/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Suzuki GSX400E, Grim lyd i motoren
Fra : snigendeulv
Vist : 412 gange
50 point
Dato : 13-03-03 15:44

Hej.
Er der nogen af jer der kan hjælpe mig med dette problem.
Min kære Suzuki GSX400E (2 cyl, 8 ventiler) fra '86 fik i efteråret et ubehageligt motorproblem.
Det drejer sig om en (meget høj banken) fra cylinder/topstykke-området. Det kom uden varsel. Jeg fik selvfølgeligt MC'en bugseret hjem for at se problemet. Har efterfølgende haft motoren kortvarigt startet. Den kører på begge cylindre, men den metaliske banken lyder bestemt ikke rar. Jeg har pillet ventildækslet af, men kan ikke se, at der skulle være noget galt dér. Inden jeg piller topstykket af, kunne jeg godt bruge et forslag til hvad det evt. kunne være galt, og måske også nogle erfaringer med operationen.

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 13-03-03 16:06

DU kunne starte med at skifte tændrør... du er ikke den dyreste operation, så hvis det ikke var det så er det ikke verdens undergang. tjek også hvordan udstødningen har det(indvendig). tilstoppet udstødning giver motor banken... det gør olieeret/slidt tændrør også

mvh. dr_scooter

ps. er det en to-takter

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-03 16:31

Dr scooter ..........en totakts motorcykel med 4 ventiler pr cylinder...........??????????????

Til Snigende: Du kan have havereret en ventil og eller stempel. Hvad med kompressionen? Hvad hvis du forsigtigt tørner maskinen. Hvod'den er det, har du knastkæde? Og i fald ja, hvad med den?

Jeg tror "låget" skal af. Start den ikke før du har fundet hvor det kommer fra.

Kommentar
Fra : snigendeulv

Dato : 13-03-03 17:32

Hej 3773, tak fordi du lige ville præcisere forskellen på 2 og 4 taktere.
Jeg er også ræd for at det kan være noget ventil-værk. Tilsyneladende er der fin nok kompression på begge cylindre (målt på den ganske uvidenskabelige måde med at holde en finger for tændrørshullet og tørne motoren med starteren).
Det er netop en model med dobbelt overliggende knastaksel, og derfor er jeg nødt til at have knastkæden af før jeg kan komme til at pille låget helt af.

Kommentar
Fra : Dunant

Dato : 20-03-03 00:07

Det var dog en yderst interessant måde at tjekke kompression på !!! Jeg vil endda sige tåbelig - no offence

Hvis du vil tjekke kompression, så er det nødvendigt at have det rigtige værktøj / måleudstyr kan erhverves ved Herald Nyborg for omkring 150 dask inc. Dk instruktion/brugervejledning
Med hensyn til banken fra motoren..... Der er godt ok mange muligehder, for stille en diagnose vil det være nødvendigt at høre det "live" beklager, ventiler, krydshoved, ringe bare for at nævne nogen af den der kan berøve de fleste en god nats søvn
Held og lykke med at få lyden bekæmpet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-03-03 09:12

Dunant. der er da ingen grund til at blive grim i sin mund.

...og Dunant, købe måleudstyr hos Harald Nyborg for 150 bananer. Tsk tsk tsk. Det kan da kun blive en omtrentlig måling, med det kendskab jeg har til deres værktøj. Men som en måletekniker fra Brüel & Kjær sagde, ligegyldigt hvor ringe noget udstyr, er opstillingen ens, kan en sammenlignende måling altid foretages.

Kommentar
Fra : Dunant

Dato : 20-03-03 09:32

Jo jo godt ord igen -
der stod "ikke for at fornærme"
Harald Nyborg er saxsuse mig ikke optimalt, end sige nødvendigvis retvisende MEN som alternativ til en finger, sååååååå.
(Jeg ser for mit indre øje at kompresionen kan aflæses i de to displays placeret på hver sin side af næseroden
Det giver trodsalt en indikation der kunne foranledige til en mekkerbesøg, eller der kunne udelukke et sådant, jeg tvivler på at fingeren kan opnå disse resultater (fejlvisningen er vel for stor ....)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-03-03 10:24

Se det kommer jo an på fingeren...............

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-03 11:49

Nu har dette spørgsmål stået åbent i over et halvt år. Dette finder jeg ikke rimeligt og fjerner hermed abonneringen på det.

Spørgsmålet burde for længst være blevet lukket med et tryk på ”accepter kommentar som svar”.

Points’ene er brugt i det sekund man spørger, så der er ingen grund til ikke at acceptere en af kommentarerne.