/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Vi har overindkomst med Metal
Fra : Mille1966
Vist : 599 gange
40 point
Dato : 03-09-08 07:22

Vi har overindkomst med Metal og Industriens Pension
Vi er 5 ansatte incl min mand og jeg.
Mit problem lige nu er der er en af vores folk der har langtids sygemeldt sig .
Og i vores overindkomst skal han have fuld løn med feriepenge sh og pension, og det får han.
Vi har sygeforsikring og ifølge dem skal jeg kun betale fuldløn i 21 dage , men Metal siger 9 uger
Fordi vi også er medlem med Industriens Pension ! kan det have sin rigtighed ?
Hvis man så kommer tilbage efter 9 ½ uge og så sygemelder sig igen , så skal jeg igen betale for de første 9 uger .
Det føler jeg er urimeligt.
Det koster os så mange penge hver dag .
han er er syg får ca 1400 oven i pension feriepenge og sh
jeg får kun ca 600 tilbage betalt via vores sygeforsikring.
Kan vi ikke lave vores egen overindkomst og komme ud af metal

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 03-09-08 08:12

det hedder OVERENSKOMST
og nej I kan ikke lave jeres egen overenskomst. Den eksisterende med metal er netop lave for at beskytte arbejdstager mod arbejdsgivere som Jer!
Stakkels mand, at have en arbejdsgiver der ikke engang kender reglerne på området, og forsøger at snige sig udenom.
Hvis I har råd til at have ansatte, må I også tage Jer af dem når de går hen og bliver syge!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-08 08:28

Rettelse: Overenskomst

Man tegner jo overenskomst for at få tryghed for de ansatte, men også til en vis grad for arbejdsgiveren da de ansatte også skal følge det nedskrevne i overenskomsten.
Reglerne for sygefravær er lovbefalet, at de så tolkes forskelligt ser vi meeeeeget tit ved tvister på arbejdspladser og ikke mindst hvis den syge lander i det offentlige system.
I kunne måske få Jeres advokat til at få tingene på plads inden det tilspidser sig

Der kunne være lidt økonomi for begge parter i at skifte foreninger da der også findes billigere fagforeninger, men hvis Jeres ansatte ikke vil skifte kan I intetsomhelst gøre, i næsten alle de tilfælde ender det med få eller ingen ansatte og en flok støtter der hindrer arbejdere og lastvogne i at komme til virksomheden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-09-08 08:40

Citat
Man tegner jo overenskomst for at få tryghed for de ansatte, men også til en vis grad for arbejdsgiveren da de ansatte også skal følge det nedskrevne i overenskomsten.

Og der er ingen lov der siger i SKAL have en overenskomst.....

Sålænge i følger gældende LOV - kan I melde jer ud af det hele.....

At det så kan give jer andre problemer, må I jo leve med.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-09-08 08:44

Fagforeninger, arbejdsgiverforeninger osv. - er frivillige ordninger.....

Det står både arbejdsgivere og arbejdstagere frit for om de vil være medlemmer....

Men det giver NEMT mange andre problemer - særlig når I allerede har ansatte der er medlemmer....

Kommentar
Fra : Mille1966

Dato : 03-09-08 09:09

men forstå mig ret ! det er et lillet firma , jeg vil ikke snyde nogen der er nogen gode folk vi har og de får en rigtig god løn .
Men tænk nu hvis alle 3 faldt og brækkede benet så var vi da på den , rent økomomisk ikk ? når vi skal betale lån så mange uger

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-09-08 09:40

Det du ønsker er jo at forringe de ansattes vilkår og det kan du jo også gøre hvis du bare opsiger overenskomsten og følger den varsel det har.

Spørgsmålet er så hvad dine ansatte siger til at få forringet deres vilkår, med andre ord om det ikke kommer til at koste jer mere i den anden ende.

At få fuld løn under sygdom er en naturlig del af ansættelsen for større og større grupper.

Det i nok burde gøre er at undersøge om i kunne blive bedre forsikringsdækkede.

Derudover hvis i har tilfredse ansatte der er glade for deres arbejde så er de også mindre syge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-08 09:50

Det er den "risiko" små fimaer har, men de store kan jo også blive ramt af 50 % frafald under en influenzaepidemi........eller når der er fodbold i fjernsynet.
Jeres kunder der rykker siger måske så at I bare kan tage nogle ind, men sådan hænger det engang nu ikke sammen.

Os "på gulvet" er lige så kede af det når vi ikke kan arbejde, især hvis vi har en god arbejdsplads, og de raske bliver sure og trætte når de kommer under ekstra pres.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 40 point
Dato : 03-09-08 10:26

Og javist er medlemsskab frivilligt, det er nedfældet i Menneskerettighederne og i EU-dommen om eksklusiv-aftaler som stadig er en glohed kartoffel på Christiansborg her flere år efter.

Men hvis de pengegriske pampere (læs: egen pension) hos de store fagforeninger opdager en arbejdsplads inden for deres område der ikke har overenskomst eller har det med en anden fagforening vil de sk*** de regler en lang march, det har desværre i nogle tilfælde betydet at en ellers god virksomhed er flygtet til udlandet eller er lukket, og de ansatte mister en god arbejdsplads.

Godkendelse af svar
Fra : Mille1966

Dato : 03-09-08 13:51

Tak for svaret LuffeA.