/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
MESSING BESLAG
Fra : jens-lyn
Vist : 1142 gange
85 point
Dato : 05-10-08 23:52

Kan man bøje gamle støbte messinggrebmed 'krommelurer', så de passer til skuffer med buede forstykker i en gammel kommode ? og hvordan ?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-10-08 08:06

Støbt messing kan ikke bøjes - det vil knække/brække.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 85 point
Dato : 06-10-08 08:29

Messing er en legering af kobber og zink. Det findes i mange forskellige blandingsforhold.

Nogle tåler meget deformering (patronmessing), noget ligner guld lidt (tombak) andet har gode støbeegenskaber. Det gode støbeblanding, tåler ikke meget deformation uden at knække.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 06-10-08 09:07

- kan det ikke bøjes ved opvarmning ?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-10-08 11:46

HAr du overvejet at kontakte en møbelsnedker med speciale i gamle møbler? De har nogle gange forskellige beslag.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 06-10-08 14:24

Jamen jeg har jo allerede beslagene, det er derfor jeg spørger om de kan bøjes så de passer til skuffe forstykkerne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-08 18:49

Jeg tror ikke det hjælper at varme på dem. Det er kun stål, som bliver blødt ve moderat opvarmning.
Er du helt sikker på at det er messing.
Bronce er finere , lettere at støbe, og bruges ikke sjældent til beslag.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 06-10-08 22:18

ja, det har tydeligvis farve som messing, -

Godkendelse af svar
Fra : jens-lyn

Dato : 14-10-08 10:40

Tak for svaret transor.