/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
AEG opvasker
Fra : Mortengrau.dk
Vist : 411 gange
20 point
Dato : 07-09-08 20:18

Vi har idag indkøbt en AEG opvaskemaskine 50875UM RF -

Der er gjort klar til opvaskemaskine med el og vand -

Spørgsmålet er så!?! Der er "kun" ført kraft frem og her stopper min viden så om el -

Der er følgende ledninger:

Gul
Brun
Blå
Sort
Sort/grau

Gul mener jeg at være helt sikker på er jord! Brun og blå giver tilsammen 220V!

Er det bare helt forkert? Skal Vi ringe efter en tikker?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-09-08 20:28

Tja, Morten - iht gældende lovgivning må du ikke rode med kraftstrøm og med din manglende viden om, hvordan man griber den sag an, ville jeg ofre en elektriker. Brug en lokal og spar kørslen. Han burde ikke være mere end ½ time om det = ca 200 kr.
Husk hvis du brænder maskinen af, har du fortabt din fortrydelses- og reklamationsret.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-09-08 22:13

Brokke har på sin vis helt ret.

Men hvis du vil selv kan du bare forbinde ledningerne efter at de har samme farve.
HVIS du er sikker på at det er en nyere installation.. Blå er kun VEJLEDENDE nul, nogle af de gamle installationer kan man blive snydt af! Jeg måler altid! For en sikkerheds skyld.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-09-08 00:34

Pas på, pil ikke selv med det når du er usikker. Send bud efter en elektriker.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-09-08 04:00

hvis farverne sider i et stik i den rækkefølge som du skriver skal du have fat i en elektriker for så kan der godt være byttet om på nogle ledninger

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-10-08 19:55

Mortengrau -
hvorfor er du så negativ i dit spørgsmål:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=127812

Uden at have deltaget i din debat, er du efter min mening noget af en klovn!