/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Compaq 506EA og XP
Fra : Zonet
Vist : 593 gange
90 point
Dato : 25-09-08 19:22

Hej jeg har en Compaq Presario 506EA med Windows Vista Home Premium og følgende hardware..
Optiarc DVD RW AD-7530A ATA Device
AMD Turion(tm) 64 X2 Mobile Technology TL-50
NVIDIA GeForce Go 6100
Broadcom 802.11g (netværkskort)
NVIDIA nForce Networking Controller VLAN 0011 (netværkskort)
HDAUDIO Soft Data Fax Modem with SmartCP
High Definition Audio
+ Coprosessor

Jeg ønsker at installere Windows XP på maskinen, men Xp kan ikke finde halvdelen af driverne,
især High Def. Audio, Coprocessor, Geforce, og DVD drev har enorme problemer..

Håber der er nogen der kender en måde at få det til at fungere på...

MVH
Michael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-08 19:57

Din mulighed ligger nok i at gå på de forskellige hardwares hjemmesider og se om der er andre drivere.....

Før eller siden ER det slut med XP....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-08 20:13

<Leve Christiania og XP>

Har du prøvet her:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=3387704&lc=da&cc=dk&dlc=da&lang=da&cc=dk

læg mærke til om det er 32 eller 64 din comp. har.

Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 25-09-08 21:58

Jeg har prøvet at søge alle mulige steder for at finde de passende drivers, men der er bare ikke rigtig noget af det der virker, og ja XP er desværre ved at dø, men vil nu gerne holde det bevaret bare lidt endnu,( lige så vel som Christiania bør forblive)
Problemet er, at hp/compaq ikke har udgivet de nødvendige drivers. og tilsyneladende har NVIDIA heller ikke udgivet noget til lige netop mit grafikkort..
og ja det er så en lille mangel på min info, men jeg bruger 32bit styresystem..
og det Win XP Pro jeg vil installere...

MVH
Michael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 06:47

Der er ikke så mange andre muligheder end at prøve sig frem....

Det næste problem bliver så at selvom du finder en "uorginal" driver er det slet ikke sikkert systemet vil lade dig installere den...

XP er ikke beregnet til "nye" komputere.... At det så virker på de fleste (men desværre ikke alle) er så en anden sag...

Det var nok noget du skulle have taget højde for inden.

Alternativt kan du jo skifte noget af hardwaren til "ældre" modeller....

Endelig lige dette....

Hvad har du imod Vista - den kører da efterhånden udmærket

Og den forsvinder også snart...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-08 10:23
Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 26-09-08 12:01

Hej refi
ja jeg tror desværre du har ret, men det var ikke lige det jeg tænkte på da jeg købte maskinen, for jeg regnede egentlig med vista ville klare sig bedre..
Hvilket det jo af udviklingsmæssige årsager også gør. Men det jeg har imod det, er at det kræver så utrolig meget af systemet, og seneste tests viser også at et normalt vista system er ca 2x langsommere end XP i ydeevne, jeg har deaktiveret defender, og en masse andre forskeliige funktioner fra vista, bla. visuelle effekter, jeg har sat opløsningen ned, og farvedybden har jeg sat til 16bit, for at se om det kører hurtigere, hvilket det egentlig også gør, og ja alt i alt kører mit system, ret så hurtigt, men det bare ret skidt at maskinen ikke engang kan spille et spil som Need for Speed Most Wanted uden at gå helt i selvsving..
Jeg havde tidligere en pc, med XP, 256mb Ati grafikkort, 3.2ghz Intel Celeron CPU, 1gb ram, og ja den kunne spille det spil på næsten maksimum,..
Forventer ikke nødvendigvis den nye kan spille på maksimum, da det jo er en bærbar, men ville da gerne have den skulle kunne spille det på minimum ihvertfald...
---
og Eyvind nej, eller jo, du har ret i at nogle af de manglende drivers ligger på hp's side, men det er langt fra alt det nødvendige...

MVH
Michael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 12:42

At det er en notebook gør ikke sagen nemmere - de motherboards er bygget specielt til den konfiguration der er på maskinen....

Derfor er det også kun ganske få der stadig kan leveres valgfrit med XP eller Vista....

Bærbare er SLET IKKE beregnet til spil

At nogen kan er så noget andet - men så krævende spil skal på en ordentlig maskine...

Nu har du ikke skrevet noget om Ram på den nye - men 2 Gb hvis Vista skal køre ordentligt med det hele.....

256mb kommer du ingen vegne med idag

Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 26-09-08 13:04

hehe nej men det er stadig noget underligt noget at den bare ingenting kan spille,
selvfølgelig en bærbar ikke lige just lavet for spillere-

Men nej idag skal man godt nok have nogle meget kraftige pcer for at kunne følge bare nogenlunde med..
Men egentlig også kun sådan nogle halv-gamle spil jeg ville spille på den..men min bærbare har 1gb ram og 1gb readyboost..

MVH
Michael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 14:14

Det readyboost gir jeg ikke 5 flade ører for

http://www.pcworld.dk/art/8448?op=print

Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 26-09-08 14:16

nej du kan have ret i readyboost ikke ligefrem gør det helt store,
men det har da fået min experience index score fra 2.4 op til 3.0 så lidt gør det da,
og min computer kører også en anelse hurtigere,
men alt i alt ikke den vilde forskel.....

MVH
Michael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 14:20

Bruger du notebooken "til det den er beregnet til" er det såmænd også ram nok

Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 26-09-08 14:23

Tja men jeg bruger den primært, til at høre musik og sådan lidt internet arbejde...

Men sommetider kan det da være meget sjovt med at lille spil eller to ;)

MVH
Michael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 14:28

Ludo

Det kan den garanteret klare

Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 26-09-08 14:33

haha...
tja men det måtte nu gerne være lidt mere end bare et spil Ludo :D haha

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 90 point
Dato : 26-09-08 14:44

Der er sikkert også mange andre - bare ikke de "krævende" grafikspil....

Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 26-09-08 14:46

tja men jeg må nok se på en ny pc, af den stationære slags..
men jeg lukker spørgsmålet nu, og da du har været mest behjælpelig, får du points..

MVH
Michael

Godkendelse af svar
Fra : Zonet

Dato : 26-09-08 14:46

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 14:48

Selv tak...

Beklager udfaldet...