/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
lægtening af tag
Fra : jensogmumi
Vist : 7462 gange
25 point
Dato : 05-10-08 16:31

Jeg skal til at lægte taget men kan ikke finde nogle oplysninger om de nye regler om skruedimisioner .Jeg har tænkt mig at skrue lægterne fast (der skal tegl ovenpå) nu er mit spørgsmål.skal der 2 skruer pr samling og hvad med stød sætter man også 2 skruer der?????

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 05-10-08 16:47

jensogmumi

38 x 76 mm taglægter T1 godkendte kan skrues med 5 x 70 mm skruer et stk pr spær og stød hvis du vil bruge søm anbefales 31 x 80 galv. søm

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 05-10-08 16:48

jensogmumi

husk nu at måle lægteafstanden fra forkant til forkant, ikke noget med en afstandsklods mellem lægterne, vel

per

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 25 point
Dato : 05-10-08 19:29

og det passer så overhovedet ikke med de dimensioner på skruer og søm som der oplyses.
hvis du bruger sømpistol kræves der 2 stk 90 mm galvaniserede ringsøm i hvert sømsted.
med håndhammer kræves der specielle lægtesøm som købes på tømmerhandelen. det er nogle forbandet seje krabater at slå i.
oh hvis du endelig vil skrue dem på, skal du bruge 5 x 90 mm rusperte skruer. det er skruer der er specielt beregnet til udendørs brug. og de er ret dyre.
og lægterne hedder godt nok t1 lægter og målene er altså 56 x 73 mm.

tømreren

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-10-08 20:48

Spørg der hvor du køber teglene.
Køb en sømpistol
Hvis du vil skrue så husk at forbore i enderne.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-10-08 07:58

tømreren

t1 godkendte taglægter er 38 x 73 men kan svinge til 38 x 76 så knyt lige sylten TØMRER

per

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 06-10-08 15:21

jeps taglægter er 38*73
hilsen en anden tømrer

Godkendelse af svar
Fra : jensogmumi

Dato : 07-10-08 09:04

Tak for svaret trimare46.