/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Hvad kan trækkes fra i skat?
Fra : gr8
Vist : 3806 gange
25 point
Dato : 18-09-08 22:17

Jeg er netop blevet selvstændig og har fået SE nr.,

1) Findes der en liste et eller andet sted hvor der står hvad man kan trække fra og hvilket sats der kan trækkes fra?

Jeg har ikke råd/lyst til en revisor ligenu og derfor spørger jeg her.

2) Hvor ofte skal jeg aflevere regnskab til skat?

3) Er der noget sted hvor man kan få hjælp til at lave det regnskab som skal afleveres til skat, da jeg selv gerne vil lære det så man ikke er afhængig af en revisor.

Alt hjælp er velkommen ;)

TAKKKKK

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-09-08 22:23

Har du ikke mulighed for at tage et kursus for selvstændige om regnskab? Det foresvæver mig at Teknologisk kører et for iværksættere. Og VUC kører regnskabskurser/virksomhedskurser og måske AMU, Handelsskoler, Aftenskoler

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 18-09-08 22:30

Jeg er netop blevet selvstændig og har fået SE nr.,

1) Findes der en liste et eller andet sted hvor der står hvad man kan trække fra og hvilket sats der kan trækkes fra?ja kig i ligningsvejledningerne, men man skal jo lære hvad man skal kigge efter....
Jeg har ikke råd/lyst til en revisor ligenu og derfor spørger jeg her.

måske snyder du dig selv eller evt. skat. en revisor kan oftest hurtigt betale sig.

2) Hvor ofte skal jeg aflevere regnskab til skat?

kommer an på type virksomhed. hvis du har under 10 ansatte, omsætning under 300.000 og balancen under 2 mio så aldrig, med mindre de forespørger efter det.
regnskabet skal dog være klar så du kan udfylde den udvidede selvangivelse 1/7

3) Er der noget sted hvor man kan få hjælp til at lave det regnskab som skal afleveres til skat, da jeg selv gerne vil lære det så man ikke er afhængig af en revisor.

regnskab kursus, samt div. hjemmesider.

Alt hjælp er velkommen ;)

TAKKKKK

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 12 point
Dato : 19-09-08 05:54

Nu ved jeg ikke hvilken slags firma du har startet op.
Man kan ikke liste op hvad der kan trækkes fra. Generelt små indkøb af inventat m.m. kan fratrækket det samme år. Andre større ting skal afskrives over flere år. Har du kontor hjemme i dit hus kan du fratrække noget til husleje. Udgifter til forsikring, telefon m.m. kan fratrækkes.

Du skal ikke afleverer regnskab til skat. Du skal nogle enkelte tal fra dit regnskab til selvangivelsen. Du skal også huske momsregnskab som du nok i starten skal betale 2. gange årligt. Dette er hvis din omsætning er under 1 mil. årligt (hvis jeg husker rigtigt).

Hvis du slet ikke kender noget til regnskab, så tag evt. noget på aftenskole. Der er gratis rergnskabsprogrammer at hentet på nettet som kan opfylde dine behov. Du kan også bruge et par kroner og købe et prof. program som Concorde.

En revisor er skide dyr. Selv om du selv laver dine daglige bogføringer kan du let komme af med 25.000-30.000 kr årligt. Jeg har selv startet firma for 24 år siden uden revisior.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-09-08 09:02
Kommentar
Fra : azkp91

Dato : 19-09-08 11:25

mes hensyn til skat og moms får du den bedste vejledning fra skat og moms konsulenten. Kontakt ham der arbejder i dit område. Vi er også lige startet og vi havde megen glæde af hans besøg, en mere nøjagtig rådgiver kan du ikke få. Han kan muligvis henvise dig til forskellige regnskabs programmer som han kender og ved at skat aksepterer.Han kan også råde dig hvis du skal købe en varebil ell.lign.. Husk at oprette en menkonto i banken og en konto for skat og moms. Følg det op med den % du betaler i skat efter moms og sæt begge dele ind på kontoen, så kommer du ikke i klemme m.h.t. likviditet. Når det er indsat er resten dit , til dig selv og virksomheds udgifter. Søg hjælp hos SogE via dit cvr. nr.. Kontakt en bogholder der fører dit daglige regnskab og holder a`jour med skat og moms. Et sådan bogføringsfirma har vi engageret og det hat vi ikke fortrudt. Du kan sikkert finde mange af disse firmaer eller spørg om der er nogen i din omgangskreds der kender til et sådant firma

Godkendelse af svar
Fra : gr8

Dato : 21-09-08 16:23

Tak for svaret hawaii7.

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 16-03-09 16:19

Et kursus på VUC (iværsætterkursus) Efterfølgende et regnskabskursus det skader ikke !!!!her får du også svar på mange af dine spørgsmål !!!!

Jeg er startet for 1 1/2 år siden
Jeg købte et regnskabsprogram til 2000 kr (aner ikke om det er dyrt eller billigt),det hedder suma sumarum
kanon let at komme igang med ,og jeg har ikke en skid forstand på det ,men det behøver man heller ikke for den klare det hele selv.

Der skal lige siges at jeg har en revisor på !!!!han hennemgår moms og årsregnskab, det gav jeg 2000 kr for og det er for 1 1/2 år +han ordner skatten .Så er der ikke noget at komme efter!!!

Mvh Ymot

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 16-03-09 16:21

og foresten skal der aflevers moms hvert kvartal ind til du har haft firmaet i 2år så bliver det halv års moms