/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Inde-ude termometer
Fra : refi
Vist : 3333 gange
100 point
Dato : 07-10-08 10:42

En tur i Lidl gjorde at "læderet" kom op af lommen...

Et styk ude/inde TRÅDLØS vejrstation til den formidable pris af 75 kr

Jeg var lidt skeptisk, men flot så det ud....

Nu kommer så min undren....

Vejrstationen består af en INDEstation (med alle oplysningerne) samt en lille box jeg ville mene skulle hænge ude et sted (det er den der modtager signalerne).

Det hele er radiostyret og efter ilægning af batterier virkede alt som det skulle - den "fandt" selv dato og klokkeslet osv.

Naturligvis var både inde og ude temperatur ens (de stod jo ved siden af hinanden)

Min plan var så at hænge boxen udendørs idag.

Stor var min undren da jeg jeg kikkede på det og så at udendørstemperaturen ALLEREDE var justeret til det rigtige (kontrolleret med et andet).

Hvordan kan det lade sig gøre når den står INDENDØRS klods op af vejrstationen ???????

Skal "føleren/modtageren" virkelig SLET IKKE udendørs

Der står INTET i brugsanvisningen om udendørs placering (boxen ligner egentlig heller ikke en boks der kan "tåle" at hænge ude) - tværtimod står der at selv en thermorude kan forstyrre signalet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 10:46
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-08 10:47

Varm dit hus op........................................så fremkommer der en forskel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 10:48

Der ER jo en forskel - ellers ville jeg jo ikke opdage det

Accepteret svar
Fra : marc43

Modtaget 110 point
Dato : 07-10-08 11:00

Måske modtager den signalet via Satellit Der er vist nogle, der gør det, men så var der jo ikke behov for en føler, men en antenne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 11:03

Spørgsmlet er jo så om den box "blot" er en antenne - det er jo den der modtager

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 11:06

Den modtager tiden fra Frankfurt - så meget er sikkert

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-08 11:38

Man kan godt måle temp. gennem et vindue, men så skal den pege ud med et eller andet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 11:48

Citat
men så skal den pege ud med et eller andet

Det skal den jo tilsyneladende ikke.....

Kan det være en "generel" temperatur i OMRÅDET den får via radiosignal (fra satelit) og altså IKKE en "spottemperatur".....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-08 11:56

Citat
Spørgsmlet er jo så om den box "blot" er en antenne
det er lige hvad det er, jeg så en næsten magen til i går, da jeg byttede min som jeg fik til fødselsdag, står der ikke et eller andet om hvor du får målinger fra ?
Jeg købte en med vindmåler og nedbørsmåler, det var så en anden pris men til gengæld er temperaturen fra min egen stue

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 12:05

Citat
står der ikke et eller andet om hvor du får målinger fra ?

Jo - Frankfurt......

Men det gælder vel ikke udendørstemperaturen i MIN baghave

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-08 12:06

Nej og jeg tror heller ikke at det er temperaturen i DIN have, er det temperaturen i DIN stue der vises

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 12:10

Indetemperaturen er RIGTIG ifølge andet termometer.....

Udetemperaturen er RIGTIG ifølge andet termometer.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-08 16:17

Læg den "føler" ind i en gasbageovn og tænd--------så kan det væere at den viser en anden temperatur.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 16:56

Har skam prøvet at stille den ved siden af en varmegiver - dog ikke bageovn....

Det ændrer INTET

Jeg tror IKKE den har nogen "føler" - den er sikkert styret ude fra himmelrummet Og der er koldt....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-10-08 17:07

Den lille til højre skal da være udenfor, det er den der måler ude temp, den er ikke vandtæt,
men sikkert stænktæt, eller hvad det nu hedder.

ps: Det kan jo være naboens temp du fanger på dit termo, altså ikke selve nobens temp, men ude temp

mvh klaudi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 17:19

Den med naboen har jeg skam tænkt på - men der er langt..... sååååå

Problemet er så at skulle den endelig være ude kan den jo ikke undgå en thermorude - og det skulle ifølge brugsanvisningen forstyrre den

Kan være de begge skal stå UDE

Har prøvet brugsanvisningen både på tysk og engelsk - men det er ikke fejloversættelse og kinesisk kan jeg sgutte læse

I øjeblikket viser den henholdsvis 22.4 og 13.1 - Og de står BEGGE klods op ad komputeren....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 17:22

Hmmm..

Den er såmænd lavet i Tyskland - De exporterer åbenbart til Kina...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 17:37
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-10-08 17:45

Og de skifter de 2 temp?
Det er ikke det fine beskyttelses plastik der er på endnu

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 17:56

Det morsomme er jo at den tilsyneladende viser RIGTIGT

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 17:57

Er der virkelig ikke andre der har købt en sådan

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-10-08 18:10

Hvis de 2 enheder har stået tæt op ad hinanden inde i et par timer og ikke viser samme temp så ned og bytte. Dem lille "dims" skal udenfor nordside skygge regnbeskyttet-det eneste den laver er at måle udetemp ( evt fugtighed) og trådløst sende det til den indendørs basisenhed ( forstyrrelse af termorude er noget der kan ske med radiosignalet ikke nødvendigvis ) . Der er ikke involveret udendørs temperaturmåling målt via sattelit udenfor dit vindue !.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 18:18

Det lyder også som jeg vil have det til at virke....

Men brugsforvirringen siger jo noget andet....

Og hvorfor bytte - den virker jo - spørgsmålet er kun hvordan/hvorfor

Ved batteriisættelse viste den ganske rigtigt SAMME temperatur...

Men ved det første "røde" blink (radiosignal) ændrede dette sig, så den viste UDENDØRS korrekt (det er efterprøvet)...

Nu prøver jeg sgu at "stille" den lille udenfor - så ser vi om det giver ændringer....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-08 18:36

Husk at isolere den - så den ikke bliver for kold.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 18:42

Tja - nu har den snart stået en time - og temp. er faldet 0,2 grad så det ser stadig normalt ud....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-10-08 02:11

Citat
Er der virkelig ikke andre der har købt en sådan
Nej sådan noget får jeg GRATIS det "avancerede" udstyr på billedet, fik jeg for at tegne abonnement på et blad: http://peecee.dk/upload/view/134337 den kan dog ikke kommunikere med andet end udendørs sensoren, jeg hentede sensoren ind og 20 minutter efter viser de stort set det samme, den lille dims til højre på Lidl billedet er sikkert en udendørs sensor, som flere allerede har foreslået.
Og så viste FlagFox at Peecee ligger i Tyskland, det havde jeg aldrig spekuleret på før

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-10-08 07:47

Smid den lille dims i fryseren ½ time ud igen-stil den tæt ved display unit, hvis den så viser stuetemp med det samme har du virkelig gjort et godt køb ( sattelit måling af den enkelte borgers stuetemp. ) ellers ombytning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 10:11

Nu har den "lille" dims så været UDE i nat - instrumenet viser STADIG den rigtige temperatur.

Så til nu er forsøgt:

Ude (da den har min/max kan jeg så sige den har været nede på 3.8 grad)
Inde
På en radiator
Tæt på hovedstation

Og i ALLE tilfælde viser den det rigtige....

Hvor faen får den signal fra.....

o.v.n.

Jeg har skam masser af disse "reklamegaver" - men de er dog ikke så smarte som denne

Jeg tror IKKE den indeholder en temperaturføler, men "blot" en radiomodtager der så får signalet et sted fra (tiden er fra Frankfurt)

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 08-10-08 10:25

Og hvordan ved den så hvor du bor?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 10:40

Ja se det er så lidt "tricky"

Jeg aner ikke hvordan sådan noget stads er bygget op....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-10-08 16:29

Du har vel en anden trådløs der bruger samme frekvens?

Den lille boks indeholder en temp-føler og en sender.
Displayet har så en modtager så den kan fange temp + en modtager til at fange Frankfurt

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-08 16:38

Kan du ikke stille den ind ti Lanzerote - for der kunne vi tænke os at holde lidt ferie, og det kunne være rart at vide noget om temp.

Det er altså bare en tempføler med radiosender til det store apparat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 16:41

Citat
Den lille boks indeholder en temp-føler og en sender.

Og så fortæl mig lige hvordan den kender udendørstemperaturen når den står INDE

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 16:48

Og den får ikke impuls fra en anden føler - det er lige konstateret ved at pille batterierne ud af den "lille" boks - så viser displayet --.--

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-10-08 16:50

Der sidder en lille reset knap på ude føler, sæt batterier i og tryk 3 sek så skulle den resette

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 16:59

Hvorfor skulle jeg resette - den virker jo

Knappen har da været brugt flere gange - bl.a. da jeg satte batterierne i igen....

Men den står stadig INDE og viser temperaturen UDENFOR

I øjeblikket 13.7 grader

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-08 17:00

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-10-08 17:05

Citat
Giv vejrstationen fred og ro til at udføre en præcis synkronisering - det tager 1-2 timer.

Det blir' ski da mere og mere mystisk, tror du kan sælge det og få mange penge for det

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-08 17:08

Din "hovedstation".................hvor er den placeret - i vinduet måske.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-10-08 17:15

Hen i Lidl
lån et nyt sæt -lille dims i deres fryser op igen når du har handlet ind ,hvis den så stadig viser temperaturen hjemme i din stue : Gå til øjenlægen eller opret en x-file

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 17:30

Ja lav bare grin - det er tilladt

Køleskab og fryser dur ikke - den vil ikke gennem metal - så viser den --.--

Et par minutter efter den igen kommer i lokalet viser den temperaturen UDENFOR... (efter 2 blink der viser den har kontakt)

Indetemperaturen har IKKE ændret sig.

Det ligger fast at den får dato og klokkeslet fra uret i Frankfurt - spørgsmålet er så om den får temp. samme sted fra - i så fald må disse "følere" jo være fra sat og sendt videre fra Frankfurt - men så er det vel kun en prognose

At den så passer er måske HELD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-08 18:40

Forslag:

Frankfurt sender klokkesignal og måske sender den også tempsignal (DK temp) men den holder jo ikke for der kan være koldere på udsatte steder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 19:06

Ja - det lige det jeg frygter....

Indtil videre har den passet med et andet udendørs (normalt termometer) - men det kan jo være held....

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-10-08 06:18

Rigtig forstået ?
lige efter den "lille" har været en tur i fryseren og ikke mere viser--.-- viser displayets udetemperatur felt så positiv og det samme som dit udendørskontroltermometer viser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-08 08:57

JA

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 21:59

Havde nær glemt spørgsmålet...

Gåden er løst...

Denne extra boks kan egentlig være hvor som helst - det er blot en radiomodtager - der er ingen føler i....

Tidssignalet sendes som sagt fra Frankfurt, MEN DET GØR UDETEMP. også

De får så igen signalet fra "Foreca" som igen får signalet fra danske vejrstationer

Så mere SPOTbestemt er det ikke - men der er MANGE målestationer i DK....

Venter lige med at lukke så alle deltagende kan se svaret

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 21-10-08 16:37

Tak for svaret marc43.

Ja - det gjorde den så næsten....

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-10-08 17:38

Hvis det er korrekt er det et imponerende billigt stykke elektronik den må jo så nødvendigvis indeholde en GPS sender så frankfurt kan finde ud af hvor den nærmeste DK målestalion er i forhold til dig og så vælge at at sende dennes temp til din modtager
aahhhh ka det no være rigtig !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-08 18:22

Dem der er solgt i DK får den Danske temp.

Så jeg spørger bare Refi på Kandu - hvilken temp. der er her i lokalområdet.
Og hvad gennemsnitsklokken er for tiden.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-10-08 18:29

Citat
Denne extra boks kan egentlig være hvor som helst - det er blot en radiomodtager - der er ingen føler i....

Tidssignalet sendes som sagt fra Frankfurt, MEN DET GØR UDETEMP. også

De får så igen signalet fra "Foreca" som igen får signalet fra danske vejrstationer

Ok hvis du tror på den, så tror jeg på Julemanden

mvh klaudi

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 22-10-08 08:18

Selv tak refi.