/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
MOMS regnskab
Fra : gr8
Vist : 777 gange
25 point
Dato : 24-09-08 13:29

Jeg er blevet selvstændig og skal til at lave mit første moms regnskab her til d. 30/9.08

Hvad skal jeg gøre?

Har købt følgende:

Webside: 322.50 kr moms: 64,50 kr

Organisation medlemskab: 1.132 kr moms 226,50 kr

Materiale: 815 kr moms: 163 kr

Bærbar: 4.083,53 kr Moms 816,71 kr

Det er varer med moms som jeg har købt, hvordan skal jeg indberette det til moms regnskab?

Så har jeg købt mobil af en privat person samt forsikring, kan det overhoved trækkes fra og hvordan trækker jeg det fra så?

TAK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-08 13:59

Hvis det er de eneste 4 bilag - så læg du bare tallene sammen og gem regningerne....

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 35 point
Dato : 24-09-08 14:05

Alt der vedrører og indgår i virksom kan trækkes fra i moms. Du har køb moms og salgs moms. Hvid du har købt for mere end du har solgt for, for du diff. udbetalt.

Dvs. du skal indberette salgstallene/momsen for henholdsvis køb og salg! Du kan tilmelde dig, så du indberetter over nettet, det er det nemmeste.

Husk iøvrigt, at du ikke behøver at være momsreg. ved salg/omsætning på max 49.999 kr., men godt MÅ være det. Det kan være en fordel at have et momsnr. da man så kan handle som erhverv = flere steder.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-09-08 14:43

og en tilføjelse, derer ikek moms på forsikringer

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-09-08 16:52

Moms på organisations medlemskab ????

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 24-09-08 21:10

Du kan ikke trække momsen fra køb fra private mennesker.

Kommentar
Fra : azkp91

Dato : 25-09-08 10:32

alt der har relation til dit firma og er momset kan du trække fra. Du skal tilmelde dig til moms og skat i din kommune, men bed om konsulent besøg det er det sikreste fordi så får du et korrekt svar.
Du skal opgøre den moms du får ind ved salg og så derfra fratrække købs momsen således at du kun indbetaler differencen. Husk at oprette en konto specielt til moms og skat det hjælper banken dig med, så du altid har penge til skat og moms og få så en nemkonto i dit firmanavn. Find en bogholder på nettet, og lad vedkommende sørge for regnskab og indbetaling til skat og momsen. men brug skattekonsulenten det gør du klogt i og det koster ikke noget.
hilsen azkp91

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-09-08 14:01

"Du skal tilmelde dig til moms og skat i din kommune"

Gælder det også her flere år efter at told og skat er flyttet ud af kommunalt regi ?

Godkendelse af svar
Fra : gr8

Dato : 08-10-08 13:03

Tak for svaret alka.