/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fald på tagrender
Fra : Kasper_Hviid
Vist : 10919 gange
200 point
Dato : 30-09-08 11:12

Jeg har fået monteret en zink-tagrende. Den viste sig dog at den havde lettere bagfald, det vil sige at vandet løb væk fra mit nedløb. Jeg vil lige påpege at ikke noget voldsomt fald på nogen måde. Der samler sig kun cirka 1 cm vand.

blikkenslageren der havde monteret tagrenden fortalte, at det ikke gjorde noget at der lå lidt vand, når det bare ikke var voldsomme mængder. Faktisk var 1 cm vand en fordel.

Jeg har surfet lidt på nettet, og har ikke kunne få det han sagde bekræftet. Jeg har fundet nogen steder hvor de skriver at man skal tjekke at der ikke er bagfald. Men de forholder sig ikke specifikt til 1 cm overskydende vand i tagrenden, som da i hvert fald ikke risikerer at skaber overløb.

Er der nogen der kan sige noget om betydningen af 1 cm vand i en ny zink-tagrende?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 30-09-08 11:18

Der skal ikke være bagfald...............
Nyeste metode som jeg har læst et sted er, at tagrenden bare skal være vandret.
Tagrenden kan sagtens tåle at der er vand i konstant

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 30-09-08 11:33

Tak for svaret, Eyvind

> Der skal ikke være bagfald...............
> Nyeste metode som jeg har læst et sted er, at tagrenden bare skal være vandret.

Okay! 1 cm vand er da vist lige så tæt på "vandret" som på "bagfald", syntes jeg.

> Tagrenden kan sagtens tåle at der er vand i konstant

Også zink? Jeg har læst at de bliver tæret af syreindholdet i regnvandet, men at nyere legeringer er bedre til at håndtere det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-09-08 11:41

Hvis det er zink, er det ikke en legering.

Alt andet lige sker korrosion hurtigst når overfladen er fugtig.

Men om der er en tynd fugthinde eller står vand er vist ligegyldigt.

Når der står 1 cm vand vil der i højere grad fastholdes tørre blade og andet vindbåren skidt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-09-08 11:45

Der skal normalt være ½ til 1 cm fald på en tagrende pr. m. det er fusk og han må lave det om uden beregning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-09-08 11:45

Det er såmænd mest i "dårlige" samlinger utæthederne kommer - og ikke midt på tagrenden.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-09-08 11:49

Det er ikke et spørgsmål om utætheder det er et spørgsmål om frost og møgsamling.
i frost vil 1 cm fryse mere og mere vand hvis temperaturen er nær 0 .DER SKAL VÆRE FALD.
håndværkerundskyldninger holder ikke.
Ring til producenten.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-09-08 12:26

En tagrende skal ikke have bagfald punktum. Hvis du har betalt for at få den sat op skal det rettes.

Derudover skal du stoppe med at bruge en håndværker der kan komme med så tåbelige forklaringer på dårligt udført arbejde hvor en opretning vil være ganske enkel at foretage.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-09-08 14:09

stig54, mit hus er 18 m langt. Vil det så sige, at der skal være et fald på mellem 9 og 18 cm? Det vil se forfærdeligt ud! Du tænker nok på fald væk fra huset for belægningssten!

Kasper_Hviid, du har givet vis ret i, at det er svært at finde noget om fald - selv fra håndværkere. Min gl. blikkenslager sagde, at en korrekt monteret tagrende er fra vandret til fald - og helst med fald - men ikke hvor meget. Det beror på flere ting.

Tagrenden skal have et fald mod afløbet, så det ikke "ser forkert ud" i forhold til huset, dvs. det skal have et æstetisk udseende i forhold til den øvrige del af ejendommen. Lav så meget fald du kan mod afløbet - uden det kan ses udefra dvs. at det ikke ser forkert ud.

Den eneste betydning faldet har er, at der så ikke kommer til at stå vand i tarenden.

Jeg har ca. 2½ cm fald i begge mine tagrender, på 18 m længde pr. side. De er altid tørre og rene. Jeg satte dem op for fire år siden, og har endnu ikke haft behov for at rense dem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-08 15:56

Montering af rendejern
For at vandet kan løbe til nedløbet, bør
renden monteres med et fald på ca. 2
mm pr. løbende meter. Dette fald
opnås ved at rendejernene bukkes på
forskellige punkter. Skal du f.eks.
sætte 6 meter tagrende op, skal du
bruge min. 7 rendejern, idet der skal 1
rendejern pr. max. 90 cm. Bukning af
rendejern kan med fordel foretages
med en Icopal rendejernsbukker.
Læg rendejernene som vist her.
Afmærk bukkepunkt på jern 1, der er
længst fra nedløb. Bukkepunktet er
15-20 mm over tappen. Afmærk så
bukkepunkt på rendejern tættest ved
nedløb. Træk en streg, så du har bukkepunkterne
for alle jern (anvend aldrig
blyant). Alle rendejern skal bukkes
i samme vinkel som taghældningen.
2. Skru nu de to yderste rendejern fast
i hver ende af taget.
Spænd en snor mellem de to jern, og
montér resterende rendejern efter
snoren. Kontrollér faldet med et vaterpas.

Herfra http://www.icopal.dk/upload/Products/545D2ABC24BE5965C12572580032CFB2/Aluzink_2012.pdf

Tagrender kan monteres vandret eller med et lille
fald mod nedløbsrørene. (ca. 2 mm pr. lb. meter).
Fald kan laves ved at tegne bukkemærkerne en
anelse skråt (se billedet). Lav et bukkemærke min.
10 mm fra bagkrogene.

herfra http://www.plastmo.dk/upload/montering_tagrender.pdf

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-09-08 16:37

det der med fald på tagrender var i gamle dage. nu om dage laver man ikke fald. hvisder er fald på en tagrende får man for høj strømningshastighed på vandet, og det giver for stor slitage på renden.det er der nogle klpge hoveder der har regnet ud, og så er det nok rigtigt.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 30-09-08 17:18

STIG 54

HVAD HAR DU SPIST IDAG STIG 1/2 - 1 CM FALD PR METER DU MÅ DA HAVE TAGET SKADE AF ET ELLER ANDET, LODDEVAND MÅSKE.

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 30-09-08 17:23

bibsamie: Arh, nu skal i tale pænt til hinaden!

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 30-09-08 17:25

Kasper_Hviid

OK HAN ER BARE ALTID SÅ F------ KLOG

PER

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 30-09-08 17:27

Kasper_Hviid

er det zink tagrender eller galvaniseret stål det er umiddelbart svært at se når det er monteret.

Zink er ca 3 gange så dyrt, og der er nogen der ikke er helt ærlige med det.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 30-09-08 17:30

Kasper_Hviid

har forøvrigt idag leveret og monteret 50 meter galvaniseret tagrende uden fald.

per

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 30-09-08 17:32

bibamie: Hm, det skulle være zink, men jeg aner ikke hvordan man skelner det ene fra det andet.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 30-09-08 17:38

Kasper_Hviid

det er umiddelbar svært at fortælle hvordan du ser forskel, hvis det er zinktagrender din VVser har lavet så skal de loddes, men du kan købe dem til samling med en spec. lim i tuber og patroner, der er en større vægtfylde i zinkrender me du ikke rigtig noget at sammenligne med, men er de loddet i samlingerne er der ingen tvivl om at det er zink, du kunne jo spørge VVSeren direkte, Plastmo leverer dem til at lime ligeså galvaniseret, sikkert størrelse 11.

per

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-09-08 19:00

mm.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-08 20:47

Er der forskel på hældningen, alt efter materialet

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 30-09-08 21:01

Det er loddet, så det må vel være zink!

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 30-09-08 21:15

Kasper_Hviid

Ok så er det sikkert Zink tagrender, de er som skrevet ca 3 gange så dyre som galvaniseret tagrender, disse er selvklart ikke af samme kvalitet, og holdbarhed som ægte Zink.

med hensyn til fald er det det samme.

mvh
per

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 02-10-08 15:59

Der sker intet ved at dine tagrender er udformet som de er.....
Tænk bare på de gamle frede bygninger, hvor tagrenderne bugter sig op og ned.
Tagrenderne tager ikke skade af den ene cm. vand, ej heller ikke når det fryser.
Eneste "problem" med bagfald er som tidligere nævnt, at de samler blade mm. op.

Hilsen Gasmande2
(Uddannet blikkenslager)

Godkendelse af svar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 02-10-08 21:41

Tak for svaret, Eyvind.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 19-06-10 13:19

Noget i denne forbindelse:
Monterer man rendejern over eller under lægte. Dvs. på spårene ?

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 19-06-10 13:20

Sorry: spærene !