/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Cement mellem sokkel og fliser
Fra : steenfibiger
Vist : 4027 gange
300 point
Dato : 02-09-08 09:51

Hej,
Fliserne på terrassen er lagt forkert. Desværre fik jeg det forkerte råd af en arkitekt at lægge en EPDM-dug under de inderste fliser mod soklen og op langs soklen i ca. 10 cms højde og derefter klæbe dugen fast og forsegle med en skinne på soklen for at forhindre at vand skulle trænge ind i soklen og ind gennem kældervæggen! Jeg erkender at dette var et forkert råd. Hvad gør jeg nu? En entreprenør har foreslået at lægge cement i den revne der er mellem den inderste række fliser og soklen. Skal jeg følge det råd?
Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-09-08 12:02

Jeg ville da fuge med en elastisk fuge, som man gør i hjørner i bad.
http://www.danalim.dk/fileadmin/user_upload/downloads/10_fugningibad_-_dk.pdf
Men sikre dig at fugemassen er frostsikker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-09-08 12:35

Du kan få en gråfarvet silicone ssom er egnet.
eller brug en passende farve , acrylfugemasse, som du overmaler. Så holder den også bedre til lyset.

Det kan da godt være at arkitektens råd er godt nok. Men det kræver meget af udførelsen. Underlaget skal nok være urokkeligt for at dugen kan holde på overgangen mellem fliser og sokkel.

Normalt plejer det dog ikke at give vandproblemer, bare faldet er rigtigt, væk fra huset og der er en godt drænende underlag.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 02-09-08 18:28

Tak for jeres svar. Jeg er ikke så sikker på at fugemasse er en bedre løsning end cement i denne sammenhæng. Det er jo ikke blot nogle få mm det drejer sig om. Tak for jeres svar.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 03-09-08 18:18

Bør jeg anvende betonklæber i denne sammenhæng mellem sokkel og fliser?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-09-08 18:31

Din sokkel og dine fliser kan bevæge sig i forhold til hinanden, så en elastisk fuge ville jeg foretrække.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-09-08 20:01

Jeg tror ikke på at det holder ret længe , hvis du cememterer fliser til soklen. forstår heller ikke rigtig hvad du mener. Som du beskriver vil der jo være EPDM dug mellem fliser og sokkel.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 03-09-08 20:12

Der er et lille mellemrum mellem fliser og sokkel, som er fyldt op med sand! Skal jeg skære EPDM dugen af så langt nede som muligt eller skal jeg forsøge at hive den op? Jeg er ved at være lidt træt af mit terrasseprojekt, fordi jeg har fået så mange forskellige råd og nu siger min nye entreprenør at fliserne ligger forkert, fordi de ikke går helt ind til soklen! Jeg har ikke selv megen forstand på bygningskonstruktion, så jeg har været helt prisgivet de forskellige rådgivere og entreprenører som har udført arbejde - suk suk!

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 03-09-08 23:15

Det er da helt normalt med mellemrum fyldt med sand ind til soklen.
Men hvad der er mere vigtigt , det er om der er fald VÆK fra soklen , hvis det ikke er tilfældet så få lagt din Terrasse om .
Kan du ikke det må du lave et afløb langs soklen ala´den type man bruger på tværs af indkørsler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-09-08 23:18

Hvor bred er spalten mellem flise og sokkel.? Hvis det er mere end 10 mm er fliserne lagt forkert.

Noget tyder i så fald på at en idiot er begyndt at lægge udefra og ind mod huset.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 04-09-08 09:53

Der er et fint fald væk fra soklen! Hvorfor er fugemasse bedre end cement? Tak for jeres kommentarer og råd.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-09-08 11:14

Cement er ikke fleksibel som fugemasse, og ved temperatursvingninger arbejder materialer. Det vil være en chance, at regne med ar cement ikke vil revne og krakelere.
Angående tætheden, -har du jo allerede sikret dig, men så kan du jo afslutte som du selv syntes, det må jo så være dit eget problem, hvad du syntes ser bedst ud. Hvis du er tilfreds med sandet, kunne du jo undgået at stille dit spørgsmål.
Og endelig ved vi ejheller hvor stor din fuge er. Er den indenfor 16mm. ville cement revne.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 04-09-08 12:19

Fliserne er åbenbart lagt forkert! DEr er nogen steder 7 cm mellem flise og sokkel, men det varierer en del!

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 300 point
Dato : 04-09-08 12:38

Ja, så ville jeg nok også bare udfylde med en sand/cementblanding.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 11-09-08 23:18

steenfibiger
Jeg syntes du skal prøve med en zink kant for du får ikke noget
til at holde i længere tid imellem sokkelen og udvendig fliser.
Fliserne ville altid arbejde imellem sommer og vinter.
Nu kan jeg ikke forstå at nogen forslår acrylfugemasse
for det kan man ikke bruge udvendig*S*
Hvis du ikke have en zinkkant er der kun et produkt der muligvis
dur sika laver produkt der hedder 11fc vi bruger den
til at lime tagsten sammen med.
men kommer der fugt ind i den kælder??

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-09-08 09:22

Tak for tipset, janik. Der kommer ikke mere fugt ind i kælderen end der er normalt for en kælder bygget i 1962. Men det er for at forhindre eller minimere vandpresset og fugtindtrængning gennem fundamnetet.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 16-09-08 11:43

Tak for svaret stilkene. Nu er der fyldt ud med cement!