/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hjemløse
Fra : jomfruane
Vist : 707 gange
300 point
Dato : 05-10-08 15:19

Hej der går to kære unger rundt og ser skræmte og tynde ud i vores gård.
Jeg har tænkt mig at se om jeg kan rede dem og er nået til at de ikke stikker af, men kan tales til på lidt afstand.

De er ikke tamme og jeg kan ikke finde ud af præcis hvor de holder til, men det ser ud til at de lever af affald - jeg antager derfor at de ikke hører til i en af lejlighederne.

Det er umuligt at sige noget om hvorvidt der er en mor inde i billedet, men jeg har kun set de to unger - og det de sidste to til tre uger.
Jeg har ikke erfaring med så små katte og gætter på de lige har fået den alder hvor moderen har strittet dem på porten, men kan nogen hjælpe mig med en måde at afgøre ca alderen på dem?

Min plan er at fodre dem de næste dage og så ellers få dem adopteret ind i gode hjem hurtigst muligt.

Gode råd er velkomne.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 05-10-08 15:32

Begynder du først at fodre dem, så vil de holde til hos dig.

At adoptere dem til "gode" hjem det tvivler jeg så lidt på, hvis du først tager dem til dig.

Du skriver selv at de ikke er tamme. Hvis jeg var dig ville jeg kontakte Kattens Værn

http://www.kattens-vaern.dk/

eller Inges Kattehjem

http://www.inges-kattehjem.dk/#Inges-Kattehjem

Du skal til en dyrlæge for at få en ca. alder.

Men det er sikkert killinger af en "vildkat"

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-10-08 15:37

Et godt hjem kunne også være hos mig, men jeg står i flytterod - alt virker dog bedre end gården...

Jeg har tidligere både købt to ungkatte hos kattens værn og afleveret en funden sommerhuskat. Jeg finder det dybt problematisk at alle kattene derfra får dårlig mave og vil derfor gerne undgå at blande dem ind i det.

Min bekymring med de to i gården, går på om jeg kommer til at tage dem fra moderen for tidligt og ja det må være en vildkats unger.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-10-08 19:22

Hvis kattene ikke er tamme er de sikkert forladt af deres mor og har derfor ikke lært normale katteadfærd.
Du vil ALDRIG få det man forsår ved "kæledyr" ud af katte som ikke har lært social opførsel gennem moderen.

Det bedste du kan gøre er at få dem indbragt til Inges kattehjem der afgør om de er egnet som kæledyr...ellers bør de aflives ....alt andet er synd for dyrene som hurtigt vil dø af sygdom/underernæring og i værste fald nå den kønsmodne alder hvor de selv sætter killinger i verden

Ziggy99

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 300 point
Dato : 05-10-08 19:36

Kender du "Gråzonen Københavns vildkatte? Et alternativ til Kattens værn og Inges kattehjem.
Det er muligt at kontakte dem pr mail. Mon ikke de kan rådgive dig i situationen...

Jeg kan rigtig godt forstå dit dilemma - er de for unge til at tage fra moderen, din flytning osv.

Håber du kan få nogle gode råd her:
http://www.vildkatte.dk/index2.htm

Held og lykke med misserne og med flytningen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-10-08 08:27

Super råd HelleBirgitte
Jeg kontakter dem på email.

Ja, det første man skal gøre ved den slags katte er at neutralisere dem.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 09-10-08 04:32

Hejsa

Har selv 3 killinger jeg opfostrer pt fordi at de har mistet moderen.. Deres alder kan du desværre ikke gætte på, da de har gået ude så længe uden den rette næring. Men da de kan gå, er de ihvertfald over 3 uger gamle. Så de er antageligt for syge, til at tage på. Men når du kan komme til dem, skal du gå til dyrelægen og købe noget modermælkserstatning, det er lidt dyrt, 175 kr ca for mad til dem i små 2-3 uger, de skal fodres med engangssprøjter, de kan dog godt genbruges, og giv dem lidt af gangen, ca 10-12 milliliter hver 4 time til du kan se om det er nok, du må endelig ikke give dem hvad de kan spise de første par dage, da det kan smadre deres maver, da de jo ikke har fået ordentligt mad. Sørg for at de også får ormekur, har du liggende til mennesker er det fint nok, en knvart tablet blandet evt i lidt mælk. nemmeste og billigste løsning. Efter de første par dage kan du stille og roligt sætte deres mængde af mælk op. når du kan se at deres afførring er normaliseret, for de vil sikkert ha meget tynd mave i den første tid, du kan evt vaske dem, men kun i shampoo til dyr, eller rent vand. Men du kan evt trække dem til dig med dåsemad, til voksne katte, men de må ikke få ret meget af det, så fang dem så snart at de er der.

Et godt kattehjem kan også være hos mig, vil gerne besvare evt spørgsmål, da jeg har taget mig af vildfarne katte og killinger i mange år efterhånden, så vil jeg meget gerne dele min erfaring, med dem der har behov for. Men jo der kan sagtens komme 2 dejlige kælne unger ud af det, hvis man bare gider tage sig af dem. De er lige nu bange, da det hele ikke er en situation, som de er i stand til at tage sig af.

Men skriv hvis du får brug for hjælp.. Og jeg vil forsøge at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-10-08 07:59

Du er en skat Trille!
Jeg har fået lov at komme lidt tættere på og kan se de må være mere end 8 uger - formodentlig mere. Den sorte har gode sunde øjne at se på - den grå har jeg desværre ikke set i fire dage nu.
Det er ikke lykkedes mig at servere mad for den endnu - den stikker af mens jeg henter det.

Jeg skriver mere senere.
KH Ane

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 09-10-08 09:20

Hej igen Ane..

Hvis det nu skulle lykkedes dig at fange dem, så tag for en sikkerheds skyld at give dem modermælkserstatning, om ikke andet så bare for lige at stabilisere deres maver, da man jo ikke ved hvor længe de har levet af gaden. Men det kan du hurtigt se om det er nødvendigt på deres afførring, er den tynd, har de brug for det, hvis den er normal er det ikke nødvendigt..

Men hvor kommer du fra, for er det i nærheden af hvor jeg bor, er du evt velkommen til at smide dem af her hos mig. Her vil de ihvertfald få et godt og kærligt hjem på landet.

Held og lykke..

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 21-10-08 08:04

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kattene er forsvundet desværre og jeg endte med at spørge et andet sted, men det var et godt råd.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-10-08 09:36

Selv tak - ja jeg syntes også det lyder som et seriøst sted. Håber der er nogen, som har taget sig af killingerne.