/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
samle telestik i en swich
Fra : freeloader01
Vist : 296 gange
20 point
Dato : 03-09-08 17:18

Hejsa alle jer.

Jeg har en trådløsrouter i et skab, og i denne trådløse router er der også en swich, således at jeg i teorien kunne sætte 4 lan-pc'er op udenom det trådløse netværk.

Mit spørgsmål er nu, om det er muligt for mig?

Inde i min stue er der et telefonstik i vægen med 4 telefon-kobberledninger, der også går ind i skabet og som sådan er klar til at blive sat i swichen, men kan man det med kun 4 kobberledninger?

-Freeloader

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-09-08 17:34

Ikke hvis du skal bruge det til lan, så skal der 8 ledere til

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-09-08 17:38

men for at trække et nyt kabel det spiller vel ingen rolle.
Ellers er netværket jo let at sætte op med lan. Det virker med det samme uden yderligere justering

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-09-08 17:42

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php#farve

ellers er her om hvordan du skal montere stik på et patch kabel, hvis du køber det sepersat og selv vil montere stik på. På den måde er det muligt at trække et nyt kabel i et elektrikkerrør hvis der går et sådant til dit stik i stuen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-09-08 18:42

Citat
Jeg har en trådløsrouter i et skab, og i denne trådløse router er der også en swich, således at jeg i teorien kunne sætte 4 lan-pc'er op udenom det trådløse netværk.
Ja det kan du godt.

Citat
Inde i min stue er der et telefonstik i vægen med 4 telefon-kobberledninger, der også går ind i skabet og som sådan er klar til at blive sat i swichen, men kan man det med kun 4 kobberledninger?

LAN stik og telefonstik kan være samme type.
Af de 8 ledere bruges 4 til LAN og andre fire til Tlf. (Kan ikke benyttes samtidig)
I større LAN / tlf systemer trækkes 8 leder kabler rundt og i enderne vælges med patchkabler hvad kablingen skal bruges til..................så hvis det er sådan en dåse der sidder kan ledningerne evt. flyttes så de passer til LAN.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-09-08 18:49

Hastigheden har meget at sige om man kan anvende 2 sæt parsnoede (som Eyvind beskriver) i stedet for de 4 sæt parsnoede som jeg mener. Der er standarder der bestemmer om hvor mange at sættene man vælger

se link

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/kabel_kat_tp.php

Men ja Eyvind har ret man kan "nøjes" med de 2 sæt parsnoede ledere

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-09-08 18:50

Glemte lige at i gigabit nertværk skal alle 4 sæt benyttes

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-09-08 14:36

I realiteten kan du føre den almindelige telefon frem i samme kabel, som dit internet signal.
De to mindterset ben, ben 4 og 5 i RJ45 stikket, er brugbart til telefon, så længe vi holder os inden for 100 kB/s. Spørgsmålet er så om de er gennemført i din router/switch.