/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
sygepenge til løsarbejder ????
Fra : jlfs
Vist : 6716 gange
40 point
Dato : 11-09-08 14:41

Jeg håber nogen har tid og lyst til at hjælpe mig
Jeg har været ansat som servicemedarbejder siden 21 juni 2008. Desværre bliver jeg syg med blindtarmsbetændelse, og må opereres. Det bliver til 10 sygedage i alt, fra d. 4 juli til og med d. 14 juli 2008. Jeg er ansat som løsarbejder, men har dog en vagtplan, og hvor jeg skulle have været på arbejde de 9 dage ud 10. Inden jeg blev syg, havde jeg haft 94 timer. Nu er mit spørgsmål så, om ikke jeg er berettiget til sygepenge ?? Der står i min kontrakt at sygedagpengeloven er gældende.
Jeg håber der er nogen der ude, der har lidt bedre forstand på det end jeg, og som vil hjælpe, og evt. fortælle mig hvor jeg kan finde regler for sådan noget henne.

Med venlig hilsen
jlfs

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 15:27

§ 3. Lønmodtagere, som ikke får udbetalt fuld løn under sygdom, har ret til dagpenge fra arbejdsgiveren, hvis de

1) har været ansat i de sidste 8 uger før fraværet hos den pågældende arbejdsgiver og

2) i denne periode har været beskæftiget hos arbejdsgiveren i mindst 74 timer.

Stk. 2. Har lønmodtageren tidligere været beskæftiget hos den nuværende arbejdsgiver, og udgør den samlede beskæftigelse hos denne mindst 74 timer inden for de sidste 8 uger, gælder betingelsen i stk. 1, nr. 1, dog ikke.

Stk. 3. Retten til dagpenge fra arbejdsgiveren gælder, uanset om ansættelsen ophører inden for de første 2 uger, fra 1. fraværsdag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 15:28

Citat
Nu er mit spørgsmål så, om ikke jeg er berettiget til sygepenge ??

JO

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 15:29

Hov NEJ....

Du har IKKE været ansat i 8 uger....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 15:31

Men måske fra kommunen...

Kommer an på tidlige beskæftigelse....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-08 16:15

Din arbejdsgiver skulle have givet dig en blanket som skal udfyldes og derefter sendes til kommunen (til sygedagpengeansøgning).

For det er dem der skal betale dine sygedagpenge når du ikke har været ansat i længere tid.

Tror dog det kræver, at man er dagpengeberettiget medlem af en A.kasse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 16:20

Citat
Tror dog det kræver, at man er dagpengeberettiget medlem af en A.kasse.

Der er flere muligheder - men det kræver at kende "forhistorien" (tidligere job - afsluttet uddannelse eller andet)

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-09-08 17:18

For at få sygedagpenge fra kommunen kræver det at du kan dokumentere 3 mdr beskæftigelse, medlemskab af A-kasse har ingen betydning.

Hvis du hverken kan få noget fra din arbejdsgiver eller sygedagpenge kan du søge kontanthjælp.

VH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 17:46

Kontanthjælp kan IKKE søges med tilbagevirkende kraft

Så den pot er ude.....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-09-08 17:48

Srry havde ikke set at det var et overstået problem.

Ring til kommunens sygedagpengeafdeling. De vil kunne svare dig på om du er berrettiget og hvilken dokumentation de skal bruge.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 11-09-08 19:57

Jeg er også løsarbejder, men er ansat som vikar for nogle måneder til halve år ad gangen. Lige nu er jeg et sted hvor jeg har været siden 1. marts gennem et vikarbureau, og blevet forlænget flere gange. Jeg er ansat feks fuldtid i 3 måneder.

De sidste 14 dage har jeg været sygemeldt. Jeg har fået fuld løn under sygdommen, men fik igår blanketten DP201 som vikarbureauet havde udfyldt 1. side af, og jeg skulle udfylde side 2 og sende til min kommune. Jeg har allerede fået løn for sygeperioden, så min arbejdsgiver skal nu have refusion fra min kommune.

Jeg ved ikke helt hvor tidligt han kan få refusion, men jeg ved så meget at jeg er i en a-kasse og er dagpengeberettiget.

Jeg googlede dog lidt, da vi jo ikke er under funktionærloven og fandt denne side
http://www.danskerhverv.com/1+JuraRaadgivning/1.13+Ansaettelsesvilkaar/1.13.21+Refusion+ved+sygdom+og+barsel/1.1.16.13+Sygedagpengeloven.htm

Der står sakset:

Citat
Lønmodtagere, der ikke får løn under sygdom (som eksempelvis funktionærer) har ret til dagpenge fra arbejdsgiveren i den såkaldte arbejdsgiverperiode på 2 uger. Dette forudsætter imidlertid, at lønmodtageren har været ansat hos den pågældende arbejdsgiver de sidste 8 uger før sygefraværet og i denne periode har været beskæftiget i mindst 74 timer. Begge betingelser skal være opfyldt for, at retten til at modtage dagpenge fra arbejdsgiveren er opfyldt.
Hvis en medarbejder bliver syg indenfor de første 8 ugers ansættelse er der derfor ingen pligt for arbejdsgiveren til at betales sygedagpenge.

For løsarbejdere gælder der særlige regler, idet betingelsen om 8 ugers ansættelse ikke kræves, hvis en timelønnet eller løsarbejder bliver syg. Disse medarbejdere skal alene opfylde betingelsen om 74 timers beskæftigelse, der skal ligge indenfor 8 uger regnet fra sygdommens indtræden.
Der haves endvidere kun krav på dagpenge i arbejdsgiverperioden, hvis løsarbejderen var i aktuel beskæftigelse ved sygdommens indtræden.
En løsarbejder, med hvem der er truffet aftale om arbejde eksempelvis tirsdag og onsdag, og som bliver syg tirsdag efter endt arbejde, har dermed ret til dagpenge i arbejdsgiverperioden.
Arbejdsgiverperioden løber i 2 uger, uanset om ansættelsen ophører i denne periode.

Kommentar
Fra : jlfs

Dato : 11-09-08 23:25

Hej med jer, og tusind tak for svarene, jeg bed mest mærke i disse to punkter..

refi :
Stk. 2. Har lønmodtageren tidligere været beskæftiget hos den nuværende arbejdsgiver, og udgør den samlede beskæftigelse hos denne mindst 74 timer inden for de sidste 8 uger, gælder betingelsen i stk. 1, nr. 1, dog ikke.

Klojs:
Disse medarbejdere skal alene opfylde betingelsen om 74 timers beskæftigelse, der skal ligge indenfor 8 uger regnet fra sygdommens indtræden.

Jeg har været ansat det samme sted, med samme stilling i sæsonen 2006, og hos samme arbejdsgiver, hvor jeg var ansat i 9 uger, og havde ialt 414 timer.

Da jeg har haft 94 timer inden jeg blev syg, så må jeg jo opfylde det krav.
Men så er jeg ikke helt med på den sidste, hvor der står det skal ligge indenfor 8 uger regnet fra sygdommens indtræden.
Eftersom jeg ikke havde været der så længe inden sygdommen, er det jo indenfor 8 uger. Vil bare lige være sikker på at jeg har forstået det korrekt.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 11-09-08 23:33

Citat
For løsarbejdere gælder der særlige regler, idet betingelsen om 8 ugers ansættelse ikke kræves....

Dette forstår jeg som at hvis du feks kun har været ansat i 6 uger, men stadig har nået de 74 timer, så er du berettiget. 74 timer kan man jo på fuldtid nå på 2 uger.

Jeg tror det er derfor de har lavet den regel, netop fordi løsarbejdere mange gange kun har feks 10-15 timer om ugen. Så med dine 94 timer indenfor de sidste 8 uger før sygdommen, burde du være berettiget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-08 07:40

Citat
Så med dine 94 timer indenfor de sidste 8 uger før sygdommen

Da du KUN har været ansat 14 dage FØR dygdommens indtræden - holder den ikke......

Du er IKKE berettiget....

Du skulle allerede dengang have henvendt dig på kommunen...

Det ER for sent nu...

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 12-09-08 12:33

Citat
Da du KUN har været ansat 14 dage

Så holder hun sig jo også indenfor de 8 uger. Jeg læser det som at de 74 timer bare ikke må skulle tælles over 9 uger.

Men når der nu er uenighed herinde, synes jeg du skal ringe og spørge sygedagpengekontoret i din kommune.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-08 17:59

Jeg har meget svært ved at se den skulle holde....

Forestil dig en studerende der får et "sommerferiejob" - arbejder fuld tid i 14 dage og melder sig syg resten af "ferien"......

Det ville helt sikkert blive udnyttet af en del.....

En sygemelding kan man sgu altid skaffe

Og det var IKKE møntet på spørger - der er jo ikke tale om fiktiv sygdom....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-09-08 18:06

Hvorfor kommer det spørgsmål igen.
Har du ikke fået svar nok?
eller er du så syg at du ikke kan læse svarene.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-08 18:10

Hvornår kan man få dagpenge fra arbejdsgiveren?
Lønmodtagere, der ikke får løn under sygdom, er berettiget til udbetaling fra nuværende
arbejdsgiver, hvis:
• man har været ansat hos pågældende i de sidste 8 uger før fraværet og i denne
periode har været beskæftiget hos arbejdsgiveren i mindst 74 timer
• man som løsarbejder eller vikar har haft flere ansættelsesforhold hos samme
arbejdsgiver inden for 8 uger og i denne periode har været beskæftiget i mindst
74 timer.

Så at gå flere år tilbage tæller ikke....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-08 13:58

Citat
For at få sygedagpenge fra kommunen kræver det at du kan dokumentere 3 mdr beskæftigelse, medlemskab af A-kasse har ingen betydning

Nope

De første 3 måneder man er ansat, er det kommunen der skal betale sygedagpenge.....efter 3 måneders ansættelse er det arbejdsgiveren

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-09-08 15:37

@Dova

Forkert. Det eneste der sker efter 3 måneder er at de kan (og her er kan understreget) de kan udbetales af arbejdsgiver efter 3 mdr som så får dem refunderet af kommunen.

Men først af alt skal der optjenes ret til sygedagpenge. Hvis du f.eks. kommer fra kontanthjælp og har en måneds beskæftigelse så får du ikke dermed ret til sygedagpenge hvis du sygemelder dig efter en måned, der er forsørgelsen igen kontanthjælp.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-08 19:07

Citat
Men først af alt skal der optjenes ret til sygedagpenge. Hvis du f.eks. kommer fra kontanthjælp og har en måneds beskæftigelse så får du ikke dermed ret til sygedagpenge hvis du sygemelder dig efter en måned, der er forsørgelsen igen kontanthjælp

Ja, okay, hvis det er fra kontanthjælp kan der måske blive noget.

men hvis man er dagpengeberettiget medlem af en A-kasse og starter i et nyt job, så er det på kommunen man skal ha' udbetalt sygedagpengene for dygedage inden for de første 3 måneders ansættelse

Kommentar
Fra : jlfs

Dato : 16-09-08 16:01

• man har været ansat hos pågældende i de sidste 8 uger før fraværet og i denne
periode har været beskæftiget hos arbejdsgiveren i mindst 74 timer
• man som løsarbejder eller vikar har haft flere ansættelsesforhold hos samme
arbejdsgiver inden for 8 uger og i denne periode har været beskæftiget i mindst
74 timer.

Refi:
de punkter her, hvor har du fundet dem henne, kan du ikke sende et link til siden, så jeg lige kan læse hvad der ellers står..

Hawaii7: Hvis du ikke har andet at give dig til end at kritiserer, er du så ikke sød at holde dig væk, for sådan en kommentar kan jeg ikke bruge til noget.....

Kommentar
Fra : jlfs

Dato : 16-09-08 16:13

I øvrigt i andre : Det er pænt af jeg at bruge tid på at besvare indlæget, men det var ikke lige meningen at a-kasse, fagforening og kontanthjælp skulle drages ind i det, da det jo ikke rigtig har nogen relevans for mig. Jeg er ikke medlem af noget af det, og kontanthjælp er udelukket, da jeg jo er tilbage på jobbet igen..

Men skulle der være nogle der kunne fortælle mig hvor jeg kan finde disse regler for løsarbejdere, så er det nok den nemmeste løsning, at jeg læser mig til det der