/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Omstillingsanlæg
Fra : omstilling
Vist : 410 gange
20 point
Dato : 19-09-08 10:05

Hej,

Vi er en lille forening (10 ansatte), der har fået problemer med vores omstillingsanlæg efter skift af adsl-forbindelse.

Det er et gammelt omstillingsanlæg (altså ikke IP) af systemet Danmark. I sin tid installeret af KTAS, men TDC vil ikke længere røre det med en ildtang.

For nylig fik vi ny adsl-linje, der blev lagt på vores hovednummer. I samme øjeblik holdt omstillingsanlæget op med at virke.

Vi fik derfor lagt adsl'en over på en bærelinje, så den forsvandt fra hovednummeret, men lige meget hjalp det - omstillingsanlægget virker ikke, og man kan ikke tage telefonen fra 'hovedtelefonen' (den ringer, men er helt død, og reagerer ikke på at røret løftes, og nej, der er ikke selve telefonen, der fejler noget).

Man kan godt trække indgående opkald ind fra andre telefoner, når telefonen ringer og stille om til de øvrige telefoner, men hovedtelefonen med omstillingsbordet virker ikke. Der er lys i det, men trykker man på en knap blinker alt og der er ingen respons.

TDC vil kun hjælpe os ved at tilbyde salg af et nyt IP-omstillingsanlæg, men det er dyrt. Er der nogen, der har en ide til, hvad man kan gøre for at få det gamle omstillingsanlæg til at virke? Eller er der evt. nogen, der kender en elektriker eller anden fagmand, der ville kende til det gamle system?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-09-08 11:32

Det anlæg er til lodsepladsen,
det vil koste for meget at bare prøve
med funtioner og tilpasning til ADSL.
Det kan kræve konstruksændringer som
i praktiken er lig med et nyt anlæg.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-09-08 15:05

Jeg vil sige det samme som Teil, udviklingen går så hurtigt i dag at sådan en omstilling er helt forældet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-09-08 17:59

Hvordan er det tilsluttet telefonnettet?
Køre den ind over et skillefilter (net/tlf)
Hvordan virker det, hvis det kobles fra telenettet, virker det så normalt på alle lokallinier?

Kommentar
Fra : omstilling

Dato : 22-09-08 07:49

Omstillingsbordet har sin egen telefonindgang i væggen (klikstik), hvor det samtidig får strøm fra. Hvis omstillingsbordet sættes i et andet stik, der også tilhører hovednummeret, får det ikke strøm og duer slet ikke. Er omstillingsbordet ikke sat i stik, kan man godt ringe internt, men telefonopkald til foreningen registreres ikke.

Der er ikke længere skillefilter på. Det var der, da adsl'en var tilkoblet via hovednummeret. Her kunne omstillingsbordet, der var tilkoblet skillefilteret, ikke få strøm og duede derfor ikke. Har du nogle ideer til, hvad der kan være galt/hvad man kan gøre?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-09-08 20:51

Er der ikke mulighed for tilslutning af extern strømforsyning?

Kommentar
Fra : omstilling

Dato : 23-09-08 08:29

Ikke umiddelbart. Der er kun to stik-muligheder i omstillingsbordet, nemlig en til telefonen og en til stikket i væggen.