/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Supergær!
Fra : Tanjapigen
Vist : 3676 gange
20 point
Dato : 22-09-08 20:22

HJÆLP!!!

Jeg søger information om hvor jeg kan købe "Supergær"...
Har blandt andet læst om det herinde, i en anden tråd angående æblebrændevin.

Jeg ved det før har kunnet købes i Matas, men de sælger det desværre ikke længere.
Det skulle være en speciel pakning med salte og mineraler også...

Håber virkelig nogen kan hjælpe da jeg forgæves har googlet og googlet...

Venligst
Tanja.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-09-08 21:35

Alm gær kan gøres super ved en blanding af salt og sukker Har du prøvet at tage en pakke gær og så putte lidt salt og sukker på ?? Det smelter og bliver til vædske

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-09-08 21:43

Lige nu har jeg forberedt en stor ballon rødvin, og fyldt vingær i. I den forbindelse var jeg på hjemmesiden VINØL, hvor man kan købe næsten alt til hjemmebrygning, så her har du linket:
http://shop.vinolhobby.dk/pl/GÆRTYPER_Turbogær_88.aspx
Ser at Turbogær også er til de stærkere sorter af brygningenskunst, så mon ikke det er dét du søger?
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-09-08 21:56

Det var måske i et tidligere spørgsmål du havde læst om SUPERGÆREN. Men det fremgår ikke noget udover navnet.
http://www.kandu.dk/spg51115.aspx
MVH Akle

Kommentar
Fra : Tanjapigen

Dato : 22-09-08 22:09

Hejsa!
Tusind tak for jeres svar!!!
Jeg har været ved at kigge på Vinøls side, men så vidt jeg kan se kan det "Turbogær" kun lave op til 18%...
Dette gær er ikke til mig, men til mine de gamle, som laver brændevin (snaps osv)...
De har før kunnet købe "Supergær" i Matas, som så desværre ikke forhandler det mere. Derfor håbede jeg nogen herinde kunne hjælpe med hvor jeg kunne finde et lignende produkt...
Jeg har ærlig talt, ikke en fløjtendes fis forstand på dette, og håber derfor at kunne få lidt hjælp herfra..
Og ja, det var i en tidligere tråd jeg havde læst at andre havde skrevet om "Supergær". Derfor håbede jeg at nogen vidste hvor netop dette kunne købes...
Jeg har forgæves søgt på både norske og tyske sider, men fatter minus..
HJÆÆÆÆLP PLEASE!!!
Tanja.

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 22-09-08 23:31

Du kan ikke få gær der kommer højre op i % da gæren dør jeg tror ikke at der er nogen supergær, % bestemmes af sukker mængden og ikke gæren

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-09-08 23:44

super gær det lyder sjovt.
Gær består kun af baktier ik ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-09-08 11:01

Gæring er i biologien en betegnelse for delvis forbrænding af et næringsstof i levende celler.
Det kan f. eks være encellelle svampes s alkoholgæring af monosakkerid, eller eddikesyrebakteriers gæring af alkohol til eddikesyre..
Der er også gærsvampe som kan forgære almindeligt rørsukker ( melis) , eller polysakkarid (stivelse).
De sidske bruges til vin , øl og brødbagning.

Der er ingen bakterier, som laver alkohol, på velsmagende måde.

Jeg har en mistanke om at omtalte turbogær ikke er levende gær, men et kunstigt enzym, som omdanner sukker til alkohol.

Det tror jeg ikke kan give en velsmagende vin, men det må være godt når det bare gælder om at lave noget , man kan destillere sprit af.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 20-12-08 08:38

Som gammel bagersvend må jeg lige bryde ind....
Går er en rendyrket bakterie, hvis du omkranser gæren med salt, så dør den, sukker er gærens mad.
Når du kommer gær i et badværk, så skal du bruge gæren til at få brødet til at raske ( hæve )det klarer gæren for dig, og det gør den i kraft af, at du har givet den noget sukker, saltet bruges kun til at fremhæve smagen, når du så er færdig med din dej, så skal den slåes op, ( formes ) og derefter hæve igen her bruger dejen også sukker, og IKKE SALT, når du så sætter dit brød i ovnen, så dør gærsellerne ved 60 grader, resten af det sukker der er tilbage i dejen, det bruges nu udelukkende til at give brødet farve..
Nu er jeg godt klar over at du ikke skal hen og bage, men det her er en vigtig viden, når man arbejder med gær, så forstår man bedre, hvad man har gjort galt, når det hele er klasket sammen..

Hej