/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Fyret - efterløn - selvstændig
Fra : heseda
Vist : 621 gange
300 point
Dato : 18-09-08 22:23

Jeg er blevet opsagt til 310309. Jeg er på daværende tidspunkt 56 og har betalt til efterløn i 20 år, som fuldtids medarbejder. Er medlem af A-kasse.
Jeg er pt. ikke på fuld tid ( 20 timer/uge), men fuldtidsforsikret.
Spørgsmål 1: Hvordan forholder det sig med efterlønnen- hvis jeg bliver selvstændig fra 310309- og stadig betaler til efterlønnen,indtil jeg bliver 60?
Spørgsmål 2: hvordan forholder det sig med efterlønnen - hvis jeg fortsætter som selvstændig indtil 65??
NB. Har stadig ikke fåer svar fra min A-kasse. Kan Du??

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 310 point
Dato : 18-09-08 22:25
Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-09-08 23:36

Hvis du fortsætter med at betale til din A-kasse så vil du ikke være anderledes stillet i forhold til efterløn end hvis du er almindelig lønmodtager.

Hvis du fortsætter indtil du er er 65 så rygger du direkte på Folkepension men vil fra du er 63 og frem få nogle store skatte fordele der stadig gør det til en klar gevinst at være tilmeldt efterlønsordningen.

Men sørg for at rykke for et klart og entydigt svar fra din A-kasse.

PS hvis du starter op som selvstændig ville det måske være en god ide at skifte over til ASE der har specialiseret sig i at være A-kasse for selvstændige.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-09-08 09:10

Som Thomas.Haugaard skriver, er der som udgangspunkt ingen forskel i forhold til efterløn som selvstændig og som lønmodtager, MEN, som selvstændig skal man være MEGET opmærksom på, at der er meget skrappe regler for at være selvstændig og arbejdstimer- dokumentation!!!

Godkendelse af svar
Fra : heseda

Dato : 28-09-08 23:18

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-09-08 23:38

Selv tak