/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Behandling af egetræsbord
Fra : sille100
Vist : 1296 gange
40 point
Dato : 10-09-08 13:12

Jeg har et massivt egetræsbord som jeg skal have behandlet, jeg har læst meget om forskellige behandlingsformer, olie, lak, voks, sæbe men det virker som om, som jeg forstår det, at alle produkter giver det smukke ubehandlede træ en farve. Jeg har prøvet både sæbespåner, trip trap neutral voks og voks med hvidpikment og trip trap gulvtræolie hvid, men alle forsøg har givet en enten mørkere farve til træet eller en gullig farve (sæbespåner).....Det ville gøre mig super glad hvis der fandtes en behandligsform, hvor træet beholder sin smukke naturlige ubehandlede lyse farve....der må da findes noget!!??

Jeg håber der lige er nogen der sidder inde med en løsning på mit problem...
På forhånd tak.

Venlig Hilsen
Sille

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 15:58

Citat
der må da findes noget!!??

Ja - sandpapir....

Slip det...

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-09-08 20:41

Ved at slibe det får du den lyse farve frem men glæden er kort for meget få ting er sarte som nysleben Eg.

Du skal vælge mellem at slibe dit bord ofte eller at det får en lidt mørkere farve ved at du behandler det med en af de ting du selv nævner og der er det jo smag og behag der diktere løsningen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-08 11:33

Næsten al voks og olier gulner træet.

Et fabriksbord i massiv eg jeg arvede var lakeret, sikkert med syrehærdende lak, og havde kun fået naturlig patina der jo aldrig kan undgås. Lakskader der forårsagede nedsivning af kaffe m.m havde dog givet mørke pletter.
Jeg sleb det ned og blegede med oxalsyre efter råd fra en snedker, derefter lakering med gulvlak som jo pr. definition er slidstærk.

Nu lægger lak sig jo på overfladen og tørrer hurtigt, de andre fedtede produkter der tørrer langsomt har "bedre tid" til at sive ned i revner og vil nok kræve en dybere affrensning da lakken ellers vil skalle af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-09-08 13:08

Slib det med slibepapir, pak det i sort plastic og stil det i en tør og kølig kælder. Så skal det nok holde sin fine lyse farve. Hvis det skal stå fremme og ligne noget, der aldrig bliver brugt, så rens det af og giv det interiørlak. Det eneste problem er så, at du og andre ikke må bruge det til ret meget andet end pynt. Hvis det skal kunne tåle at stå fremme, er der voks og olie og den slags tilbage.