha det lyder spændende... hvor kan jeg undersøge det ??? for jeg har selv tænkt samme tanke .. det er jo fortrinsvis i ferier og lign og absolut ikke noget jeg kommer til at tjene mange penge på. , så syntes også det er lidt drastisk af skulle registrere mig som firma. Jeg skal heller ikke søge tilladelse ved politiet el. lign da vi kun passer max 4 hunde ad gangen og de er i vores private hjem. Var bare bange for at begynde at reklamere for pensionen så længe at jeg ikke betaler skat af det jeg tjener på det ......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-10-08 17:43

Nu er det nok de færreste barnepiger der er cvr-registrerede

teoretisk er du jo ikke andet - blot for hunde....

Så klø bare på - du opdager hurtigt om det skal være en levevej, og så kan du jo registrere dig til den tid.

Citat
og absolut ikke noget jeg kommer til at tjene mange penge på

Det er ikke så meget et spørgsmål om hvad du tjener, men OMSÆTNINGEN....

Kommentar
Fra : azkp91

Dato : 12-10-08 18:38

stop ditt problem fordi du vil kun blive betragtet som lønmodtager hvis det kun er hundeluftning. Skat vil i så fald kun betragte dig som lønmodtager med mindre du vil udvide med annonver og hjemmesider der er off. tilgængelige og med kundekartotek for mere end een kunde.
Er dit spørgsmål virkeligt relevant ? eller hvad ?

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 13-10-08 14:57

Jeg mener at der er en bagatelgrænse

For nogle år siden var den på 10.000 kr så check lige det kan meget vel være at du ikke skal registrere dette med cvr og moms og skidt og l....

Spørg på dit lokale skat kontor

og så kand det være at du ikke skal rode fagforeningen op i sådan noget som selvstændig virksomhed

Hvis det så senere nærmer sig grænsen for hvad du må tjene udenom uden en registreret virksomhed så kan du altid melde din virksomhed til, til den tid

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 15-10-08 06:42

Det har sådan set ikke noget med hvor meget du tjener - om du skal momsregistreres. Du kan som b-indkomst tjene en million om måneden uden at være momsregistreret. Jeg har som b-indkomst ca. 80.000 om måneden (udlejning) og har aldrig været momsregistreret og behøver heller ikke være det iflg. loven om udlejning.

Kommentar
Fra : SUHLA

Dato : 24-10-08 17:36

azkp91
hmmm jeg er lidt forvirret. Jeg har allerede lavet hjemmeside og skal til at annoncere, så derfor vil jeg gerne være helt sikker på at det er det rigtige jeg gør. jeg syntes det er meget svært at regne ud hvad der er under en bagatelgrænse, for det syntes jeg ikke man kan sige det er hvis jeg har hunde i pensionen hver weekend og alle ferier ..... det bliver jo da alligevel til noget ??????Men jeg må give skat et kald og høre om jeg bare skal sætte det på som b-indkomst!

Kommentar
Fra : azkp91

Dato : 24-10-08 18:30

Hej shula. Ja det kan jeg anbefale de er meget venlige og opsatte på at hjælpe dig igemmen start fasen. De kan fortælle dig om du skal registrere i ehvervsstyrelsen. Hvis du skal det---SÅ HUSK AT BEDE OM REKLAMEBESKYTTELSE, så du ikke bliver overfaldet af annoncehajer ( se www.annoncehajer.dk) hvis de prøver at lokke dig er det strafbart og skal politianmeldes.
Lad dig ikke forskrække fordi det er skattevæsenet du aktiverer, det lønner sig og de vil vejlede dig hvordan og hvorledes du skal gibe sagerne an.
hilsen azkp91

Kommentar
Fra : SUHLA

Dato : 26-10-08 08:55

puha ja men jeg syntes bare at alt hvad der har med skat at gøre er et HELVEDE ... specielt efter de fik lavet om på det hele derinde... men blive kastet rundt mellem 50 forskellige personer når man ringer derind... og deres hjemmeside er noget af det mest uoverskuelige jeg kender til men der er vel ikke anden udvej

Accepteret svar
Fra : azkp91

Modtaget 100 point
Dato : 26-10-08 13:39

du ringe blot til den konsulent der har med dit område at gøre, det gjorde vi det var der ingen problemer med, tvært imod var de hjælpsomme og fortalte hvem det var. Husk det er jo ikke en skattesag men en hjælp, brug den. HUSK at forlange reklamebeskyttelse når du registrerer dig hos erhvrvsstyrelsen eller bliver du overfaldet med fakturaer på ting du aldrig har bestilt, det kan koste mange penge hvis man ikke omg. afviser salgskonsulenter og kun kontakter det medie du vil reklamere i. Skynd dig med at kontakte skattekonsulenten der er meget vigtigt og der er ikke et helvede, kun hvis du ikke har betalt din skyldige skat, men det er et helt andet spørgsmål der ikke vedrører din opstart med mindre du skylder skat.
hilsen
azkp01

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-08 13:55

Start nu "virksomheden" først.....

Der er ingen grund til at lave et "større" A/S før du ved HVORDAN det kører....

Godkendelse af svar
Fra : SUHLA

Dato : 19-12-08 15:28

Tak for svaret azkp91.

Kommentar
Fra : azkp91

Dato : 20-12-08 00:24

hilsen SHULA og held og lykke fremover.
azkp91