/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Frivilligt forlig
Fra : Xome
Vist : 542 gange
20 point
Dato : 15-09-08 11:35

Der er- for lidt under 10 år siden- underskrevet et frivilligt forlig med Telefirmaet Sonofon. Dette gik fra vor side i glemmebogen, og vi har intet hørt fra ovennævnte kreditor i disse forløbne- næsten 10 år.

Kravet er åbenbart "solgt" til et inkassofirma, som nu melder sig på banen med kravet + diverse omkostninger.

Spørgsmål: Er vi pligtige at betale, selv om vi intet har hørt fra kreditor- eller kreditors stedfortrædere- i alle disse år?

Normalt, skal et krav vel anmeldes (rykkes for) mindst en gang om året, men gælder dette også, når et frivilligt forlig er underskrevet (For 9 år og 11 måneder siden) ?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-09-08 11:41
Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-09-08 11:48

Desværre er kravet højest sandsynlig ikke gået tabt.

Før 1/1 2008 galdt der en 20 årig forældelsesfrist for krav i henhold til frivillige forlig. Med den nye forældelseslov er dette dog nedsat til 10 år for så vidt angår krav der er opstået efter 1/1 2008. Frem til 1/1 2011 gælder den gamle forældelsesfrist, og dit forlig med Sonofon er således ikke forældet.

Der er ikke noget krav om, at man skal rykke for sit tilgodehavende mindst en gang om året. Efter de nye regler afbrydes forældesesfristen af at du anerkender beløbet eller kravet indbringes for fogedretten. Så du må forvente, at kravet vil blive overgivet til fogedretten med henblik på inddrivelse inden 1/1-2011.

Der er for nylig afsagt nogle domme, der har afvist en kreditors krav, idet man har ment, at kreditor har været for passiv. Der har dog været tale om krav, der lå væsentlig tættere på 20 års-grænsen, så jeg mener ikke, at disse domme er relevante her.

Medmindre du kan slå en handel af med dem om betaling af et mindre beløb, så er det nok bare om at komme i gang med at betale, da der hele tiden løber omkostninger på, som du skal betale.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-09-08 11:50

Ja - forældelsesfristen var for gæld som du har erkendt ('frivilligt forlig') 20 år. Den er ganske vist blevet nedsat til 10 år, men ved at kræve dem betalt nu har kreditor sit på det tørre. Du må slippe slanterne.

PS: Hvis de ikke har rykket for renter i mellemtiden, så skal du ikke betale renter for alle næsten 10 år.

Du finder mange redegørelser ved at google 'forældelse gæld'

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-08 11:50

Prøv at læse i dette link, vedr. forældelse af gæld --- det er for langt til at kopierer ind her

http://www.familieadvokat.dk/Emner/647.html

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-09-08 11:52

@Henrikkrebs - Det er absolut helt relevant at få med, at der kun kan opkræves renter 5 år tilbage.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-09-08 11:53

Lad være med at lægger for meget vægt på Familieadvokatens artikel. Den er forældet, idet der er kommet nye forældelsesregler pr. 1/1-2008

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-08 12:03

RyeJensen, godt du så det, jeg havde selv overset, at det var de gamle regler

De nye regler skulle så være her http://www.de.dk/Bladet/December+2007/Nye+regler+om+for%C3%A6ldelse+af+fordringer.htm

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 15-09-08 21:54

Fordringer af den slags, der efter det oplyste er solgt til et inkassofirma, handles oftest til en lav kurs, måske kurs 5 eller 10, dvs. måske 5 eller 10 % af pålydende. Du skal jo huske, at beløbet er afskrevet som tabt af denb oprindelige kreditor. Inkassofirmaet tager så besværet med at se, om der kan vrides nogle håndører ud af den person (dig), der var opgivet af den oprindelige kreditor (Sonofon). En masse af disse sager får inkassofirmaet slet ikke penge hjem på, så hvis du kan tilbyde et mindre beløb, vil de måske sige ja. Forklar dem, at du ikke har en chance for at betale fordringen, men at din bank (eller en anden) er villig til at låne dig 10 % af beløbet for at få denne klatgæld ud af verden. Måske får du lov at slippe med den brøkdel. Men det kan selvfølgelig også være, at inkassofirmaet er nogle bisser, og så er de ikke så lette at ryste af.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 15-09-08 22:53

Kan ikke lade være med at komme med dette indlæg.
Ser ofte her på Kandu, at nogle spørger.Hvordan slipper jeg for at betale min gæld.Hvert gang er jeg ved at brække mig over at nogle ikke vil betale hvad de skylder andre.Hvem kommer til at betale det,jo det gør de som også betaler deres egne regninger.
Hvad med at sætte tæring efter næring.
Xome du skriver du indgik et forlig med Sonofon for næsten 10 år siden. I dnne forlig gik du sikkert med til at afdrage et hvist beløb hvert måned.Dette forlig har du sikkert ikke overholdt, siden du skriver det var gået i glemmebogen.Et gæt fra min side. Hvis du ikke indgik en afdragsordning med din kreditor, kunne de ligesågodt havde eftergiver dig din gæld??.Jeg er ikke kold og kynisk,ved godt man kan komme ud for omstændigheder man ikke selv er herrer over.Hvis jeg skyldte nogen penge, ville jeg ikke kunne sove om natten.Du siger det næsten var gået i glemme bogen. Sandheden er nok. Du har ikke lyst til at betale. 10 år og du har intet foretaget dig.Tak for kaffe