/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Isolering af gulv - hvor lidt?
Fra : lasse_b
Vist : 5082 gange
68 point
Dato : 04-09-08 17:35

Hejsa.
Jeg er i færd med at udvide mit badeværelse i en gård fra 1930. Jeg er ikke håndværker, vi gør det selv og det skal klares billigt.

Mit spørgsmål er, hvor let jeg kan slippe om ved gulvisoleringen?

Rummet er lige nu bryggers med gulv af ca 20 cm beton, herunder lidt fri luft og nedenunder igen ler (som må været sunket lidt sammen med tiden), og så ellers Vorherres jord.

Halvdelen af gulvet skal hæves med et lag lecablokke for at give et trin, jeg tænker at det giver lidt isolering. Hele gulvet skal have el-gulvvarme og skal beklædes med fliser. Huset vil primært blive brugt i fritiden, men også om vinteren. På kolde dage vil jeg lade en pejseindsats supplere med varmen, der ellers skal komme fra el-gulvvarmen.

Og ja spørgsmålet: Kan jeg lægge el-varme og fliser direkte ovenpå det eksisterende gulv, og dermed undgå niveauforskel til resten af huset? Og hvilke konsekvenser vil det have?

Alternativt tænker jeg at lægge fx. 5 cm flamingo-plader mellem det nuværende betongulv og gulvvarmen/de nye fliser. Er det besværet værd? Hjælper det noget? Ser I Andre lette (og tynde) løsninger?

Jeg forudser bekymrede svar og råd om at bryde hele gulvet op - men det blir nok ikke den løsning jeg vælger; jeg vægter højere, at vi kan klare det selv og have en løsning inden det bliver for koldt.

Bedste hilsner

Lasse (ja, og så havde jeg ikke flere end 48 point, håber det er besværet værd)

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-09-08 17:41

Se dette link, og dernæst er det et ældre link, for gulvisoleringen er kun 250mm. hvor den i dag skal være 400mm.
http://www.margrethehaab.dk/bad.htm

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-09-08 17:57

http://guiden.rockwool.dk/media/15822/saadan_opfylder_du_energikravene.pdf
Denne guide fra Rockwool anbefaler 260mm., men jeg ville gøre dem en opringning, eller mail, da de er meget hjælpsomme.
Udover deres produkter bliver der brugt polystyrol/flamingo/styren-plader i stor udstrækning.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-09-08 17:58

Hej Lasse.

Ja du har ganske ret i din betragtning:

Citat
Jeg forudser bekymrede svar og råd om at bryde hele gulvet op -

..... det er ligesom damen fra reklamen der vil købe den billigste elsparepære, og får den dyre
stukket i hånden: Jamen det er jo ikke den billigste ! Nej, men det bliver det !

Det vil i det lange løb blive MEGET dyrt at holde den 20 cm betonklods opvarmet - og det er du
nødt til for at få varme i rummet.
Den eneste gode ting i din beskrivelse er, at der er luftmellemrum under betongulvet. Luft er jo
også en isolator og derfor afgiver du ikke al din varme til jorden, men, men .........
Du kan jo heller ikke lægge dine klinker/fliser direkte ovenpå flamingopladerne, så når der også
skal støbes kommer det alligevel til at fylde lidt i højden.

Både nu og i alt fald i fremtiden vil langt den billigste løsning blive at hugge det betongulv op, rette
af med lidt sand, isolere med mindst 100 mm flamingo, gerne 200 mm og så støbe ovenpå det.
Herefter lægger du din el-gulvvarme og til sidst dine klinker - så får du også mulighed for at lægge
rørene ned i gulvet (afløb og vand) husk lige du ikke må have skjulte samlinger på vandet, men det
undgås let med pexrør eller kobberrør.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det bliver den billigste løsning omend den medfører lidt mere arbejde lige nu.

På den anden side set er der ikke noget praktisk i vejen for at lægge klinkerne direkte ovenpå det
eksisterende betongulv, men i så fald ville jeg vælge en anden varmekilde.

Held og lykke med projektet
Bennymanden

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-09-08 18:46

Lej en opbrydningshammer i dit lokale byggemarked og støb derefter nyt gulv og heroven på flamingo 200 mm f.eks og støb igen med elvarme øverst og læg fliser på. Det er den billigste måde, du vil fyre for fuglene, ormene og andet kryb ellers

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-09-08 19:01

du må da være bindegal. du skal have 330 mm flamingo i gulvet iflg bygningsreglementet.
jo mindre isolering du kommer i, jo højere varmeregning får du.
tag nu tyren ved hornene og få det gjort ordentligt første gang. det du har gang i er ganske enkelt den rene galskab.
du skal grave noget af jorden ud og fylde op med et kapilarbrydende lag, dvs. noget der ikke kan transportere fugt fra jorden videre op i konstruktionen.
så lægger du 330 mm flamingo, udlægger varmeslanger, og her mener jeg slanger til vandbåret anlæg. så støber du ca 100 mm beton.
hvis du også skal have elvarme i, lægger du net med varmetråde ovenpå betonen. så spartler du ca 5mm selvnivellerende flydespartel på. derefter skal der primes og udlægges gummihud. så er du klar til at lægge gulvfliser.
og der findes ingen nemme løsninger der duer.

tømreren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-08 19:02

De i sparer på at lave det rigtigt..........................sættes til på elregningen.

Hos en tømmerhandel kan du få en rigtig god vejledning, hvis du henter "Den lille lune" som udgives af Rockwool.
Og det bliver ikke dyrere at lave det rigtigt...........................måske lidt mere besværligt.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 04-09-08 19:56

trimare46 => Hvor finder du de regler der forskriver 330 mm ..
jeg er sikker på at man som min skal have 220 mm men man anbefaler 300 mm hvis der skal laves gulvvarme.. og hvis det er et nul energihus så er det oppe på 450 mm i gulvet

Kommentar
Fra : lasse_b

Dato : 07-09-08 10:24

Tak for jeres svar.

Jeg vil lige starte hos Bennymanden, for du tager bedst afsæt i min beskrivelse. Jeg vil som skrevet ikke hugge gulvet op - vi for langt i projektet med nybyggede vægge, opsats med spabad i, el og vand i de nye vægge. Det er måske en forkert beslutning vi traf i foråret. Men den er truffet. Afløb og vand i gulv er der styr på.

Jeg ser i dit svar et par redningsplanker. Ret mig gerne, hvis du mener, jeg konkluderer forkert.

a. Vi kan lægge 10 cm flamingo oven på det eksisterende gulv, støbe og lægge gulvvarme og fliser. Niveauforskellen vil i husets øvrige sammenhæng være ok.
Vil det være en ok løsning?

b. Du skriver, at der ikke er noget praktisk til hinder for at lægge fliser direkte ovenpå det eksisterende gulv. Vil jeg med denne løsning kunne lægge el-varme udelukkende som komfortvarme - og som du skrive, vælge en anden varmekilde? Kunne jeg sætte en varmepumpe op? Der er fin plads til indedelen - det blir et stort badeværelse på ca 16 m2.

Ja - altså et indlæg fra en glad amatør, der stadig er glad, men nok indser, at vi sku ha startet lidt anderledes.

Bedste hilsner og tak

Lasse

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 07-09-08 11:32

trimare46

der skal ikke være kapilarbrydende lag under flamingo det er godkendt som kapilarbrydende lag.

per

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-09-08 11:50

Og hvis du laver det sådan, skal du være opmærksom på at du ved e.v.t. senere salg, skal huske at oplyse det, og få det nedskrevet i slutseddel. da du ikke har overholdt nuværende byggevedtægter, og kan drages til ansvar derfor.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 68 point
Dato : 07-09-08 19:55

Hej igen Lasse.
Din løsning a) er fuldstændig rigtig forstået og vil være en acceptabel løsning.

Din beskrivelse i løsning b) er også rigtig, som du skriver kan du godt lave din gulvvarme som en "komfortvarme" og så vælge en anden varmekilde til primær opvarmning f.eks. en varmepumpe, her kan du jo så vælge om den skal bruge jordvarme eller udelukkende den udvendige luft som kilde.
Du kan evt. lægge din gulvvarme i en selvnivelerende spartel som du så kan lægge klinker direkte ovenpå bagefter.
Som du selv skriver er det jo lidt ærgeligt at du ikke fik startet på en bedre måde, men det er jo
dejligt at læse at du stadig er en glad mand - så held og lykke med det Lasse, uanset hvilken løsning du vælger.
hilsen
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : lasse_b

Dato : 30-09-08 18:03

Tak for svaret bennymanden.