/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Fedtpletter på fyrretræsgulv
Fra : Yago
Vist : 1201 gange
20 point
Dato : 15-03-03 09:07

Jeg har til min ærgelse fundet ud af at jeg har nogle store fedt pletter på mit fyrretræsgulv, så jeg ville høre om der var nogen der vidste hvordan man får dem af??? For de vil ikke gå af med almindelige sæbespåner!!

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 15-03-03 11:54

Har du prøvet med at lægge et par lag køkkenrulle over pletten og varm fedtpletten op i papirer med et godt lunken strygejern. Det virker ved stearin, så jeg er sikker på det også gør det med fedtpletter. Det var jo det nemmeste, at undgå kemikalier og sandpapir.
Prøv rådet. Tryk lidt hård med strygejernet, og kig til pletten af og til og hold en pause, hvis du føler gulvet bliver faretruende varm.

Held og lykke
dk93

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 15-03-03 11:58

Hej har du prøvet med brun sæbe det skulle også være godt.

hej fra fjordglimt

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 15-03-03 12:04

FI anbefaler Pibeler: http://www.fi.dk/hjemmet/rengoering/materialer_inventar/ubehandlet_trae/
Et andet sted jeg lige kiggede IDE Møbler http://www.idemoebler.dk/sw1831.asp
anbefaler man at bruge renset benzin og meget fin sandpapir bag efter, da træet rejser sig lidt ved denne behandling.

Så er det bare igang :)
dk93

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-03-03 18:24

Aldrig og jeg gentager ALDRIG brun sæbe på trægulve. Sæbespåner eller specialsæbe til trægulve. Og ellers- kan jeg kun give dk93 ret, prøv med strygejernet eller benzin og sandpapir.
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : johnep

Dato : 22-06-03 00:37

Det er rigtigt som mango skriver du må aldrig bruge brun sæbe på fyr
jeg har også haft problemet det blev fjernet med eddikesyre som skal
tørres af med rigeligt vand
husk at bruge hansker

Kommentar
Fra : summer

Dato : 22-06-03 09:16

Yago har du fået pletten fjernet, ellers er du da en tålmodig sjæl.
Giv lige et pip fra dig om hvordan det går.

mvh
summer